کد خبر: 629604
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
موضوع رانت میلیاردی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنان با سکوت علی جنتی وزیر ارشاد و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وی مواجه است.

وطن امروز: موضوع رانت میلیاردی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنان با سکوت علی جنتی وزیر ارشاد و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وی مواجه است. تخصیص 20 درصد از یارانه مطبوعات به دو روزنامه خبر جنوب با 30000 تیراژ و روزنامه خبر ورزشی مطلبی نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد. نکته قابل توجه در این بین وابسته بودن این دو روزنامه به شرکت «توسعه مکتب خبر ایرانیان» است که نام حسین انتظامی به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره آن ثبت شده است.


مطلبی که پیش از این با عنوان رانت میلیاردی در وزارت ارشاد مطرح و به اسحاق جهانگیری گفت براساس دستور رئیس‌جمهور جلوی آن گرفته شود اما تاكنون عزمی از سوی دولت برای پیگیری این مهم دیده نشده است. حمید رسایی، نماینده مردم تهران و مدیرمسؤول هفته‌نامه 9 دی که از جمله مطبوعاتی است که با رای هیات نظارت بر مطبوعات دادگاهی شد، با انتقاد از نحوه تخصیص یارانه مطبوعاتی وزارت ارشاد به «وطن‌امروز» گفت: متاسفانه رسانه‌هایی که به لحاظ سیاسی با دولت همخوانی داشته باشند و زبان به نقد باز نکنند، درصد خوبی از یارانه مطبوعات دریافت کرده‌اند.

وی افزود: نگاه سیاسی معاونت مطبوعاتی در تخصیص یارانه مطبوعات تا حدی است که حتی اسمی از هفته‌نامه 9 دی در لیست اعلام شده وجود ندارد آن وقت به دو روزنامه که یکی از آنها استانی است به خاطر انتساب به معاون مطبوعاتی وزیر 20 درصد یارانه یعنی حدود یک‌میلیارد تومان اختصاص داده می‌شود. رسایی افزود: جالب است سایت معاونت مطبوعاتی با صراحت تمام لیست تخصیص را منتشر کرده و یک نفر هم صدایش در نمی‌آید.

وی ادامه داد: در جلسه سوال از وزیر ارشاد هم وی اصلا به این مورد اشاره‌ای نکرد و معاون مطبوعاتی وی هم جوابی در این باره نداده است. مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران در مجلس نیز از سکوت حسین انتظامی در برابر سوال وی درباره تخصیص نامتوازن یارانه مطبوعات خبر داده بود. اما در کنار سکوت معنادار وزیر ارشاد و معاون مطبوعاتی وی نسبت به این اقدام، سکوت رسانه‌های حامی دولت و جریان اصلاح‌طلبی نسبت به این اتفاق بی‌سابقه در حوزه مطبوعات قابل توجه است. سکوت امروز رسانه‌هایی که در بعضی مقاطع اتفاقات صورت نگرفته را تنها براساس گمانه و برخی شنیده‌ها به تیتر یک خود تبدیل می‌کنند در مقابل این رانت بی‌سابقه که با صراحت تمام روی پورتال معاونت مطبوعاتی قرار گرفته می‌تواند حامی پیام‌های قابل توجهی باشد.

براین اساس پیگیری‌های خبرنگار «وطن‌امروز» درباره نحوه تخصیص یارانه مطبوعاتی به رسانه‌های حامی دولت نتایج جالبی دربر داشت. آنچه در ادامه می‌آید میزان پرداخت یارانه مطبوعاتی به برخی رسانه‌های اصلاح طلب و حامی دولت منتشره در پورتال معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است. بر این اساس روزنامه آرمان 1339698000، روزنامه شرق 1606155000 ، روزنامه اعتماد 1407991000، روزنامه ابرار 1335580000و روزنامه آفتاب یزد 1350531000 ریال دریافت کرده‌اند. نگاهی به این ارقام و مقایسه آن با برخی رسانه‌های منتقد دولت به راحتی می‌تواند پاسخگوی علت بایکوت رسانه‌ای خبر رانت میلیاردی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت باشد. سوال اساسی دیگر که مطرح است نگاه تبعیض‌آلود به رسانه‌های استانی است. این موضوع با پرداخت مبلغ 391569000 ریال به روزنامه استانی 19 دی در استان قم که از حامیان دولت است قابل فهم است در حالی که سایر رسانه‌های استانی که در قامت این روزنامه هستند چنین یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند. به نظر می‌رسد حسین انتظامی باید پاسخگو باشد که چرا رسانه‌های استانی که غالبا رویکرد سیاسی در سطح ملی نداشته و بیشتر به امور داخلی استان خود می‌پردازند از لبه تیغ تخصیص بودجه گذشته‌اند؟ در حقیقت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با اختصاص مبلغ یک‌میلیارد تومان یارانه برای 2 روزنامه نزدیک به حسین انتظامی در مقابل اختصاص 5/1 میلیارد تومان برای 800 رسانه استانی معنای توزیع مناسب یارانه بدون نگاه حزبی و جناحی را تبیین کرده است.

پیگیری‌ها از دفتر معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و مدیر کل وی در مطبوعات داخلی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. محرابی، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد به‌رغم چندین مرتبه تماس از دفتر روزنامه و همچنین با ارسال پیامک و تماس پاسخگو نبود. دفتر وی وقت مصاحبه «وطن‌امروز» را در لیست انتظار قرار داد و اعلام کرد در صورت هماهنگی تماس گرفته می‌شود ولی هیچ تماسی از دفتر مدیرکل مطبوعات داخلی گرفته نشد. دفتر حسین انتظامی نیز شماره خبرنگار ما را در لیست انتظار خود قرار داده است تا در صورت هماهنگی تماس برقرار شود اما هیچ تماسی از دفتر انتظامی گرفته نشد. با این توصیف به نظر می‌رسد موضوع تخصیص یارانه مطبوعاتی وزارت ارشاد در یک بایکوت خبری قرار گرفته و مسؤولان امر هیچ تمایلی برای پاسخگویی در این زمینه ندارند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
غفاری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
0
0
فاتحه ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار