کد خبر: 629595
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور اجرای گام نخست برنامه مشترک 28 دی ماه جاری (18 ژانویه) به تهران سفر می کنند.


«بهروز کمالوندی» اظهار داشت: بخش مهمی از موارد اجرای برنامه مشترک که ناشی از مذاکرات ایران و 1+5 است ، مربوط به توافقات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی افزود: درباره شیوه اجرای این مواد و همچنین بخش های مربوط به بازرسی و نظارت در حال مذاکره هستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در عین حال خاطر نشان کرد: حضور بازرسان یا نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای اجرای توافقنامه ژنو به منزله استقرار این افراد در ایران نیست.

وی تصریح کرد: موضوعی که روز گذشته در برخی رسانه ها از جمله رویترز مبنی بر راه اندازی دفتر نمایندگی از سوی آژانس مطرح شده بود، نه تنها از جانب ایران بلکه از سوی طرف مقابل نیز تکذیب شد چرا که به هیچ وجه این موضوع مطرح نشده است.

کمالوندی تاکید کرد: مشخص نیست که منبع این خبر چیست و با چه هدفی منتشر شده است.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران روز گذشته اعلام کرد که ایران و گروه 1+5 برای اجرایی شدن توافق ژنو به نام ˈبرنامه اقدام مشترکˈ از روز 20 ژانویه (30 دی) به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق ایران باید نیمی از 196 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصد خود را در طول 6 ماه و در 6 نوبت به اکسید تبدیل کند و نیم دیگر آن هم به مواد رقیق شده تبدیل شود که این اقدام به لحاظ کارهای فنی و تکنیکی در کمتر از 6 ماه انجام می شود.

به گفته عراقچی همچنین ایران بر اساس توافق ژنو باید فعالیت غنی سازی 20 درصدی خود را متوقف سازد، به همین دلیل تهران تا آخرین لحظات روز 19 ژانویه (29 دی) به این فعالیت ادامه می دهد و بر اساس توافق، این فعالیت از روز بیستم ژانویه تعلیق می شود.

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه راستی آزمایی و نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران را برعهده دارند و روز 18 ژانویه (28 دی) برای این منظور وارد تهران می شوند.

به گفته علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در پایان ماه ژانویه 2014 (اواسط بهمن ماه) برای بازدید از معدن گچین بندرعباس به تهران سفر می کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار