کد خبر: 629516
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
دكتر جمشيد پژويان در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» مطرح كرد:
جمشيد پژويان گفت: در حال حاضر وضعيت مسكن در ركود است، چرا كه قيمت‌ها كاهش پيدا نكرده و اين خاصيت بازار مسكن در اقتصاد ايران است

جوان‌آنلاين: دكتر جمشيد پژويان، كارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به وضعيت بازار مسكن گفت: در حال حاضر وضعيت مسكن در ركود است، چرا كه قيمت‌ها كاهش پيدا نكرده و اين خاصيت بازار مسكن در اقتصاد ايران است. در واقع در پي ده‌ها سال گذشته وقتي مسكن وارد دوران ركود ‌شده، قيمت تقريبا ثابت ‌مانده است. در حال حاضر كاهش قيمت‌ها بسيار جزئي بود.

 
پژويان ضمن مقايسه وام مسكن در ايران نسبت به ديگر كشورها اظهار داشت: در برخي از كشورها بخش عمده‌اي از قيمت مسكن، وام آن است. اين در حالي است كه در اقتصاد ايران شايد وام مسكن آن هم با بهره بالا، ده يا پنج درصد از ارزش مسكن باشد، اما در كشوري مثل آمريكا تا 90 درصد  قيمت وام، ارزش مسكن است  و به صورت كلي به طور متوسط 50 يا 70 درصد قيمت مسكن از طريق وام تامين مي‌شود.
 
 
وي ادامه داد: در اقتصاد ايران به دليل آن كه سهم وام در ارزش مسكن بسيار جزئي است، هميشه وقتي هم ركود مي‌شود آنچنان كاهشي در قيمت مسكن به وجود نمي‌آيد.   
 
 
اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه بديهي است افزايش وام مسكن باعث خواهد شد كه مقداري بازار مسكن داغ‌تر شود، اضافه كرد: اثر اين وام‌ها بيشتر روي مسكن‌هايي است كه قيمت‌هاي پاييني دارند و عمدتا در شهرستان‌ها يا حداكثر در حاشيه‌ي برخي مناطق شهرهاي بزرگ  هستند؛ چرا كه در حال حاضر براي خريد يك مسكن متوسط مثلا صد متري در شهر تهران بايد حدود 500 ميليون در نظر گرفت.
 
 
 
پژويان عنوان كرد: افزايش ده يا 20 ميليون به وام مسكن نقش آنچناني ندارد. اما در شهرستان‌ها و برخي از مناطق شهرهاي بزرگ كه با صد يا صد و پنجاه ميليون مي‌توان خانه خريد، افزايش اين وام موثر است و باعث خواهد شد تقاضاي مسكن افزايش پيدا كند.
 
 
 
 
وي در ادامه به آزادسازي خريد و فروش مسكن مهر نيز اشاره كرد: به هر حال آزاد شدن خريد و فروش مسكن مهر باعث مي‌شود كه بازار مجزايي ايجاد شود و از سوي ديگر من فكر مي‌كنم دو گروه براي فروش مسكن مهر خود اقدام كنند ابتدا افرادي كه از طريق رابطه يا بدون اينكه نيازي داشته باشند اما چون مي‌دانستند اين يك مزيت و رانتي است اين را سهميه گرفتند و اكنون هم آن را مي‌فروشند تا پول خود را بردارند. بخش از افراد هم كساني هستند كه واقعا نيازمندند و شايد با سختي‌هاي بسيار پول آن را تهيه كردند و در حال حاضر هم با فروش مسكن خود غرض‌شان را مي‌دهند و در پايان هم پولي برايشان باقي مي‌ماند.
 
 
 
 
 
اين كارشناس مسائل اقتصادي در پاسخ به سوال «جوان‌آنلاين» مبني بر اينكه آيا آزادسازي خريد و فروش مسكن مهر تاثيري بر قيمت آن دارد؟ گفت: اگر پيش از اين خريد و فروشي در اين خصوص صورت گرفته، غير قانوني بوده و به صورت قولنامه‌اي انجام شده است اما حال كه خريد و فروش آزاد شده و اين قيمت‌ها فرق مي‌كند چرا كه به هر حال خريد و فروش در يك بازار رسمي انجام مي‌شود. در بين قيمت‌هاي مسكن مهر هم تفاوت‌هاي بسياري وجود دارد اينكه مسكن در چه منطقه و با چه امكاناتي است، قيمت آن را مشخص مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار