کد خبر: 629428
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۷
رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از اجرای توافقنامه ژنو در ۲۰ ژانویه استقبال کرد و از کاهش تحریم‌های ایران درصورت عمل به تعهداتش خبر داد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پس از مشخص شدن تاریخ 30 دی (20 ژانویه) به عنوان زمان اجرای توافقنامه ژنو بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:

توافقنامه امروز برای اجرای اقدام مشترک نشان می‌دهد که ایران برای اولین‌بار با اجرای اقداماتی ویژه برای تعلیق پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود و عقب‌نشینی از برخی بخش‌های مهم این برنامه موافقت کرده است. با آغاز 20 ژانویه ایران برای اولین‌بار تعطیلی تاسیسات غنی‌سازی گرید بالای خود و برخی تاسیسات که امکان این غنی‌سازی را فراهم می‌سازند آغاز می‌کند. ایران با محدود کردن قابلیت‌های هسته‌ای خود از طریق عدم نصب سانتریفیوژهای بیشتر یا استفاده از سانتریفیوژهای نسل بالاتر توافق کرده است. بازرسی جدید و بیشتر از تاسیسات هسته‌ای ایران این اجازه را به دنیا خواهد داد تا که انجام تعهدات ایران را مورد ارزیابی قرار دهد. با درنظر گرفتن این موارد این اقدامات ما را به هدف خود در ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کمک خواهد کرد.

درمقابل طی 6 ماه آتی آمریکا و گروه 1+5 تا زمانی که ایران به تعهدات خود پایبند باشد و تا زمانی که ما به دنبال راه‌حلی جامع برای برنامه هسته‌ای ایران باشیم کاهش تحریم‌ها را آغاز خواهیم کرد. درعین حال اگر ایران دراجرای تعهدات خود کوتاهی کند تحریم‌ها را افزایش خواهیم داد.

تحریم‌های بی‌سابقه و دیپلماسی فشرده به کشاندن ایران به پای میز مذاکره کمک کرد و من از تمام همکاران خود در کنگره که هدفشان عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است تشکر می‌کنم. اعمال تحریم‌های بیشتر درحال حاضر تنها تلاش‌های ما برای حل صلح‌آمیز این مساله را به خطر خواهد انداخت و من اعمال تحریم‌های جدید درجریان مذاکرات را وتو خواهم کرد.

با توافق امروز به پیشرفتی واقعی دست یافتیم. من از این دستاورد مهم استقبال می‌کنم و اکنون بر روی ادامه تلاش برای رسیدن به راه‌حلی که پاسخگوی نگرانی‌هایمان درباره برنامه هسته‌ای ایران باشد تمرکز خواهیم کرد. من درباره سخت بودن دستیابی به این هدف خیالی واهی ندارم اما به خاطر امنیت ملی و صلح و امنیت جهان اکنون زمان آن است که به دیپلماسی فرصت موفقیت دهیم.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار