کد خبر: 629220
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
بررسی علل حادثه معراجی ها در «هفت»
واقعه انقجار در پشت صحنه فیلم "معراجی ها" و از دست رفتن چند تن از چهره های تاثیر گذار سینما باعث شد برنامه "هفت" به رنگ غم و با محوریت پرداختن به این واقعه دردناک به کارخود ادامه دهد.


به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری شهدای ایران؛ واقعه انقجار در پشت صحنه فیلم "معراجی ها" و از دست رفتن چند تن از چهره های تاثیر گذار سینما باعث شد برنامه "هفت" به رنگ غم و با محوریت پرداختن به این واقعه دردناک به کارخود ادامه دهد.

برنامه "هفت" شب گذشته با بررسی جلوه های ویژه درسینمای ایران به صورت میزگرد آغاز شد.در ارتباطی با مسعود ده نمکی کارگردان "معراجی ها"نیز در مورد اتفاقات پشت صحنه و ادامه فیلمبرداری فیلم معراجی ها به گفت وگو پرداخت.

مواد منفجره نظامی در شهرک سینمایی دفاع مقدس وجود ندارد

در این میزگرد محمدرضا شرف الدین، رئیس انجامن سینمای دفاع مقدس و انقلاب گفت: برای عده ای جنگ همچنان تمام نشده؛ در کنار خیلی از کسانی که هنوز از جنگ آسیب بر تن دارند برای فرهیختگان نیز گاه این جنگ تمام نشده و قلمها بعد از آن برداشته شده و هیچوقت زمین گذاشته نمی‌شود. یک جنگ لعنتی که علیه ما گذاشته و ما آنرا به دفاع مقدس تبدیل کردیم و ما باید سالها دنبال ثمره آن باشیم.

وی افزود: نظر قطعی فعلا نمیتوان روی علت انفجار در پشت صحنه "معراجی ها" داد و در عین حال حادثه است و کسی را نمی‌توان مقصر دانست. حق فیلمساز است که نوع جلوه های ویژه فیلمش را خودش تعیین کند وقرار نیست همه چیز را کامپیوتری کرد. هنوز هم جلوه های ویژه میدانی در کشورهای صاحب سبک سینما وجود دارد و آنها نیز دچار این اتفاقات هستند.

شرف الدین افزود: مدتهاست که مواد نظامی را از شهرک سینمایی دفاع مقدس حذف کردیم و موادی که دراختیار جلوه های ویژه قرار می گیرد صنعتی است و امثال تی ان تی نزدیک به دو سال است که کاملا حذف شده و ذره ای از آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: اتفاقا به لحاظ مشکلات و گاه دیرعمل کردن مواد منفجره، گلایه هایی هم وجود دارد ولی ما مجبوریم این خطرات را به حداقل برسانیم. اتفاقی هم که افتاد قبل از فیلمبرداری بوده و علتش هم در دست بررسی است.

شرف الدین در ادامه توضیح داد: ما به هرکس اجازه نمیدهیم که در جلوه های ویژه کار کند حتی شخصی بوده که بخاطر یک حادثه 2سال از او حمایت نکردیم. شاید کمتر از 10 نفر را اجازه کار میدهیم. امثال مرحوم شریفی راد واقعا استاد این حوزه و صاحب ابتکار و خلاق بود.

این تهیه کننده سینما گفت: برای همین "معراجی ها" ما دوبار با صدا وسیما مکاتبه داشتیم و سخت گرفتیم. در عین اینکه هنوز جزئیات انفجار مشخص و کارشناسی نشده و همه جزئیات در صحنه رعایت شده. بنابراین نباید بگوئیم کارشناسی صورت نگرفته.

چه کمکی به جلوه های ویژه شده که حالا توقع هم دارند

در ادامه این نشست داود رسولیان، از مدیران سابق سینمایی گفت: اتفاق و بروز حادقه برای هر شغلی وجود دارد. در زمینه جلوه های ویژه خطرات تنها منحصر به سینمای ایران نیست و حتی در هالیوود نیز بوده که از مسئولین جلوه های ویژه و بدلکارا نیز کشته می شوند.

وی افزود: نباید گفت که آنجا مدینه فاضله است و کسی آب از توی دلش تکان نمیخورد اما ما الکن هستیم و بسیار با خطر روبروییم؛ نه چون خطر پیرامون جلوه های ویژه برای سینمای هرکشوری روبروست.

رسولیان ادامه داد: سطح جلوه های ویژه ما با همین تعداد محدود همچون جواد شریفی راد شکل گرفت و اینها چنان این عرصه را بالا برده اند که همه متوقع شده اند و یقه ما را میگیرند و ما را با سینمای هالیوود مقایسه میکنند. نمیدانم کجای سینما را با آنان مقایسه میکنند که حالا از ما و بچه های جلوه طلب دارند.

وی افزود: دوستان هم اگر گلایه دارند نه از توان فنی جلوه های ویژه ما بلکه از در اختیار قرار ندادن امکانات گلایه کرده اند. هر خلاقیتی تحت جلوه های ویژه صورت گرفته فقط و فقط توسط بچه ها و طراحان خود ما شکل گرفته و نه کمک و امکانات دولتی و یا هر نهادی.

رسولیان همچنین توضیح داد: تا الان هرچه گذشت دیگر گذشت؛ الان یک هیجانی به پا شده اما اگر استفاده نکنیم دوباره از این فاجعه درس عبرت نمیگریم و همه چیز فراموش میشود.رضا رستگار؛ طراج جلوه های ویژه نیز در این نشست گفت: جواد شریفی راد واقعا هنرمند و متخصص بود و به نکات و خطرات این عرصه آگاه بود و همه استانداردها را هم میدانست. متخصصان ما باید کنترل رویشان باشد در عین اینکه ما ابزار نداریم.

وی تأکید کرد: امروز ما حدود 80نفر مدعی جلوه های ویژه داریم و همه هم خودشان را متخصص میدانند و همین ها فردا ابزار و مواد می‌خواهند؛ ارشاد به این وضع رسیدگی نکرده و پسرخاله و پسردایی هر فردی هم در عرصه جلوه های ویژه، متخصص خودشان را اعلام کرده و مدعی شده اند.

شهرک سینمایی دفاع مقدس هدیه سپاه به سینما بود

در ادامه نیز روح الله سهرابی، قائم مقام انجمن سینمای دفاع مقدس گفت: شهرک سینمایی حدود 600 هکتار است و سپاه به سینما داده است. در واقع خیری این را به ما داده و نباید از همان خیر دوباره انتظار برود. گرچه باز ما همان تجهیزات را دادیم.

وی افزود: شهید رنجبر جانش را داد تا همین مواد جنگی را برای استفاده در سینما، بی خطر کند. زجر کشید تا شهرک را به این نقطه رساند. همین شهرک بالای چندصد میلیون هزینه دارد و با دست خالی به اینجا رسیده است. میخواهیم هزینه ندهیم و مواد بی خطر وارد کنیم. هزینه نمیکنیم پس دوستانی مثل مرحوم شریفی راد مجبور است از تجربه اش استفاده کند.

شهرک باید کارشناس داشته باشد

همچنین جواد نوروزبیگی در گفتگوی تلفنی با برنامه افزود: از 8سال پیش به که اتفاقی در شهرک سینمایی دفاع مقدس برسر "خداحافظ رفیق" افتاد و کشته دادیم به دوستان هشدار دادم. شهرک باید کارشناس داشته باشد نه اینکه فقط تدارکات‌چی سینما باشد.

همچنین اصغر پورهاجریان، طراح جلوه های ویژه نیز در گفتگویی با برنامه شب گذشته هفت، تأکید کرد: سعی کردیم یک نظام جامع را به جلوه های ویژه بدهیم ولی به هرجا رفتیم حمایتی نکردند. وقتی بهترین متخصص سینمای ایران اینگونه از دست میرود چگونه از بچه های دیگر این حوزه انتظار میرود؟ فردی در لبنان باعث خطر جانی شده اما در فجر ما به او جایزه می دهند.

مسعود ده نمکی در ارتباط با انفجار 18 دی در پشت صحنه پروژه "معراجی ها" و کشته شدن چند نفر از عوامل، گفت: این پروژه از سه ماه و نیم پیش شروع شد و دو هفته پیش وارد فضای جنگ شده بودیم. قرار بود همزمان با سالگرد کربلای 5 این عملیات را هم داشته باشیم و ضبط کنیم.

این کارگردان افزود: علاوه بر سینمای دفاع مقدس و توانایی او در جلوهای ویژه که از چندین سال قبل نیز با ما همکاری داشت، مردم ما هم مدیون جواد شریفی راد هستند چنانکه در دوران دفاع مقدس خیلی از بمب ها را به دست او خنثی میشد. در نوع خودش انسان بی نظیری بود.

رنجبر معمولا سر صحنه ها نمی آمدند

ده نمکی همچنین گفت: آقای رنجبر، مدیرعامل شهرک سینمایی دفاع مقدس، معمولا سر صحنه نمی آمدند ونمی دانم چطور در این صحنه حضور داشتند گرچه دوست خود آقای شریفی راد هم بودند. به هرحال اتفاق عجیب و شگفت آوری افتاد.

کارگردان "معراجی‌ها" در پایان گفت: دوستان برای شادی و زحمات این دوستان درگذشت هم پیمان هستند که "معراجی ها" را به سرانجام برسانند تا زحماتشان به هدر نرفته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار