کد خبر: 627973
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
108 خبرنگار و روزنامه نگار در سال 2013 کشته شده اند. بیشترین تعداد این تلفات در سوریه روی داده است به همین دلیل سوریه به عنوان خطرناک ترین کشور جهان برای خبرنگاران نام گرفته است. عراق و پاکستان نیز در رده های بعدی هستند.
 
عصر ایران: 108 خبرنگار و روزنامه نگار در سال 2013 کشته شده اند.
 
خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ بیشترین تعداد این تلفات در سوریه روی داده است به همین دلیل سوریه به عنوان خطرناک ترین کشور جهان برای خبرنگاران نام گرفته است. عراق و پاکستان نیز در رده های بعدی هستند.
 
اتحادیه بین المللی روزنامه نگاران در گزارش خود اضافه کرد: آمار کشته شدن خبرنگاران و فعالان رسانه در سال 2013 نسبت به سال 2012 میلادی حدود 10 درصد کاهش یافته است.
 
در این گزارش تاکید شده است: سطح خشونت ها علیه خبرنگاران همچنان در سطح بالا و غیرقابل قبول است. نیاز شدیدی برای دخالت دولت ها برای حفاظت و حمایت از حق اساسی روزنامه نگاران در حیات وجود دارد.
 
اتحادیه که در دفتر آن در شهر بروکسل پایتخت بلژیک قرار دارد از دولت ها خواست با فرار عاملان خشونت ها علیه خبرنگاران و فعالان رسانه ای از مجازات برخورد کنند و آنها را به سزای اقداماتشان برسانند.
 
اتحادیه همچنین به طور ویژه از فیلیپین، پاکستان و عراق خواست تدابیر ریشه ای و اساسی را برای مقابله با قتل خبرنگاران در پیش بگیرند.
 
اتحادیه در گزارش خود سوریه را خطرناک ترین کشور برای روزنامه نگاران توصیف کرد چرا که در سال گذشته میلادی (2013) تعداد 15 خبرنگار و فعال رسانه ای در این کشور به قتل رسید.
 
پس از سوریه با آمار کشته شدن 15 خبرنگار، به ترتیب عراق (13 خبرنگار)، پاکستان (10 خبرنگار)، فیلیپین (10 خبرنگار)، هند (10 خبرنگار)، سومالی (7 خبرنگار) و مصر (6 خبرنگار) قرار دارند.
 
آمارهای در اختیار اتحادیه نشان می دهد 29 درصد قتل روزنامه نگاران در شرق آسیا، 27 درصد در خاورمیانه و کشورهای عربی روی می دهد.
 
حدود 600 هزار روزنامه نگار از 134 کشور جهان در اتحادیه بین المللی روزنامه نگاران عضو هستند.
 
اتحادیه اضافه کرد: آمارها نشان می دهد خشونت ها علیه روزنامه نگاران زن رو به افزایش است. در سال 2013 تعداد 6 روزنامه نگار زن کشته شدند و تعداد بیشتری هم با آزارهای جنسی، تهدید و اقدامات تبعیض آمیز روبه رو شده اند.
 
کمیته حمایت از روزنامه نگاران هم قبل از این اعلام کرد 70 روزنامه نگار در سال 2013 به هنگام انجام فعالیت های خبری و رسانه ای کشته شده اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار