کد خبر: 624994
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۷
چندي است كه زمزمه‌هايي براي رفع فيلترينگ برخي شبكه‌هاي اجتماعي مطرح مي‌شود كه ضرورت دارد نقش اين شبكه‌ها در چند سال اخير كشور، مورد توجه و بازخواني قرار گيرد.
عبدالله عبيري
چندي است كه زمزمه‌هايي براي رفع فيلترينگ برخي شبكه‌هاي اجتماعي مطرح مي‌شود كه ضرورت دارد نقش اين شبكه‌ها در چند سال اخير كشور، مورد توجه و بازخواني قرار گيرد.
بعد از آنكه هيئت حاكمه كاخ سفيد نتيجه‌اي در توسل به انواع حركات مذبوحانه براي براندازي نظام جمهوري اسلامي، از جنگ و كودتا گرفته تا تحريم و فشار اقتصادي نمي‌بيند، تلاش مي‌كند جبهه جديدي را اما اين بار در عرصه رسانه‌اي در مقابل نظام ايجاد كند. تصويب بودجه 45 ميليون دلاري مجلس امريكا براي مقابله اينترنتي با نظام جمهوري اسلامي، آغاز اين تلاش است تا ابزار‌هاي نوين و رسانه‌هاي جديد را نيز در بوته اين آزمايش قرار دهد؛ تلاشي كه به يكي ديگر از ناكامي‌هاي جبهه استكبار جهاني در مقابله با نظام جمهوري اسلامي مبدل شده است. سردمداران كاخ سفيد، فتنه 88 را فرصتي براي هزينه بودجه 45 ميليون دلاري و استفاده از ظرفيت شبكه‌هاي اجتماعي مثل فيس‌بوك و توئيتر براي به چالش كشيدن و در نهايت براندازي نظام جمهوري اسلامي مي‌بينند.
مقام معظم رهبري از فتنه 88 تاكنون، سه بار در خصوص تلاش براي براندازي كشور به وسيله شبكه‌هاي اجتماعي در زمان فتنه مطالبي را بيان داشته‌اند. 1 ايشان در ديدار 50 هزار فرمانده بسيجي فرمودند: در فتنه ۸۸ يكى از اين شبكه‌هاى اجتماعى ـ كه مي‌توانست عامل فتنه و فتنه‌گران قرار بگيرد ـ احتياج به تعمير داشت، دولت امريكا از او خواست تعميراتش را عقب بيندازد، اميدوار بودند كه بتوانند با اين كارهاى رسانه‌اى و شبكه فيس‌بوك و توئيتر و امثال اينها، نظام جمهورى اسلامى را براندازند، خيال‌هاى احمقانه خام! لذا نگذاشتند تعميراتش را در آن برهه انجام بدهد، گفتند تأخير بينداز، فعلاً بِرِس به اين كار واجب‌تر. همه وسايل و ابزارها را به خط كردند در مقابل نظام جمهورى اسلامى. 2
استفاده ابزاري از شبكه‌هاي اجتماعي جهت تحقق اهداف استكباري دولتمردان امريكا و نقش اين شبكه‌ها در ناآرامي‌هاي فتنه88 به گونه‌اي بوده كه خود آنها نيز بارها به آن اعتراف كرده‌اند. مجله امريكايي فارين‌پاليسي با اشاره به ناآرامي‌هاي فتنه در ايران، در گزارشي به طرح اين موضوع پرداخت كه چگونه وزارت خارجه امريكا بايد به توانمند كردن و تقويت شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي در مبارزه‌اي جهاني به بسط اهداف امريكا بپردازد. اين نشريه امريكايي ادامه داد: «استفاده زيركانه از شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي نظير فيس‌بوك، توئيتر و ديگر سايت‌ها مي‌تواند به حمايت از جنبش‌ها كمك كند.» مؤسسه تحقيقاتي هريتيج امريكا در گزارشي با عنوان «آشوب آفريني توئيتر» به نقش شبكه‌هاي اجتماعي در ناآرامي‌هاي سال88 اشاره مي‌كند. نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در جلسه كميته خارجي و امور دفاعي پارلمان اين رژيم، ادعا كرد: «استفاده از اينترنت و شبكه‌هاي ارتباطي همچون توئيتر براي مقابله با حكومت ايران بسيار مهم است.» وي در ادامه از واشنگتن تقاضا كرد كه از فضاي مجازي به خصوص توئيتر عليه ايران بهره ببرد. «در پاسخ به اين درخواست» وزارت خارجه امريكا از توئيتر درخواست كرد براي بهره‌برداري كاربران ايراني، قطعي شبكه خود را به تعويق بيندازد.
نشريه وال استريت ژورنال در گزارشي مي‌نويسد: «چنانچه به انقلاب سبز در ايران كه توسط توئيتر قدرتمند شده است بنگريد، خواهيد ديد از فناوري شبكه‌هاي اجتماعي نظير توئيتر بهره گرفته است تا در مقايسه با سال‌ها تحريم، تهديد و مذاكرات در ژنو، اقدامات بيشتري را جهت تغيير حكومت جمهوري اسلامي صورت دهد.»
نقش اين شبكه‌هاي اجتماعي در فتنه 88 به صراحت در كيفر‌خواست دادستان تهران عليه متهمان اغتشاشات، بيان شده است. معاون دادستان، شبكه اجتماعي توئيتر را متهم كرد كه به‌روز‌رساني سايت خود را كه مستلزم قطع چند‌روزه بود، با هدف حمايت و سرويس‌دهي به آشوبگران به تأخير انداخت. همچنين فيس‌بوك متهم شده كه در راستاي تسهيل ارتباط ميان كاربران ايراني و ساير كشور‌ها در زمان فتنه، نسخه آزمايشي خود را ارائه كرد تا آشوبگران بهتر بتوانند از آن استفاده كنند. در همان ايام بود كه فيس‌بوك امكان استفاده از زبان فارسي را نيز براي دسترسي آسان‌تر و گسترش سطح دسترسي مخاطبان به امكانات خود اضافه مي‌كند.
تلاش اين شبكه‌ها در فتنه 88 در التهاب‌آفريني با ايجاد و گسترش آشوب در كشور به گونه‌اي است كه مي‌توان آنها را به عنوان سلاح‌هاي نوين جبهه استكبار جهاني عليه نظام جمهوري اسلامي قلمداد كرد، لذا از مسئولان مربوطه انتظار مي‌رود در تصميم‌گيري در خصوص اين شبكه‌ها هوشمندانه عمل نمايند.
 پي‌نوشت‌ها در دفتر روزنامه موجود است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار