کد خبر: 624966
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳
روزی که دانشگاه تهران دریای خون شد/
امروز ۱۶ آذر، روزی است که سه دانشجو به نماد مقاومت در کشور تبدیل شدند تا ۶۰ سال بعد امروز را همه به عنوان روز دانشجو بدانند.

جوان‌آنلاين: 16 آذر 1332 سه دانشجو در دانشگاه تهران به دلیل اعتراض به واقعه ای سیاسی کشته شدند.
 
این روز، به یاد سه دانشجو که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون نایب رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ 16 آذر 1332 (حدود چهار ماه پس از کودتای 28 مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.
 
مصطفی بزرگ‌نیا (متولد 1313)، به: ناوبری، جستجو مهدی شریعت‌رضوی زادروز 1311، ناوبری و احمد قندچی (متولد 1312) سه دانشجویی بودند که روز دانشجو را رقم زدند.
 
در جریان انقلاب اسلامی سال 1357، نیز 16 آذر به عنوان روز دانشجو شاهد حضور پررنگ دانشجویان سراسر کشور در اعتراضات علیه رژیم پهلوی بود.
 
پس از انقلاب اسلامی نیز تاکیدات مکرر رهبر فرزانه انقلاب بر لزوم قرار گرفتن کشورمان در قله های علمی و فناوری جهان سبب شد تا این جریان احساس مسئولیت کند و طی دوره ای حدودا ده ساله افتخاراتی بیافریند که هیچ کس تصور آن را هم نمی کرد.
 
ستاره های پرفروغی چون شهریاری، علیمحمدی، احمدی روشن و... پرچمداران جریان علمی بودند که تعریف جدیدی از حرکت دانشجویی به ما نشان دادند. آنها نه شیشه ای شکستند نه جایی را به آتش کشیدند نه عکسی راپاره کردند و نه به هیچ یک از مقدسات توهین کردند.
 
آنها به اشاره دست یک نفر یعنی امام و مقتدای خود به سوی قله ها حرکت کردند و راهی روشن از خود به یادگار گذاشتند.
نقش ماندگار دانشجوها در عرصه سیاسی هیچ گاه فراموش شدنی نیست. دانشجو همواره به عنوان قشر نخبه در جریان تمام اتفاقات سیاسی قرار دارد و به اکثر آن ها نیز واکنش می دهد. پس می توان از چنین ظرفیت بی نظیری در حل مناقشات سیاست خارجی و سیاست داخلی بهره برد.
 
در عرصه سیاست خارجی دانشجویان می توانند نماد مقاومت و ایستادگی باشند و در عرصه سیاست داخلی سلیقه های متعدد دانشجویی می تواند تحزب گرایی و درنتیجه سیاست جمهوری را قوی کند.
 
از همین رو در دولت های مختلف پس از انقلاب، دانشجویان توانسته اند نقش های مفیدی در امر سیاسی ایجاد کنند.
 
در دولت اصلاحات تمرکز بر فعالیت سیاسی دانشجویان بیشتر شد و پس از آن نیز در دولت های نهم و دهم از این ظرفیت دانشجویان استفاده شد.
 
به گزارش سراج24، همچنین در دولت یازدهم، رئیس این دولت با تمرکز بر چنین ظرفیت دانشجویان دیدارهای دانشجویی خود را پس از تشکیل دولتش آغاز کرده و امروز که بیش از 100 روز از عمرش می گذرد برای دومین بار میهمان دانشجویان شده است.
 
همچنین وزیر امورخارجه کشورمان نیز با تکیه برهمین نقش دانشجویان در عرصه سیاست خارجی پس از توافق نامه هسته ای در جمع دانشجویان حضور یافت و به سوالات آن ها پاسخ گفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار