کد خبر: 624926
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش مجلس در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»:
عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش مجلس با انتقاد از كم‌كاري سازمان تربيت بدني و سازمان ميراث فرهنگي به دليل ثبت ورزش چوگان در آذربايجان گفت: اگر سازمان‌هاي ذي ربط هوشيار باشند چنين مشكلاتي پيش نمي آيد.
زينب صناعي
حسين گروسي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با بيان اينكه اگر آثار تاريخي و تاريخچه كشورمان را بررسي كنيم نشان مي‌دهد كه هم در ورزش هاي انفرادي و هم جمعي همچون چوگان با نام و آوازه بوده‌ايم، اظهارداشت: ورزش چوگان مربوط به سه هزار سال پيش است و ورزش‌هايي كه در آن از ارابه يا اسب استفاده مي شد يا مسابقه تيراندازي همگي در تاريخ كشورمان قدمت داد.
 

به گفته وي، اگر لوح جان حسن لويي كه در حال حاضر در موزه ايران باستان است را ببينيد نشان مي دهد كه قدمت ورزش در ايران به حدود پنج هزار سال پيش بر مي گردد و مسابقاتي شبيه المپيك و غيره اجرا مي‌شد بنابراين در چنين وضعي ورزش چوگان كه بسيار قديمي و براي ايران است را بايد براي ايران ثبت جهاني كنيم.
 

عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به اينكه ما انتظار داريم سازمان هاي ذي ربط هوشيار باشند، افزود: چه آن بخشي كه مربوط به سازمان تربيت بدني و چه بخشي كه مربوط به سازمان ميراث فرهنگي است بايد با هم همكاري كنند كه اينگونه نباشد كشوري همچون آذربايجان برود و بخواهد چوگان را به نام خودش ثبت كند.
 

وي در پاسخ به اين سوال كه فكر نمي كنيد اين مسئله در اثر كم‌كاري سازمان‌هاي مسئول بوده است، گفت: ما دنبال قاتل بروس لي نيستيم كه بگوييم چه كسي مقصر است ما الان ورزش هايي داريم كه متعلق به كشورمان است و در مركزيت ايران قرار دارد كه مي توانيم برويم و به نام خودمان ثبت جهاني كنيم.
 

گروسي تصريح كرد: چرا ما بايد نسبت به اينگونه مسائل بي تفاوت باشيم؛ من نمي خواهم يك يا دو نفر و يا يك سازمان را مقصر بدانم؛ من معتقدم در چنين مواردي بايد با هم همفكري كنيم تا به نتيجه معقول برسيم.
 

عضو هيات رئيسه فراكسيون ورزش مجلس با بيان اينكه ايران مهد هنرهاي رزمي در دوره هخامنشي و ساسانيان بوده است، ادامه داد: وقتي تاريخ را مي‌خوانيم مي‌بينيم كه هم در معابد هم در مدارس به كودكان هنرهاي رزمي آموزش مي داده‌اند مانند هنر رزمي "توآ" كه اين ورزش رزمي ايران است اما خيلي از كشورها مانند پاكستان به دنبال آن هستند تا آن را به نام خودشان ثبت كنند.
 

وي با اشاره به اينكه ثبت ورزش چوگان در آذربايجان فقط در كشور خودش است و ثبت جهاني نيست، عنوان كرد: در هر صورت ما انتظار داريم سازمان ميراث فرهنگي و مجموعه‌هاي مرتبط زودتر اين موارد را پيگيري كنند و چنين مسائلي را آسيب‌شناسي كنند تا با كم كاري اين سازمان ها چنين مشكلاتي به وجود نيايد.
 

گروسي يادآورشد:انتظار داريم همه دست به دست هم دهند و با همكاري و مشاركت ورزشي را كه متعلق به ايران است را از طريق مراجع حقوقي و قضايي به نام كشور عزيزمان ثبت كنيم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
0
0
از این آقای نماینده بپرسید چرا همکارانتان 4 ماه وزیر ورزش را معلق کردند به بهانه های واحی تو اون زمانی که نمایندگانت دنبال انتقام از وزیر ورزش بودند آزربایجان ورزش ما را به نام خود زد چه توقعی دارید با این دلسوزی و نگرانی هایی که مسولین دارند نوش جون آزربایجان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار