کد خبر: 624889
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
در حالی که حدود یک هفته از سفر «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان به افغانستان می‌گذرد، برخی رسانه‌ها همچنان در حال انتشار جزئیات افشانشده دیدار وی با حامد کرزی هستند.

نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان شنبه هفته گذشته در سفری یک روزه عازم کابل شد.

وی در این سفر با «حامد کرزی» رئیس‌جمهور افغانستان دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه 2 جانبه و منطقه‌ای، از جمله موضوع مذاکرات صلح با طالبان، با وی گفت‌وگو کرد.

2 طرف پس از این دیدار در یک نشست مشترک خبری حاضر شدند و به بیان توافقات خود در این جلسه پرداختند که برخی از این توافقات عبارتند از اجازه اسلام‌آباد به کابل برای دیدار نمایندگان دولت افغانستان با «ملا برادر» مرد شماره 2 سابق طالبان در پاکستان، بازگشایی هرچه سریع‌تر دفتر سیاسی طالبان، گسترش تبادلات تجاری 2 کشور تا مرز 5 میلیارد دلار تا سال 2015 و نیز تکمیل برخی پروژه‌های موجود در حوزه انرژی و راه.

با این حال، برخی رسانه‌های پاکستانی همچنان در حال انتشار برخی توافقات انجام شده در این نشست هستند که از سوی مقامات 2 کشور رسانه‌ای نشده است.

روزنامه اردو زبان «امت» پاکستان در گزارشی به افشای برخی از این توافقات پرداخته و می‌نویسد:

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان بعد از ملاقات با نواز شریف نخست وزیر پاکستان حاضر شد «مولوی فقیر محمد» از اعضای ارشد طالبان پاکستان را به اسلام‌آباد تحویل دهد.

همچنین کرزی موافقت کرد که شبه‌نظامیان مخالف پاکستان را از افغانستان اخراج نماید و نواز شریف نیز پذیرفت نمایندگان دولت افغانستان با ملا برادر ملاقات کند.

نخست وزیر پاکستان در این ملاقات سعی کرد کرزی را قانع کند که اگر با ادامه استقرار پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان بعد از ترک این کشور توسط نیروهای خارجی موافقت نشود، «حزب اسلامی» و طالبان افغانستان حاضرند با دولت کرزی همکاری کنند.

حامد کرزی به این نتیجه رسیده که تنها راه برقراری امنیت پایدار در افغانستان کشاندن حزب اسلامی و طالبان به پای میز مذاکره است و به همین علت با تحویل دادن مولوی فقیر به پاکستان، پذیرفتن مذاکره با طالبان از طریق پاکستان و کاهش نفوذ هند در افغانستان موافقت کرده است.

کرزی به دولتمردان افغان دستور داده است تا برای عملی شدن توافقات صورت گرفته با نخست‌وزیر پاکستان وارد عمل شوند.

همین جدی بودن کرزی در همکاری با نواز شریف برای اخراج مخالفان پاکستان از افغانستان باعث شد تا «ملا فضل‌الله» رهبر جدید طالبان پاکستان که در افغانستان به‌سر می‌برد با دوستانش راهی «وزیرستان شمالی» شود تا موضوع مذاکرات صلح را در جلسه «شورای مرکزی طالبان» مورد بحث و بررسی قرار دهد.

یک شخصیت سیاسی با نفوذ در ایالت «خیبر‌پختونخواه» که از افراد نزدیک به نواز شریف نیز می‌باشد در گفت‌وگو با روزنامه امت ابراز داشت: دولت برقراری ارتباط برای مذاکره با طالبان را آغاز کرده است و بعد از اینکه دولت پاکستان با طالبان پاکستان به توافق رسید مولوی فقیر محمد به پاکستان تحویل داده می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد مولوی فقیر محمد به یک مکان نامعلوم در شرق افغانستان انتقال یافته است زیرا کرزی می‌ترسد که مولوی فقیر نیز مانند «لطیف‌الله محسود» معاون رهبر طالبان پاکستان توسط آمریکایی‌ها دستگیر شود.

نخست‌وزیر پاکستان نیز در این جلسه با رد درخواست افغانستان برای بازگشایی دفتر سیاسی طالبان در پاکستان، به کرزی اطمینان داد که می‌تواند هر یک از کشورهای اسلامی از جمله ترکیه یا عربستان را برای بازگشایی دفتر طالبان انتخاب کند و پاکستان حاضر است در این زمینه با دولت افغانستان همکاری کند.

رئیس‌جمهور افغانستان همچنین عنوان کرد که حاضر است پروژه‌هایی مانند اکتشاف معدن، ساخت راه‌آهن و ساخت جاده را به پاکستان واگذار کند.

علاوه بر این، کرزی و نواز شریف توافق کردند تا موضوع «خط دیورند» را پیش نکشند تا این امر موجب بروز اختلاف بین دو کشور نشود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار