کد خبر: 624777
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
وزير نيرو با اعلام اینکه منابع آبی کشور به مرحله بحران رسیده است، گفت: در حالی که میزان آب رودخانه های کشور حدود 46 میلیاردمترمکعب است، بیش از 68 میلیاردمترمکعب ظرفیت ذخیره سازی در سدها ایجاد شد.
 
خبرگزاری مهر: حمید چیت چیان در ديدار با نمايندگان استان فارس گفت: منابع آب كشور به مرحله بحران رسيده و ميزان ظرفيت ذخيره سازي سدهاي كشور، 1.5 برابر موجودي آب رودخانه هاي كشور است كه ما را مجاب مي كند تا ثقل كار مديريت منابع آب را از احداث تاسيسات جديد به مديريت مصرف منتقل كنيم.
 
وزير نيرو اظهارداشت: براي عبور از اين بحران، استفاده از روش هاي گذشته مانند احداث سد، ‌ايجاد تاسيسات استحصال آب و ... كارساز نيست. چیت چیان با بيان اينكه در گذشته تامين آب با سرمايه گذاري روي احداث تاسيسات و استحصال آب ميسر بود افزود: امروزه، مشكل منابع آب مختص يک استان نيست و به صورت بحران كلي در كشور خودنمايي مي كند و براي خروج از اين بحران، روش هاي قديمي كارساز نيست.
 
به گفته وي، اجراي روش هاي گذشته مانند احداث سد، ايجاد تاسيسات استحصال آب به دليل اينكه به حد اشباع رسيده است، براي خروج از بحران آبي كشور كارساز نيست و عمدتا بايد روي مديريت مصرف آب سرمايه گذاري كرد.
 
چیت چیان افزود: جمهوري اسلامي طي 25 سال دوره طلايي، در زمينه احداث سد در كشور به حدنصاب قابل توجهي دست يافت و توانست رتبه سومين كشور برتر جهان در بخش سدسازي را از آن خود كند، اما در حال حاضر بيشتر كشورهاي جهان و ايران با بحران و محدوديت شديد منابع آبي مواجه هستند.
 
وزير نيرو ادامه داد: در حال حاضر ميزان آب رودخانه هاي كشور حدود 46 ميليارد مترمكعب است در حالي كه سدهاي احداث شده و يا در دست احداث، ظرفيت ذخيره سازي بيش از 68 ميليارد مترمكعب آب را دارند كه درواقع مي توان گفت ميزان ظرفيت ذخيره سازي سدهاي كشور، 1.5 برابر موجودي آب رودخانه هاي كشور است كه ما را مجاب مي كند تا ثقل كار مديريت منابع آب را از احداث تاسيسات جديد به مديريت مصرف منتقل كنيم.
 
وي با بيان اينكه 92 درصد آب كشور در بخش كشاورزي مصرف مي شود گفت: با 10 درصد صرفه جويي مي توانيم بيش از كل مصرف آب صنعت و شرب‌، آب استحصال كنيم. چيت چيان با بيان اينكه براي پايان عمليات اجرايي 828 طرح آبي در دست اجراي كشور، دست كم 120 هزارميليارد تومان اعتبار نياز است گفت: در شرايط كنوني با اعتبار دولتي نمي توان اين طرح ها را به انجام رساند لذا بايد با كمک بخش خصوصي و تشويق اين بخش به سرمايه گذاري در طرح هاي عمراني، اين پروژه ها را پيگيري كرد.
 
چیت چیان افزود: استان فارس از استان هاي پرظرفيت كشور است كه با توان اقتصادي بالاي موجود در اين استان، با روش هاي مختلفي مي توان نسبت به برطرف كردن مشكلات آن اقدام كرد.
 
وي بیان داشت: تامين برق صنعت در اين استان بدون هيچ محدوديتي انجام مي شود و براي حل ساير مشكلات، نيازمند همكاري استانداري و نمايندگان مجلس هستيم تا بتوانيم با كمک بخش خصوصي در طرح نيروگاه شمال استان، انتقال آب از خليج فارس، استفاده از سرمايه گذاري به روش BOO و BOT در بخش فاضلاب و همچنين خريد آب با نرخ تضمين شده از طريق بيع متقابل‌،‌ استفاده از فاينانس به ويژه فاينانس چين و ساز و كار عرضه اوراق مشاركت، مشكلات موجود را برطرف كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار