کد خبر: 624772
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
شمار زیادی از سران کشورها و چهره های برجسته جهان به درگذشت نلسون ماندلا واکنش نشان دادند و این حادثه را تسلیت گفتند. بخشی از این واکنش ها در پی می آید.
 
عصر ایران: نلسون ماندلا رهبر جنبش ضدنژادپرستی آفریقای جنوبی در سن 95 سالگی درگذشت.
 
به گزارش بی بی سی، شمار زیادی از سران کشورها و چهره های برجسته جهان به درگذشت نلسون ماندلا واکنش نشان دادند و این حادثه را تسلیت گفتند. بخشی از این واکنش ها در پی می آید:
 
- الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، ضمن ابراز تاثر عمیق از درگذشت ماندلا، گفته است که "او تلاشگری خستگی ناپذیر برای پیشبرد منافع کشورش بود و میراث برجای مانده از او، صلحی است که امروزه در آفریقای جنوبی مشاهده می کنیم." ماندلا از معدود شخصیت های غیربریتانیایی بود که نشان مهم شایستگی را از ملکه بریتانیا دریافت کرد.
 
- مانموهان سینگ، نخست وزیر هند، در سوگ ماندلا گفته است: "بزرگی از تبار مردمان درگذشت. مرگ ماندلا به همان اندازه آفریقای جنوبی، برای هند ضایعه ای دردناک است. او همفکر راستین گاندی بود."
 
- حسن روحانی در آغاز این پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت ماندلا گفته است: "نلسون ماندلا به آزادی و برابری انسان‌ها نه تنها در کشورش آفریقای جنوبی، بلکه در پهنه جهان، باور شک ناپذیری داشت و در این باور راستین هیچگاه به خود تردید راه نداد. او در این راه پر فراز و نشیب و سراسر رنج، با تحمل آوارگی، دوری از خانه و خانواده و زندان‌های طویل المدت "راه طولانی آزادی" را شکوهمندانه معنا بخشید."
 
حسن روحانی در پیام تسلیت به رئیس جمهوری آفریقای جنوبی گفته است: "سوگمندانه فقدان این شخصیت بزرگ جهانی را به جنابعالی، خانواده ایشان و ملت بزرگ آفریقای جنوبی تسلیت می گویم و برای آن فقید آرامش ابدی مسئلت دارم."
 
حسن روحانی در بخش دیگری از پیام تسلیت خود گفته است: "امروز ما نه فقط شاهد نتایج سیاست‌های خردمندانه او در یکدلی نژادها و یکرنگی رنگ‌های مختلف در تلاش برای ساختن آفریقای جنوبی هستیم، بلکه آثار گرانسنگ این زندگی پرامید و نشاط را در کل قاره افریقا برای کسب آزادی و برابری و زدودن آثار شوم به جا مانده از دوران استعمار و استثمار و دمیدن تدبیر در حیات مردم می توان نظاره کرد."
 
رئیس جمهوری ایران در ادامه پیام خود، از ماندلا با عنوان شخصیتی ممتاز یاد کرده که "با پیوند اخلاق و سیاست، شیرینی بخشش در عین فراموش نکردن را حتی به زندانبانان و به بند‌کشندگان خود چشانید و از خود خاطره کم‌نظیری برای جهان بشریت به جا گذاشت. شگفتی زندگی او در آن بود که می‌دانست چگونه زندگی کند."
 
- سراسقف دزموند توتو، از رهبران مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل در واکنش به درگذشت ماندلا گفت: "بیایید به خاطر موهبت آفریقای جنوبی متحد سپاسگزاری کنیم؛ پروردگارا، از تو به خاطر موهبت مادیبا (ماندلا) سپاسگزاریم. او به ما نشان داد چگونه ملتی می توانیم باشیم، بگذار ملتی باشیم که او می خواست."
 
- آنگ سان سوچی، رهبر جنبش دموکراسی در برمه (میانمار)، با ابراز تاثر از درگذشت ماندلا، او را  انسانی بزرگ توصیف کرد.
 
- دالایی لاما، رهبر معنوی تبتی ها نیز با صدور بیانیه ای تاسف عمیق خود از درگذشت ماندلا را اعلام کرده و گفته است که دنیا "رهبر بزرگی" را از دست داده است.
 
-  محمد جواد ظریف، اولین مقام ارشد جمهوری اسلامی است که در اینترنت به فوت ماندلا واکنش نشان داد.
 
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توییتر به زبان انگلیسی به درگذشت نلسون ماندلا واکنش نشان داده. به گفته آقای ظریف، ماندلا با شجاعت و شفقت اش به بشریت الهام بخشید.
 
- دولت فرانسه نیز اعلام کرده است که پرچم ها را به احترام درگذشت نلسون ماندلا به حالت نیمه افراشته درمی آورد.
 
- شی جین پینگ، رئیس‌ جمهوری چین، نیز طی پیامی مرگ ماندلا را به خانواده او تسلیت گفت.
 
-  ادای احترام امروز شورای امنیت به نلسون ماندلا، یک دقیقه سکوت پس از اعلام خبر درگذشت در صحن شورا
 
- در تانزانیا به مناسبت درگذشت نلسون ماندلا سه روز عزای عمومی اعلام شده. رئیس جمهوری تانزانیا می گوید دنیا یک قهرمان قرن بیستم و بیست و یکم را از دست داده است.
 
- کاخ سفید می گوید باراک اوباما با جیکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی تماس تلفنی داشته است. جو بایدن، معاون اوباما هم درگذشت ماندلا را تسلیت گفته است.
 
- پرچم‌ها در آمریکا و بریتانیا به حالت نیمه افراشته درآمده. اعضای شورای امنیت به احترام نلسون ماندلا در جلسه پنجشنبه خود یک دقیقه سکوت کردند. شورای امنیت چهار سال پیش ۱۸ ژوئیه - روز تولد ماندلا - را روز بین المللی نلسون ماندلا اعلام کرد.
 
- دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل، جان کی، نخست وزیر نیوزلند و سپ بلا‌تر، رئیس فیفا نیز از چهره‌هایی هستند که با صدور بیانیه به تمجید و ادای احترام به نلسون ماندلا پرداخته‌اند
 
- نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا: مادیبا (ماندلا) تا ابد زنده خواهی بود.
 
- محمد علی کلی، اسطوره بوکس آمریکا و جهان : من از فوت ماندلا عمیقا ناراحت شده ام. زندگی ماندلا پر از هدف و امید بود، امید برای خودش، کشورش و دنیا.
 
- نور حسین، ملکه سابق اردن در توییتر خود برای ماندلا طلب آمرزش کرد.
 
- کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد طی بیانیه ای گفته که دنیا رهبر بزرگی را از دست داده است.
 
-  اوباما: نلسون ماندلا با وقاری مثال زدنی و اراده ای فولادین و با فدا کردن آزادی خودش برای آزادی دیگران، آفریقای جنوبی را دگرگون کرد و همه ما را تکان داد. سفر او در طول زندگی از حبس تا رسیدن به ریاست جمهوری در برگیرنده این وعده بود که انسان ها و کشورها می توانند بهتر شوند. ما یکی از بانفوذترین، شجاع ترین و خوب ترین انسان هایی که می توان همزمان با آنها در زمین زیست را از دست داده ایم. او دیگر متلق به ما نیست. متعلق به قرن هاست. دستاورد او بیش از چیزی بود که می شود از هر انسانی انتظار داشت. ما احتمالا دیگر شاهد ظهور افرادی مثل ماندلا نخواهیم بود.
 
 
- دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا: امروز چراغی درخشان در جهان از تابیدن بازایستاد.
 
- بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا:  "امروز جهان یکی از مهمترین رهبران خود و یکی از بهترین انسان هایش را از دست داد. هیلاری و چلسی و من یک دوست واقعی را از دست داده ایم."
 
"نام او در تاریخ به عنوان قهرمان حیثیت انسانی و آزادی، قهرمان صلح و آشتی جویی ثبت خواهد شد. او را به عنوان مردی بی اندازه با متانت و شفقت به یاد خواهیم آورد، کسی که برای او رهایی کینه و در آغوش گرفتن مخالفان نه یک استراتژی سیاسی بلکه راه و رسم زندگی کردن بود... به خاطر او ما در جهان بهتری زندگی می کنیم. او نشانمان داد که در بخشایش حس رهایی هست، که قلبی گشاده بهتر از ذهنی بسته است، و اینکه پیروزی های واقعی زندگی را باید با دیگران شریک شد."
 
- بان کی مون دبیرکل سازمان ملل: ماندلا را غول عدالت خواند و گفت: "هیچ کس به اندازه او در عصر ما برای پیشبرد ارزش ها و آمال های سازمان ملل کار نکرد."
 
"او زندگی اش را صرف خدمت به مردمش و بشریت کرد و این کار را با فداکاری زیاد انجام داد. موضع گیری اصولی او و نیروی اخلاقی که زیربنای این موضع گیری بود نقش اساسی در برچیدن آپارتاید داشت."
 
- جورج دبیلو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا: پرزیدنت ماندلا یکی از بزرگترین نیروهای آزادی و برابری در زمانه ما بود. او جور زمانه را با وقار و در آرامش تحمل کرد، و جهان ما به خاطر سرمشق او جای بهتری است. فقدان این مرد نیک احساس خواهد شد اما آثار خدمات او همچنان احساس خواهد شد.
 
-  جیمی کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا: مردم آفریقای جنوبی و هواداران حقوق بشر در سراسر جهان یک رهبر بزرگ را از دست داده اند. عشق او به آزادی و عدالت باعث ایجاد امیدی تازه برای نسل ها سرکوب شده در سراسر جهان شد و به خاطر او بود که آفریقای جنوبی امروز یکی از دموکراسی های ممتاز جهان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار