کد خبر: 624553
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
معاون صنایع دستی استان یزد سفال و سرامیک، سرمه‌دوزی، معرق، مشبک، منبت، زیورآلات سنتی، گلیم‌بافی، زیلوبافی و دارایی‌بافی را به‌عنوان رشته‌های محبوب صنایع دستی در این استان معرفی کرد.


محمد بهشتی‌نژاد با ارائه‌ی توضیح‌هایی درباره‌ی برخی آثار صنایع دستی استان یزد درباره‌ی آن‌ها اظهار کرد: غالبا این محصولات مورد استقبال ساکنان بومی قرار می‌گیرند و بیشتر گردشگرانی که یزد را برای سفر انتخاب می‌کنند توجه ویژه‌ای به این محصولات نشان می‌دهند.


سرمه‌دوزی


او گفت: سرمه‌دوزی یکی از رشته‌های پرفروش صنایع دستی استان یزد است. سرمه‌دوزی به دوختن منجوق‌ها و مهره‌های تزیینی روی پارچه‌های مختلف گفته می‌شود. غالبا کار سرمه‌دوزی روی ترمه انجام می‌شود و نقوش سرمه‌دوزی نیز بته‌جقه‌ است. از این آثار بیشتر به‌عنوان رومیزی، بالش یا پشتی استفاده می‌کنند.


زیورآلات سنتی


بهشتی‌نژاد با بیان این‌که زیور‌آلات سنتی یکی از محصولات صنایع دستی پرفروش استان یزد است بیان کرد: طلا با نقوش سنتی مانند طرح‌های هل و گل و چینابی مخصوص استان یزد هستند. این طرح‌ها با دست روی اثر نقش می‌شوند. طلای یزد به‌خاطر این نقوش سنتی و عیار 20 آن معروف شده است نه به‌خاطر معادن طلا. تهیه و تولید زیورآلات سنتی در استان یزد قدمت تاریخی دارد.


زیلوبافی


او با بیان این‌که یکی از رشته‌های محبوب صنایع دستی استان یزد زیلوبافی است درباره‌ی آن توضیح داد:‌ این محصول از رشته‌های بومی شهرستان میبد است. قدمت تولید زیلو در یزد به بیش از 800 سال پیش می‌رسد. زیلو از نخ‌های پنبه‌ای تهیه می‌شود و از ویژگی‌های خاص زیلو این است که در زمستان گرم و در تابستان خنک می‌کند. در گذشته تنها کاربرد آن به‌عنوان زیرانداز در مسجد بود، ولی به‌تازگی از این محصول به‌عنوان روکش صندلی هم استفاده می‌کنند.


دارایی‌بافی


معاون صنایع دستی یزد یکی دیگر از محصولات صنایع دستی این استان را دارایی‌بافی دانست و اظهار کرد: نساجی سنتی یکی از رشته‌های بومی استان یزد است و دارایی‌بافی، ترمه‌بافی و احرامی‌بافی را شامل می‌شود. در استان یزد تعداد انگشت‌شماری هنرمند دارایی‌بافی هستند. به این خاطر که کار در این رشته بسیار دشوار است و مواد اولیه‌اش نیز بسیار گران است.


او درباره‌ی دارایی‌بافی توضیح داد: برای تولید محصولات دارایی‌بافی به یک دستگاه داری مانند دار قالی نیاز است و هنرمندان دارایی‌بافی باید به‌طور هم‌زمان با دست و پا کار کنند تا یک محصول بافته شود. مواد اولیه‌ی این محصول نخ ابریشم است به همین دلیل در صورتی که دارایی‌بافی به‌صورت صنایع دستی با دست تهیه شود قیمتش زیاد است زیرا علاوه بر قیمت ابریشم، حق‌الزحمه‌ی کار با دست هم اضافه می‌شود. در صورت بافته شدن این محصول با ماشین، قیمت اثر ارزان‌تر است البته در صورت کار با ماشین، دیگر به آن صنایع دستی نمی‌گویند.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار