کد خبر: 624522
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌گوی تفصیلی با یک شبکه تلویزیونی مسیحی لبنان با اشاره به تاثیرات توافق ژنو در دور شدن سایه جنگ از منطقه و فروپاشی جهان تک قطبی، از تلاش‌ سعودی‌ها تا آخرین نفس در حمایت از تروریسم در سوریه، لبنان و عراق پرده برداشت.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در مصاحبه تلویزیونی مفصل و مهم خود با برنامه "بی پرده" از شبکه  "otv" لبنان با مجری گری "جان عزیز" به تشریح تحولات اخیر لبنان و منطقه پرداخت. این شبکه تلویزیونی لبنانی وابسته به جریان ملی آزاد به رهبری میل عون است. توافق هسته ای ایران و شش کشور صنعتی بخش اول سخنان تلویزیونی نصرالله را به خود اختصاص داد.

ملت های منطقه اولین برندگان توافق هسته‌ای ایران

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در این مصاحبه اعلام کرد که توافق هسته ای ایران آثار و پیامدهای بسیاری بزرگی در منطقه دارد. اولین کسانی که از این توافق سود می برند، ملت‌های منطقه هستند ،‌ چرا که جریان هایی در منطقه وجود داشتند که در سالهای اخیر به دنبال پیشبرد امور منطقه به سوی جنگ علیه ایران بودند، البته این گزینه ساده‌ای نیست، چرا که ایران دولتی ضعیف یا منزوی نیست؛ این گزینه پیامدهای خطرناکی برای منطقه داشت.

وی تاکید کرد که تفاهم ایران با شش کشور واقعیت بین‌المللی جدیدی را بنا نهاد که چند قطبی بودن دنیا بود و اینکه دیگر یک کشور نمی‌تواند در جهان حکمرانی کند، جهان به سوی رهبری چند قطبی پیش رفته تا از سیطره و استبداد بین المللی و ایجاد حاشیه قدرت برای این قطب واحد دور شود، این یک فرصت برای کشورهای جهان سوم است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان تصریح کرد که تحولات زیادی در سیاست آمریکا در منطقه و جهان ایجاد شده است، البته توافق هسته ای نیز مرحله ای است، اما برخی ها شتابزده عمل می کنند و مدعی می‌شوند که این یک توافق بین ولی فقیه و شیطان بزرگ است.

عواملی که غرب را مجبور به توافق با ایران کرد

دبیرکل حزب الله لبنان ابراز داشت که جنگ آمریکا در عراق و افغانستان شکست خورده و آمریکا را به بن بست رساند، در لبنان و غزه نیز پروژه خاورمیانه جدید شکست خورد و آنها الان نیز در سوریه شکست خورده‌اند،‌در همین حال ایران در برابر تحریم‌ها پایداری کرده است و آنها نتوانسته‌اند نظام ایران را براندازند، در مقابل اوضاع مالی و اقتصادی در آمریکا و کشورهای اروپایی بحرانی است و واقعیت های آمریکایی و اروپایی جدید در راه است.

نصرالله خاطرنشان کرد: آمریکا دیگر از جنگ‌ها خسته شده و نمی‌خواهد وارد جنگ شود، این مسایل بود که باب تفاهم هسته‌ای را ایجاد کرد و توافق موقت حاصل شد.

سایه جنگ تا مدت‌ها از سر ایران دور شد

وی تصریح کرد: اولین پیامدهای این توافق دور کردن سایه جنگ از ایران تا زمان‌ های بسیار دور است؛ من اعتقاد ندارم که اسرائیل بخواهد بدون چراغ سبز آمریکا اقدام به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران کند.

دبیرکل حزب الله لبنان ابراز داشت: آمریکایی‌ها به دنبال باز کردن پرونده های دیگر در زمینه بحث هسته ای با ایران بودند، اما ایران می خواست برنامه هسته ای بررسی شود؛ این به نفع ایران نیست که همه پرونده ها روی میز باشد و ایرانی ها اصرار دارند که تفاهم تنها در زمینه هسته ای حاصل شود.

موضع ایران در قبال اسرائیل غیرقابل تغییر است

وی ادامه داد: ایرانی ها همواره تصریح کرده‌اند که مشکل ما با آمریکایی ها متفاوت از مشکلات ما با اسرائیل است؛ موضع ایران در قبال اسرائیل قطعی و غیر قابل تغییر است؛ اما در موضوع آمریکا،‌ایرانی ها می گفتند که اگر آمریکایی ها حقوق ما به رسمیت بشناسند و آماده باشند حق ملت های منطقه را بپردازند، ایرانی ها آماده گفت‌وگو با آنها هستند.

نصرالله ابراز داشت که سیاست آمریکایی ها دچار تحویل شده، اما ایرانی ها مانند گذشته هستند، البته هنوز در مورد عادی سازی روابط بین دو کشور زود است که نظر بدهیم، مسایل و پرونده‌های زیادی وجود دارد و من اعتقاد ندارم که عادی سازی روابط نزدیک باشد.

عربستان درهای همگرایی با ایران را بسته است

سید حسن نصرالله در ادامه مصاحبه خود با شبکه  "otv" لبنان گفت که ایران هرگز مناسبات خود را با همسایگان قطع نکرده است، مشکل در طرف مقابل است، آنچه وزیر خارجه ایران انجام می دهد،ادامه مواضع ایران است، وی می‌خواهد سعودی ها را اطمینان دهد که اتفاقی علیه آن‌ها نیفتاده است.

نصرالله تصریح کرد: ایرانی ها از سالها پیش تاکنون به دنبال باز کردن مناسبات خود با عربستان سعودی برای ادامه گفت‌وگوها بوده اند؛ اما تمامی تلاش های ایران در این راه به شکست خورده و عربستان همه درها را بسته است؛ پیش از این نیز ابتکار پاکستانی‌ها مطرح شد اما سعودی ها آن را رد کردند. قبل از وفات امیر نایف وزیر کشور عربستان وزیر اطلاعات ایران به این کشور سفر کرد و با وی دیدار کرد و سعی کرد فضایی از تفاهم را ایجاد کند، اما فضا صد در صد منفی بود.

جنگ 35 ساله سعودی‌ها با ایران هرگز متوقف نشده

دبیرکل حزب الله ادامه داد: سعودی‌ها از همان ابتدا با ایران به عنوان دشمن رفتار می کردند؛ جنگ صدام حسین نیز با تحریکات سعودی ها و تامین مالی آنها بود، این جنگ شکست خورد؛ اما این ملت ایران و عراق و همچنین ملت فلسطین و آرمان فلسطین بودند که هزینه های این جنگ را دادند؛ بعداز جنگ نیز اولین کشورهایی که هزینه آن را پرداخت کردند؛ کشورهای خلیج فارس بودند که صدام در این راستا به کویت حمله ور شد.

وی ادامه داد که سعودی ها هرگز در طرح‌های جنگی خود علیه ایران توقف ایجاد نکرده‌اند، بلکه از زمان انقلاب در ایران در سال 1979 آن را تکمیل‌تر کرده اند، عربستان جرأت ورود مستقیم به جنگ با کسی را ندارد، بلکه با واسطه و جنگ نیابتی با کشورها می‌جنگد و پولهای خود را در این راه خرج می کند،‌عربستان با واسطه در سوریه و ایران و عراق و لبنان در حال جنگ است.

سخنان ولید بن طلال موضع اهل تسنن نیست/ مشکل عربستان با ایران مذهبی نیست

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگار که گفت ولید بن طلال [از شاهزادگان عربستانی] گفته که عربستان و اهل سنت علیه ایران و شیعیان هستند گفت: مشکل بین ایران و عربستان مشکلی اساسی است و سخنان ولید بن طلال دیدگاه اهل سنت نیست و مشکل عربستان با ایران مشکل مذهبی نیست. عربستان پیشتر مشکلاتی با مصر ، یمن و سوریه داشته و این کشورها شیعه مذهب نبوده‌اند.

وی افزود: عربستان قبول نمی کند که شریکی داشته باشد بلکه خواستار آن است که تمامی کشورهای عربی منطقه تابع وی باشند.

دیدار نصرالله با هیئت قطری/ احتمال تغییر در رویکرد منطقه ای دوحه

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت که چند روز پیش هیئتی قطری را به حضور پذیرفتم و امکان دارد که قطر در دوره اخیر دیدگاه و موضع خود در قبال منطقه را تغییر داده و تلاش خوب و مفیدی درباره رباینده شدگان اعزاز ایفا کرد و ما هم اکنون مشکلی با کسی ایجاد نمی‌کنیم و به کسی نیز اهانت نمی‌کنیم.

سید حسن نصرالله گفت: همواره خواستار راه‌حل سیاسی در سوریه بوده و همواره بین ما و بین قطر خط(ارتباطی) باقی مانده اما در سیاست‌ها با یکدیگر اختلاف داشتیم.

وی ادامه داد: گزینه نظامی در سوریه سودی ندارد و از بین بردن وضعیت کنونی نیز فایده‌ای ندارد و بنابراین از تمامی کشورهایی که درباره رویدادهایی که در سوریه می‌گذرد مرتبط هستند خواستار آن هستم که به دنبال راه‌حل سیاسی باشند و اینگونه با قطر مذاکرات را آغاز کردیم و درباره ابعاد مشکلات لبنان نیز گفت‌وگو کردیم.

پروژه ترک‌ها در سوریه به شکست انجامید

دبیر کل حزب الله لبنان اضافه کرد: ارتباطاتمان با ترکیه قطع نشده است و دیدارهایی با سفیر ترکیه داشتیم و اتفاق جدیدی در روابطمان با ترک‌ها ایجاد نشده است. پس از تحولات سوریه، تلاش آشکاری از سوی ترک‌ها برای تجدید نظر در روابط آغاز شده است چون ترک‌ها در قضیه سوریه بسیار زیان دیدند. روابطشان با لبنان و اسد و ایران قبل از بحران سوریه بسیار عالی بود اما هم اکنون آنها در خارج سوریه هستند و مشکلات زیادی با عراق داشته و روابطشان با ایران نیز تا حد شبیه قطع شدن پیش رفته است. پروژه ترک‌ها در سوریه به شکست انجامید. ترکیه در منطقه و مصر چه نقشی دارد؟ ترکیه در زمینه خارجی بسیار آسیب دید و همین موضوع بر وضعیت داخلی‌اش نیز تاثیر گذاشت.

موضع ایران در مورد مقاومت تغییر نخواهد کرد

نصرالله ادامه داد: دیدگاه ایران نسبت به اسرائیل و موضعش در قبال مقاومت تغییر نخواهد کرد و درباره موضوع فلسطین نیز از موضع خود کوتاه نمی‌آید.

وی گفت: هیچ افقی برای حل موضوع فلسطین و اسرائیل وجود ندارد. مسیر گفت‌وگوها به پایین ترین حد از حقوق فلسطینی‌ها نیز نرسیده است.

ایران بیشترین تاثیر را در منطقه دارد

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: ایران دولت منطقه‌ای بزرگی است و امروز بیشترین تاثیر را در منطقه دارد و با ما مشاوره می‌کند و این موضوع فقط به موضوع لبنان اختصاص ندارد.

وی ادامه داد: در صورتی که روابط گروه 14 مارس با عربستان همانند روابط ما با ایران بود هیچ مشکلی در لبنان باقی نمی‌ماند. ایران در موضوعات داخلی مداخله نمی‌کند و به ما نمی‌گوید که وارد دولت شوید. ایران در لبنان حضور دارد تا مردم با یکدیگر به تفاهم رسیده و لبنان وارد جنگ نشود و ای کاش گروه مقابل نیز ولی فقیه داشتند.

سید حسن نصرالله ادامه داد: ایران آن چیزی را که می‌خواست در توافقنامه هسته‌ای اخیر بدست آورد و طرف دیگر نیز معتقد است که ضمانت‌هایی از ایران گرفته که این کشور به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت پس اجازه دهید از این موضوع خوشحال شوند. این توافقنامه هسته‌ای هیچ نتیجه منفی روی سوریه و لبنان نداشته است.

مردم القصیر از ما کمک خواستند

سیدحسن نصرالله در ادامه این مصاحبه با شبکه  "otv" لبنان به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: وقتی که حوادث در سوریه شروع شد ما 3 هفته بدون هیچ اعلام موضعی صبر کردیم تا طبیعت این حوادث آشکار شود در مقابل هنگامی که ما خواستیم از دوستی خود برای ممانعت از فرورفتن سوریه و تمام منطقه در مسیری که الان رفته است، جلوگیری کنیم تمام طرف‌های معارض در سوریه و بعضی از رهبران اخوان و برخی از تندروها همگی ما را تهدید کردند ما با این تهدیدات حتی موضع سیاسی هم نگرفتیم و موضع خود را به دعوت برای راه حل سیاسی و دوری از راه حل نظامی ابراز کردیم.

وی افزود: ما تماس مستقیم با معارضان نداشته ایم ولی با کشورهایی که با این گروهها تماس داشته اند در تماس بوده ایم. بشار اسد آماده گفت و گو و اصلاحات بزرگی بود ولی در مقابل جواب بسیاری در منطقه این بود که کارها در طی 2 یا 3 ماه زودتر پایان خواهد یافت و دلیلی برای گفت و گو وجود ندارد .

نصرالله گفت: مردم در القصیر تصمیم گرفتند که از خود دفاع کنند و آموزش خواستند و ما آنها را آموزش دادیم و سلاح خواستند و ما به آنها دادیم و در اوایل مردم این شهرک خود به تنهایی می جنگیدند هنگامی که اوضاع بحرانی تر شد  و لبنانی ها قدرت دفاع از خود را نداشتند و قصیر پایگاهی برای هزاران افراد مسلح شد و اگر که حزب الله دخالت نمی کرد افراد مسلح همه دهکده های القصیر را در می نوردیدند و به مرزهای لبنان می رسیدند.

تصمیم حزب الله در ورود به القصیر مستقل و تصمیم حزب بود

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه این مصاحبه تصریح کرد، کشورهایی در منطقه وجود دارد که به سمت براندازی نظام سوریه حرکت میکردند و آماده گفت و گو نبودند حوادث در سوریه بالا می گرفت و ما دخالت نمی کردیم و در مناطقی از القصیر که لبنانی ها در آن سکونت داشتند آن هنگام که ارتش در آنجا حضور داشت ما دخالت نکردیم و هنگامی که ارتش مجبور شد که به اهالی این مناطق برای دفاع اکتفا کند و آنها به ما پناه آوردند و 30 هزار لبنانی در بین دو انتخاب قرار داشتند یا دیار خود را ترک می کردند یا بایستند و از دیار خود دفاع کنند و انتخاب دوم را برگزیدند و اینجا مشخص می شود که دولت در لبنان از لبنانی ها نپرسده است و حتی دولت مرز های خود را باز گذاشته است و اکثر اسلحه ها از طریق القصیر به  افراد مسلح رسید.

وی همچنین به تصاویر منتشر شده وی با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت که عکس من با آیت الله خامنه ای مربوط به دو سال قبل از جنگ در القصیر بوده است و ورود ما به القصیر با تصمیم ایران نبوده است بلکه تصمیم مربوط به خودمان بوده است و آنچه که در مورد درخواست ایران برای دخالت ما در سوریه گفته می شود، صحیح نیست.

ورود حزب الله به سوریه برای ممانعت از گسیل خودروهای بمب گذاری شده به لبنان بود

سیدحسن نصرالله در ادامه مصاحبه امشب خود با شبکه اوی تی وی لبنان گفت: ماهیت ارتش سوریه باعث شد تا از برخی مناطق در این کشور خارج شود و این موضوع که ارتش سوریه عقب‌نشینی کرد تا زمینه را برای مداخله ما فراهم کند صحت ندارد.

وی گفت: بیشتر مناطق مرزی و روستاها و شهرهای هم مرز با عراق و سوریه که گروه‌های مسلح بر آن سیطره یافتند به پایگاه‌های نظامی تبدیل شده و از طریق این مناطق نیز خودروهای بمب‌گذاری شده به عراق ارسال شد و از زمان آغاز رویدادهای سوریه، ناآرامی‌های در عراق افزایش یافت.

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: اگر سوریه در دستان گروه‌های مسلح بیفتد آینده لبنان چه خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر از وظیفه خود در القصیر و القلمون شانه خالی می‌کردیم ده‌ها و صدها خودروی بمبگذاری شده وارد لبنان می‌شد. وارد سوریه شدیم تا مانع از این کار شویم. خودروهای بمبگذاری شده‌ای که وارد لبنان شده از منطقه یبرود و از طریق عرسال وارد شده است.

نقش سعد حریری و عقاب صقر در حمایت از تروریست‌های سوری

سید حسن نصرالله اضافه کرد: حریری و صقر در اعزام مبارزان به سوریه دخالت دارند. از آنها می‌پرسم در صورتی که مخالفان به پیروزی رسیدند چه ضمانت‌هایی حاضرند که بدهند؟ میزان تایید اقدامات ما در سوریه در میان ملت لبنان بالاتر از تایید اقدامات مقاومت از سال 1982 تا 90 است و روزی فرا خواهد رسید که از مداخله حزب الله در سوریه تشکر خواهد شد.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: اغراق زیادی درباره مداخله حزب الله در سوریه وجود دارد. کسانی که در سوریه از جانب نظام این کشور می‌جنگند ارتش سوریه  و نیروهای دفاع ملی است که از مردم مناطق این کشور بوده و از خود دفاع می‌کنند.

حضور حزب الله منحصر به دمشق و مناطق هم مرز با لبنان است

نصرالله ادامه داد: در استان‌های درعا، سویدا و قنیطره و دیرالزور و شمال حلب هیچ مبارزی از حزب‌الله وجود ندارد و حضور ما در سوریه منحصر به دمشق، حمص و مناطق هم مرز با لبنان است. در قصیر و دمشق حضور داریم اما این ارتش سوریه به همراه نیروهای دفاع ملی است که به انجام عملیات در القلمون مبادرت می‌ورزند.

تعداد شهدای حزب الله در سوریه کمتر از حد انتظارات ماست

سیدحسن نصرالله در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود از شبکه او تی وی لبنان حضور حزب‌الله در سوریه را با اهمیت خواند و تاکید کرد : برخی می گویند 250 مبارز حزب الله در سوریه کشته شده است؛ برخی دیگر از روزنامه های 14 مارس می‌ نویسند 600 مبارز حزب الله تنها در غوطه کشته شده‌اند، این البته آرزوهای آنهاست، هیچ اسیری از حزب الله در سوریه نیست و البته پیکر برخی شهدای حزب الله بدست آنها افتاده است اما ما آنها رها نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: از آغاز حوادث سوریه تعداد شهدای ما به 200 نفر هم نرسیده است؛ به نسبت ماهیت میدان جنگ در سوریه و تهدیداتی که علیه ما مطرح بود،‌این آمار به اعتقاد من کمتر از آن چیزی است که ما تصور می کردیم.

براندازی نظامی دولت سوریه منتفی است

وی تاکید کرد که موضوع براندازی نظامی دولت سوریه منتفی شده است؛ به همین علت جهان به دنبال راهکار سیاسی حل بحران سوریه است؛ شاید برخی کشورها در رسیدن به راهکار سیاسی عجله نداشته باشند، اما مزاج عمومی به دنبال این راه حل است، بیشتر کشورهای اروپایی و عربی بازگشایی خطوط همگرایی با دولت سوریه را آغاز کرده اند؛ اما عربستان سعودی همچنان اصرار دارد درگیری‌ها را تا آخرین قطره خون ادامه دهد و هیچ راهکار سیاسی را بر نمی تابد.

نصرالله افزود: سعودی ها تصمیم دارند با تسلیحات و تصمیمات خود یا به صورت مستقیم تلاش کنند واقعیت‌های عرصه میدانی را به هر نحو ممکن تا 22 ژانویه [زمان برگزاری کنفرانس ژنو 2] تغییر دهند.

پایگاه مردمی دولت سوریه عامل پایداری سه ساله آن است

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: این تلاش‌ها البته در آینده نیز مانند الغوطه شکست خواهد خورد، البته برخی نیز هستند که به دنبال از بین بردن کنفرانس ژنو هستند.

وی ابراز داشت ما با برخی معارضان سوریه رابطه خود را قطع نکرده‌ایم، خسارت های دولت سوریه تا امروز بیش از خسارت های طرف مقابل است؛ اگر بگوییم که دولت سوریه تنها مبتنی بر قدرت نظامی است؛ پس چگونه سه سال مقاومت کرده است؟ دولت سوریه پایگاه مردمی قوی دارد که بر آن تکیه کرده است. ‌بنابراین باید راهکاری سیاسی برای حل این بحران در نظر گرفته شود. این راهکار باید از سوی خود سوری‌ها ایجاد شود و اگر قرار است کمک خارجی به سوریها صورت گیرد، نباید راه حلی از این طریق به آنها تحمیل شود.

عربستان پشت پرده انفجارهای لبنان و عراق

سیدحسن نصرالله در ادامه مصاحبه امشب خود با شبکه اوی تی وی لبنان با اشاره به این که اطلاعات عربستان بعضی از شاخه‌های القاعده را فعال کرده است گفت: تصور می‌کنم که گردان‌های عبد الله عزام پشت انفجارهای سفارت ایران قرار دارد و عربستان از این گونه مجموعه‌ها حمایت می‌کند.

وی ادامه داد که  اگر حزب الله به سوریه وارد نمی‌شد به جای یک خودرو، 30 یا 300 خودروی بمب گذاری شده در لبنان منفجر می‌شد.

سید حسن نصر الله اظهار داشت اگر عناصر مسلح به مناطق مرزی در لبنان می‌رسیدند، لبنان به یک جنگ داخلی کشیده می‌شد و صدها لبنانی شهید می‌شدند ولی ما از تاثیرات اوضاع سوریه بر لبنان کاستیم.

دبیر کل حزب الله در ادامه مصاحبه خود گفت: اطلاعات عربستان پشت بسیاری از انفجار های عراق قرار دارد.

وی در مورد انفجارهای طرابلس گفت: ما اولین کسانی بودیم که انفجارهای طرابلس را محکوم کردیم من از انفجار‌های بئر العبد از همه ناراحت تر بودم چرا که واضح بود افرادی می‌خواهند کشور را به فتنه بکشانند.

برخی بخش های امنیتی لبنان با حوادث طرابلس ارتباط دارد

نصر الله ادامه داد که مهمترین مسئله در مورد موضوع طرابلس رفتن به سوی راه حل است و دولت باید به مسئولیت خود در یافتن راه حل در این مورد عمل کند . سخن‌ها در مورد اینکه طرابلس به یک منطقه نظامی تبدیل شود اشتباه است.

دبیر کل حزب الله تصریح کرد که برخی حرف‌ها در مورد ارتباط افراد مسلح با دستگاه امنیتی درست است ما می‌دانیم که مدیریت کل امنیت داخلی در طول سال‌ها به افراد مسلح پول پرداخت می‌کرده است و مهمات آنها را خودروهای امنیتی حمل می‌کرد.

نصر الله در مورد راه حل مسئله طرابلس گفت: راه حل این است که دولت اوضاع امنیتی را در طرابلس به دست بگیرد و طرابلس و شمال احتیاج به گفت‌وگو دارد و همه طرف‌های این قضیه باید یک جا جمع شوند.

عربستان مانع اصلی تشکیل دولت لبنان

نصرالله به راهکار تشکیل دولت لبنان اشاره کرد و گفت: فورمول 9-9-6که دولت آن را مطرح کرده است راهکار منطقی است و حقوق همگان را تضمین می کند و طرف مقابل نیز این ترکیب را پذیرفت ولی عربستان به آنها گفت که اکنون حکومت را تشکیل ندهید.

وی درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: ما با اجرای انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر خود موافق هستیم.

نصرالله تاکید کرد، ما همیشه با برگزاری گفت‌وگو در لبنان موافق هستیم چرا که لبنانی‌ها چاره‌ای جز گفت‌وگو ندارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار