کد خبر: 624203
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
عضو شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»:
عضو شوراي شهر تهران با تاكيد بر حقوق شهروندي و اينكه نبايد تنها در شعار عدالت شهري را بيان كنيم، گفت: هزينه طرح ترافيك يك شهروند خودروسوار يك ميلياردي نبايد با هزينه يك خودروسوار هشت ميليوني يكسان باشد.
زينب صناعي
محسن پيرهادي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با تاكيد بر اينكه با توجه به آلودگي هوا، افزايش توليد خودرو و كنترل ترافيك، نبايد افزايش تعداد طرح داشته باشيم، اظهارداشت: هر ساله آرم طرح ترافيك به شهروندان داده مي شود اما امسال تفاوتي كه همكاران ما در مجموعه شهرداري مطرح كردند آن است كه بحث طرح ترافيك ماهانه، هفتگي و روزانه را افزايش ‌دهند.
 

به گفته وي، شهرداري مي‌خواهد شيب روزانه و هفتگي بيشتر باشد به طوري كه در سال گذشته 10 درصد بود و امسال مي‌خواهند آن را به 40 درصد برسانند.
 

عضو شوراي شهر تهران عنوان كرد: خوشبختانه مسيري كه شهرداري تهران در سال هاي اخير طي كرده است مسيري رو به رشد و پيشرفت بوده اما هنوز اشكالاتي دارد كه يكي از اين مسائل مربوط به آرم طرح ترافيك است.
 

پيرهادي با اشاره به مسئله عدالت اجتماعي در شهر تصريح كرد: درست است كه هنوز سيستم الكترونيكي كردن و موضوع شهروند الكترونيكي به گونه اي است كه متقاضيان طرح ترافيك بايد به سامانه مراجعه و آنجا ثبت نام كنند كه تبعيض و پارتي‌بازي را به نوعي كم مي كند اما باز نمي توان گفت كه معيارها صد در صد عملياتي مي‌شود.
 

وي با اشاره به اينكه بايد نظارت بيشتري بر طرح هاي شناور يا طرح هايي كه به مجموعه هاي دولتي تعلق مي‌گيرد، شود، افزود: در حال حاضر اين امكان را داريم كه در ابتدا برچسب طرح ترافيك روي خودروها را حذف كنيم يعني تعداد دوربين هايي كه به نوعي پلاك خوان هستند و در سطح شهر نصب شده است را در ابتدا در شهر تهران كامل كنيم كه ديگر نيازي به برچسب طرح ترافيك و كنترل پليسي و استفاده از نيروي انساني نداريم.
 

براي هر شهروند سهم ساعتي براي وردود به طرح ترافيك را در نظر بگيريم

سخنگوي كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران با بيان اينكه اين موضوع در حد پيشنهاد است و در كميسيون مي تواند مطرح شود، ادامه داد: آرم طرح ترافيك يك امتياز بالاست به طوري كه شهرونداني كه آرم طرح ترافيك دارند امتياز ويژه اي دارند و كسي كه ندارد و روزانه هم نتواند طرح تهيه كند از يك امتياز قابل توجهي كه در عرف وجود دارد، ممنوع است؛ در صورتي كه ما مي توانيم براي هر شخصي در ماه يا هفته يك سهم ساعتي را در نظر بگيريم كه اين فرد بتواند در محدوده طرح ترافيك تردد كند.

پيرهادي در پاسخ به اين سوال كه فكر مي كنيد با اين طرح موافقت شود، گفت: براي امسال كه شدني نيست اما دوستان مي توانند در بدنه كارشناسي اين مسئله را تعميم كنند؛ ما مي توانيم يك حداقل ساعتي را در نظر بگيريم كساني كه ممكن است يك كار ضروري در محدوده طرح ترافيك داشته باشند و كسي كه خودرو دارد حق طبيعي اش است كه در محدوده طرح برود حالا اگر در محدوده‌هايي كه آلودگي هوا جدي و يا گره‌هاي ترافيكي داريم به گونه‌اي كه بار ترافيكي مان سنگين است مي‌توانيم آنها را مستثني كنيم.
 

نبايد مردم را محدود كنيم

به گفته وي، ما نمي‌توانيم يك فردي را در محدوده وسيعي كه واقعا مشكلات ترافيكي نداريم و حتي طرح زوج و فرد آنجا معنا ندارد، محدودش كنيم كه چون طرح نداري و روزانه هم نتوانستي تهيه كني پس محرومي؛ در صورتي كه مي توان يك حداقل هايي را در نظر گرفت و با دوربين هاي هوشمند كنترل كرد.
 

عضو شوراي شهر تهران با تاكيد بر حقوق شهروندي بيان داشت: نكته بعدي قيمت آرم طرح ترافيك است كه ما بايد نسبت به هزينه خودرو و قيمت ماشين از دارنده خودرو مبلغي را دريافت كنيم.
 

پيرهادي افزود: كسي كه خداوند به او لطف كرده و از تمكن مالي خوبي برخوردار است و ماشين گران قيمتي دارد با كسي كه يك ماشين حداقلي 7 تا 8 ميليوني دارد، هزينه خريد طرح ترافيك‌شان يكسان است در صورتي كه همان هزينه از كسي كه ماشين500 ميليون توماني دارد يا ماشين يك ميلياردي كه در تهران در حال عبور است همان مقدار هزينه گرفته مي شود در حالي كه مشكل فردي كه ماشين گران قيمت سوار مي شود ديگر يك ميليون تومان نيست؛ بنابراين هر شهروندي متناسب با ماشيني كه با آن براي سهولت در شهر رفت و آمد مي كند، بايد هزينه طرح ترافيك بپردازد.
 

وي ادامه داد: اين هزينه را مي توان در بخش‌هاي ديگر به ويژه براي كنترل ترافيك، پاركينگ و براي حمل و نقل عمومي خرج كرد و اين تناسب بايد رعايت شود كه يكي از مفاهيم عدالت شهروندي است.
 

آرم طرح ترافيك هوشمند باشد

جوان‌ترين عضو شوراي شهر تهران تصريح كرد: اگر ما از اقتصاد شهري حرف مي‌زنيم نبايد بگذاريم كسي كه از تمكن مالي برخوردار است و ماشين گران قيمتي را به سطح خيابان ها مي آورد، سهم كمتري بدهد و اين مسئله در حالي‌ست كه به عقيده من اين افراد نيز مشكلي در پرداخت يك تا دو ميليون تومان ندارند و مي توانند سهم هزينه هاي شهر را بدهند.
 

به گفته‌ي پيرهادي، در محدوده‌هاي پر ترافيك و آلوده آرم طرح ترافيك بايد به صورت هوشمند باشد اينكه ما برچسب مي زنيم نمي توانيم هوشمند و الكترونيكي اين مسئله را محاسبه كنيم در صورتي كه اين مسائل همگي از نظر كارشناسي و علمي شدني است به طوري كه در همه جاي دنيا كارشده و  اينجا هم مي تواند اينگونه باشد چون دوربين ها پلاك خوان هستند عوارض را مي توان با آن‌ها محاسبه كرد.
 

عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه در مسير رو به رشدي كه تا امروز طي كرديم جاي كار هنوز بسيار است، يادآور شد: اگرچه اين طرح براي امسال نمي تواند عملياتي شود اما حداقل مي‌تواند اين دغدغه را داشته باشيم كه در سال هاي آينده آن را اجرايي كنيم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
0
0
سلام من یک جوان 24 ساله که تهران زندگی میکنم تازه ازدواج کردم میخوام یه طرح ترافیک بخرم که برم سرکار توی شرکت نفت کار کنم بهم بهم نمیدم لطفا یه جواب به من بدید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار