کد خبر: 624040
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تهران متولی آلودگی هوا نیست گفت: مشکل اصلی در بحث آلودگی هوا ساختار است نه اعتبارات.

محمدباقر قالیباف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه پل صدر یکی از بزرگترین اقدامات مهندسی کشور است، گفت: یکی از برنامه‌ها که در طرح جامع شهر تهران در شورای سوم به تصویب رسید تکمیل طرح جامع حمل‌ونقل تهران بود که باید در این طرح حلقه‌های بزرگراه شهر تکمیل شود.

وی افزود:‌ با احداث پل صدر شرق و غرب شهر به هم متصل می‌شود و یکی از رینگ های بزرگراهی کلان شهر تهران تکمیل شد.

وی همچنین از تکمیل بزرگراه شهید باکری خبر داد و گفت:‌ بزرگراه امام علی شمال و جنوب تهران را به هم وصل کرد.

قالیباف در خصوص ویژگی‌های بزرگراه طبقاتی صدر گفت: این پل به صورت تک پایه است و طراحی آن جدید است و توسط مهندسین جوان ایرانی ساخته شده است.

وی اضافه کرد: بزرگراه صدر به طول 11 کیلومتر در 26 ماه و با طراحی جدیدی اجرا شد.

وی در خصوص ویژگی‌های فنی این بزرگراه گفت: عمر بتن به کار رفته در این پروژه بسیار بالا است.

به اعتقاد شهردار تهران عمر مفید بزرگراه صدر بیش از 100 سال است.

قالیباف در ادامه اضافه کرد: در کارگاه پروژه صدر بیش از 5 هزار نفر مشغول به کار بودند اما با تدابیر انجام شده مسیر تردد شهروندان در حین اجرای پروژه بسته نشد.

شهردار تهران در خصوص کنترل پروژه صدر گفت: کنترل این پروژه بسیار دقیق بود و نظارت کار برعهده خودم بود و در طول اجرای پروژه هیچ چهارشنبه‌ای نبود که از اذان صبح در این پروژه حضور نیابم. هر بازدید چندین ساعت طول می‌کشید و اگر کوچکترین اشکالی را می‌دیدیم حتماً برطرف می‌کردیم.

قالیباف تأکید کرد: ما قادر هر 45 تا 50 روز یک کیلومتر بزرگراه بسازیم و ظرفیت اجرای این کار در کشور وجود دارد.

به گفته شهردار تهران در روزهای اول ناگزیر بودیم که قالب‌های پروژه را وارد کنیم ولی بعداً خودمان آن را در کشور تولید کردیم.

وی اضافه کرد:‌ میانگین سنی مهندسی پروژه صدر 35 سال بوده است.

قالیباف در بخش دیگر سخنانش به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: زمانی که این پروژه را آغاز کردیم بسیاری از دوستان توصیه کردند که ریسک نکنید و این کار را انجام ندهید چرا که اجرای این کار درست با آغاز تحریم‌ها بود.

وی ادامه داد: البته 5 ماه پروژه تأخیر داشت که ما از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم.

به گفته قالیباف تحریم‌ها مشکلات خاصی دارد اما این تحریم‌ها مانع از حرکت نشد.

وی با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوب این است که دولت مذاکرات را پیش می‌برد، گفت: با این مذاکرات دولت از افزایش بیشتر تحریم‌ها جلوگیری کرده است. به اعتقاد شهردار تهران راه نهایی تکیه بر مردم است.

شهردار تهران تأکید کرد: طراحی‌های صدر را یکی از شرکت‌های بنام دنیا تأیید کرد و آنها تعجب کردند که مهندسین ما توانستند این کار را کنند.

وی در مورد آلودگی هوای تهران گفت: بنده و همه دستگاه‌ها به نوعی نسبت به این موضوع وظیفه داریم این مهم‌ترین دغدغه امروز کشور ما است امروز کاری مهم‌تر از رفع مشکل آلودگی هوا نیست.

به گفته قالیباف مهم‌تر از بحث اقتصاد، سلامت انسان‌ها مهم است. چرخه اقتصاد، صنعت بچرخد ولی اگر نفس مردم دچار مشکل شود باید برای رفع آن توجه ویژه‌ای کنیم لذا این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گفته وی اولین مشکل ما اعتبارات نیست اولین مشکل اشکالات ساختاری است اگر کسی که به این حرف من انتقاد دارد موضوع را در صداوسیما به بحث بگذارد.

قالیباف با طرح این سؤال که چه کسی مسئول آلودگی هوا است، گفت: من دهها دلیل می‌آورم که شهرداری مسئول نیست و دستگاه‌های دیگر هم دلیل می‌آورند باید بگویم که مشکل اول ساختار است، دومین مشکل مدیریت است و سومین مشکل اعتبارات است. اگر مشکل اول و دوم را حل کنیم مشکل سوم هم برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه کاری که چند صاحب داشته باشد، بی‌صاحب است، گفت: آلودگی هوا نیز به نوعی بی‌صاحب است.

شهردار تهران در بخش دیگر سخنانش اضافه کرد: مطمئنم با همدلی بین شهرداری و دولت وجود دارد حتماً چالش آلودگی هوا برطرف می‌شود چرا که اگر آلودگی هوا برطرف شود آلودگی صوتی، حمل‌ونقل عمومی و مشکل فرهنگ ترافیک هم برطرف می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنانش در خصوص معارضین پروژه صدر گفت: دکل‌های برق 230 کیلوواتی یکی از معارضین تاسیساتی این پروژه بود که در طول 6 ماه با ساخت 6 کیلومتر تونل از قیطریه تا ازگل در مسیر اندرزگو این تأسیسات برق و مخابرات را منتقل کردیم.

قالیباف در خصوص معارضین ملکی پروژه گفت: در طول زمان معارضین این پروژه نیز حل و فصل شده است.

وی در بخش دیگری سخنان در خصوص ساخت‌های بزرگراه‌های دو طبقه گفت: ساخت‌ بزرگراه دو طبقه نیاز به بررسی دارد در حال حاضر ساخت بزرگراه دو طبقه بعثت در جنوب تهران در دستور کار قرار گرفته است و همچنین مسیر بین پل‌های فجر تا شهرک قدس (بخشی از بزرگراه همت) نیز در دستور کار است تا بررسی کنیم که می‌شود در آنجا بزرگراه دو طبقه ساخت یا خیر.

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعات مهم در کلانشهر تهران رویکرد توسعه اجتماعی است باید به فرهنگ موجود در شهر توجه کنیم و ارتقای کیفیت زندگی در کلانشهر تهران در اولویت قرار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار