کد خبر: 624003
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۳
رئیس جمهور در روزهای اخیر در پی ارائه گزارش 100 روزه اقتصادی دولت اعلام کرد: در ماه های بهمن و اسفند امسال دو سبد ویژه کالای حمایتی به همه اقشار ضعیف جامعه و کارگران واگذار خواهد شد.

با دستور رئیس جمهور در بهمن و اسفندماه امسال دو سبد ویژه کالایی که هنوز نوع و ارزش آن به صورت رسمی اعلام نشده به 11.5 میلیون مشمول قانون کار ارائه می‌شود. نمایندگان کارگران می‌گویند دولت تدبیری کند 5 میلیون کارگر فاقد بیمه و کدشناسایی که اتفاقا از اقشار ضعیف و از مشمول ترین گروه‌های اجتماعی نیز هستند، حتی قبل از کارمندان بتوانند در اولویت از این کمک‌ها بهره‌مند شوند.

رئیس جمهور در روزهای اخیر در پی ارائه گزارش 100 روزه اقتصادی دولت اعلام کرد: در ماه های بهمن و اسفند امسال دو سبد ویژه کالای حمایتی به همه اقشار ضعیف جامعه و کارگران واگذار خواهد شد.

با وجود فعالیت سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی، حتی وزارت تعاون، کار و رفاه و سازمان تامین اجتماعی برای شناسایی کارگران، دکتر روحانی ساز و کار دقیق شناسایی اقشار ضعیف را اعلام نکرد، اما عنوان شد برای انجام این اقدام حمایتی مشکلی وجود ندارد و در زمان پیش بینی شده صورت خواهد گرفت.

سبد ویژه دولت تقدیم به اقشار ضعیف

رئیس جمهور همچین اعلام کرد منابع مورد نیاز برای اختصاص سبد کالا به اقشار ضعیف تامین شده و در این بخش نیز کار با مانعی مواجه نخواهد بود، با این حال انجام این کار در بخش کارگری کشور که حجم وسیعی از نیروهای شاغل در کشور را که اتفاقا عموما از اقشار ضعیف نیز هستند، کار دشواری خواهد بود.

در موضوع واگذاری سهام عدالت که دولت سابق آن را پیگیری می کرد، یکی از دلایل قرار گرفتن کارگران در آخرین گروه از مشمولان دریافت سهام عدالت که البته هنوز هم سهامی دریافت نکردند و احتمالا دیگر هم دریافت نخواهند کرد، نامشخص بودن تعداد واقعی کارگران، ناتوانی در شناسایی مشمولان واقعی، رشته های شغلی و موانعی از این دست بود.

با اینکه حدود 12 میلیون نفر در کشور مشمول قانون کار هستند و کارگر خوانده می شوند، اما در این بین گروه های بسیار زیادی هستند که در سطوح مدیریتی فعالیت دارند و یا اساسا از دریافتی های مناسبی برخوردارند، اما طبق قانون کار کارگر خوانده می شوند. قطعا منظور دولت از واگذاری سبد ویژه کالایی به کارگران، این گروه ها نخواهند بود و قائدتا از آمار میلیونی کارگران مشمول دریافت حمایت دولت کاسته خواهد شد.

دستکم در 10 سال گذشته کارگران هیچگونه کمکی را در قالب بن و یا سبد حمایتی از دولتها دریافت نکرده اند و همه آنچه که در این بخش انجام شده، از سوی کارفرمایان بوده است. یکی از انتقادات کارگران در سال‌های اخیر کمرنگ شدن نقش دولت به عنوان یکی از شرکای اصلی کارگران در مواردی مانند اختصاص سبد حمایتی بوده است.

همواره نمایندگان کارگران از اینکه دولتها به صورت کلی خود را از موضوع لزوم حمایت از کارگران و تقویت معیشت آنها کنار کشیده بودند، انتقاد داشتند. در عین حال، نقش دولت‌ها در سال های گذشته تنها به دخالت در امور کارگران به ویژه تعیین دستمزد سالیانه برای آنها در حالی که کارفرمایان خصوصی باید آن را می پرداختند و همچنین تاثیرگذاری در انتخابات کانون های عالی کارگری و کارفرمایی و مسائلی از این دست بوده است.

هادی ابوی در گفتگو با مهر با بیان اینکه حمایت واقعی دولت از معیشت کارگران از خواسته های جامعه کارگری کشور بوده و هست، گفت: با قطع اختصاص بن خرید کالا به کارگران و همچنین افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در سبد هزینه های کارگران، به همراه تورم افسارگسیخته؛ افت شدیدی در معیشت خانوار کارگری اتفاق افتاده است.

تقدیر کارگران از اقدام ارزنده رئیس جمهور

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: در گذشته که اختصاص بن به صورت امروز به شکل نقدی نبوده و کالا به کارگران اختصاص می یافت، امکان سوء استفاده های کمتری وجود داشت، اما بعد دولت ها اعلام کردند اشکالاتی در این کار وجود دارد و باید بن به صورت نقدی پرداخت شود.

ابوی خاطرنشان کرد: در زمان دولت‌های سابق نیز بر لزوم اختصاص بن به کارگران تاکیدات فراوانی را داشتیم، چون اعتقاد داریم بن کالایی می تواند به سفره کارگران وارد شود. از نظر جامعه کارگری دستور اخیر رئیس جمهور بسیار ارزنده و در خور تقدیر است.

این مقام مسئول کارگری کشور افزود: یکی از نگرانی هایی که در این بخش وجود دارد، این است که شاید امکان واگذاری سبد حمایتی دولت برای همه کارگران فراهم نشود. ما می خواهیم که دولت به نحوی برنامه ریزی داشته باشد که سبد کالایی به همه کارگران چه آنهایی که فعلا از بیمه بیکاری استفاده می کنند و چه آنهایی که بیمه ندارند و در مشاغلی هستند که امکان ورود آنها به آمارهای رسمی تاکنون فراهم نشده است، برسد.

سخنگوی کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران تصریح کرد: همچنین از دولت تدبیر و امید می خواهیم تا ترتیبی اتخاذ شود سبد کالایی مستقیما به دست خود کارگران برسد. قطعا این توان در کانون های عالی کارگری وجود دارد که بتوانند در این بخش به دولت کمک کنند.

نگرانی 5 میلیون کارگر مشمول دریافت کمک

به گفته ابوی، کانون های عالی کارگران می توانند توزیع سبد کالایی را در بین کارگران انجام دهند. اگر دولت به دنبال دریافت اطلاعات واقعی از کارگران به ویژه در آن بخش هایی که شناخته شده نیستند، باشد، بهترین اقدام استفاده از ظرفیت کانون های عالی کارگری کشور است.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران تصریح کرد: برآوردها نشان می دهد تنها 3 میلیون کارگر در بخش ساختمان هستند که بیمه ندارند و به صورت کلی می توان گفت 5 میلیون نفر در کشور به صورت کارگری فعالیت دارند، اما به دلیل فقدان بیمه در آمارها وارد نشده اند و این نگرانی وجود دارد که دولت نتواند موفق به شناسایی این گروه ها و اختصاص سبد کالایی به آنها که اتفاقا از مشمول ترین گروه ها هستند، شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از گروه های کارگری کشور حتی انجمن صنفی نیز ندارند. یکی از این گروه ها، کارگران باربری در شهرها هستند که از مظلوم ترین و در عین حال ناشناخته ترین گروه های کارگری کشور محسوب می شوند که ما هم اکنون به دنبال تشکیل انجمن صنفی برای این گروه ها هستیم.

ابوی با تاکید بر اینکه این گروه ها نیز فاقد بیمه هستند و دولت می تواند مانند کارگران ساختمانی، این کارگران را نیز بیمه کند، گفت: اگر دولت به دنبال حمایت از اقشار ضعیف و کارگران است مواظب باشد 5 میلیون کارگری که در اینگونه گروه ها قرار دارند از قلم نیافتند و در محاسبات حذف نشوند که از مشمول ترین گروه ها هستند.

دولت مواظب باشد کارگران واقعی از قلم نیافتند

این مقام مسئول کارگری کشور اظهارداشت: البته اخباری نیز داریم که دولت از یک‌ماه پیش بررسی هایی را در اینگونه موارد از طریق وزارتخانه هایی مانند صنعت و کار آغاز کرده است. با توجه به اینکه معیشت کارگران در حال حاضر مناسب نیست، انتظار می رود دولت در سبدهای خود حتما اقلامی مانند گوشت، برنج و روغن را قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه این اقلام هزینه های بسیار زیادی را برای کارگران و خانوار آنها دارند، تاکید کرد: متاسفانه کارگرانی هستند که چندماه است نتوانسته اند در سبد غذایی خود اقلامی مانند گوشت را داشته باشند و دولت در واگذاری سبدهای ویژه خود به این اقشار توجهات بسیار بالایی را داشته باشد و راهی انتخاب شود که اطمینان حاصل شود حتما کمک دولت به این گروه ها خواهد رسید.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار