کد خبر: 623959
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۱
بروجردی در گفتگو با آفتاب ری؛
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: فردو، نطنز و ساخت اراک متوقف نخواهد شد و ما در گام دوم هیچ امتیازی به طرف مقابل نخواهیم داد.

علاءالدین بروجردی در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی آفتاب ری؛ به توافق های معاهده نهایی بین ایران با ۱+۵ اشاره کرد و گفت:  ما غنی سازی را به عنوان یک اصل در دور اول تثبیت کردیم، در نهایت هم که گفتیم اطمینان سازی می کنیم و دنبال ساخت بمب هسته ای نیستیم.

 وی در ادامه گفت: هیچ امتیازی در هیچ عرصه ی سیاسی منطقه ای جزء بحث های ما نیست. و ما در گام دوم هیچ امتیازی به طرف مقابل نخواهیم داد و تنها قرار است تا برای آنها اعتماد سازی کنیم که نمی خواهیم به سلاح هسته ای دست پیدا کنیم. ما با غنی سازی ۵ درصد هم می توانیم سوخت نیروگاه ها را تامین کنیم.

 رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص پذیرش تعطیلی آب سنگین اراک گفت: ما برای اینکه بتوانیم مذاکرات را ادامه بدهیم، این کار را انجام دادیم، ولی با این حال  ساخت تاسیسات آن متوقف نمی شود. ساخت این راکتور تا یکی دو سال آینده به پایان می رسد، کار را پیش می بریم و برای استفاده از آن توافق می کنیم که تحت نظارت باشد.

 بروجردی افزود: در حال حاضر چند سال است که اجازه ی ورود بازرسان به آنجا را ندادیم. در نهایت این فعالیت ها تحت نظارت آژانس صورت می گیرد. مشکل آنها این است که این پلوتونیومی که تولید می کنیم تبدیل به بازآفرینی و استفاده ی دیگر نشود. در این مورد هنوز به توافق نرسیدیم. خروجی این کار این است که اگر ساخت متوقف شود این ایراد وارد بود.

 وی ادامه داد: همچنین ما توافق کردیم ساخت تاسیسات را ادامه بدهیم تا تمام این ساختار ساخته شود ولی بهره برداری آن باید در قالب توافق باشد که آن ها مطمئن شوند.

 رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: راکتور اراک که ما از پلوتونیوم آن نمی خواهیم بمب درست کنیم این اعتماد سازی امتیاز بزرگی و محور اساسی است.

 بروجردی به دعوت و حضور ایران در مذاکرات ژنو۲ اشاره کرد و گفت: ما از سر استغنای کامل با این ها برخورد کردیم، یعنی گفتیم هیچ نیازی نمی بینیم که شرکت کنیم اگر دعوت کردند می آییم. روس ها خیلی اصرار دارند که این دعوت صورت بگیرد فکر می کنیم.

 وی همچنین افزود: در مذاکره هسته ای هیچ صحبتی در مورد مسایل سیاسی منطقه وجود نداشت.

 رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر به که غنی سازی ۲۰ درصد احتیاج نداریم، و علت دستیابی به آن یادآور شد: در ابتدا ما به آن احتیاج داشتیم، ولی در حال حاضر نیاز نداریم. غنی سازی ۲۰ درصد را برای تهران نیاز داشتیم آن را به ما ندادند و ما تولید کردیم و نیازهای خود را برطرف ساختیم.

 بروجردی به رعایت خط قرمز رهبری در این مذاکرات اشاره کرد و گفت: فردو، نطنز و ساخت اراک متوقف نمی شود. امریکایی ها هم دو سه روز پیش اعلام کردند که ساخت اراک استمرار پیدا می کند تا برای راه اندازی به توافق برسیم و ما به دنبال ساخت بمب نیستیم.

 وی در رابطه با علت پذیرش تبدیل نیمی از سانتریفیوژها به اکسید خاطرنشان کرد: ما پذیرفتیم که نیمی از این ۲۰ درصد را به اکسید تبدیل کنیم و نیم دیگر به۳/۵ درصد تبدیل می شود. ۳/۵ درصد را هم در صورت نیاز می توانیم دوباره به ۲۰درصد برمی گردانیم. ما می توانیم ۳/۵درصد را دوباره در مدت زمان کوتاهی به ۲۰ درصد برگردانیم.

 رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان گفت: دکتر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی هم در جلسه کمیسیون حضور پیدا کرد و گفت: زمانی پروسه اش دو سه ماهه بود الآن در یک روز انجام می شود. و به قول ایشان با یک پیچ از ۳/۵ درصد به همان سیکل  ۲۰ درصد تغییر می کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار