کد خبر: 623882
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
کاهش قیمت دلار در بازار، اختلاف قیمت 300 دلار ارز مسافرتی با نرخ آزاد آن را به 120 هزار تومان رساند و همین امر باعث کاهش تقاضای ارز مسافرتی شد.

خبرگزاری مهر: کاهش قیمت دلار در بازار، اختلاف قیمت 300 دلار ارز مسافرتی با نرخ آزاد آن را به 120 هزار تومان رساند و همین امر باعث کاهش تقاضای ارز مسافرتی شد.

این روزها با کاهش قیمت دلار در بازار، نرخ دلار آزاد و مسافرتی به یکدیگر نزدیک شده و اختلاف قیمت آنها به 380 تومان در هر دلار رسیده است.

براساس بخشنامه بانک مرکزی نرخ دلار مسافرتی 2600 تومان به میزان 300 دلار برای کلیه مسافران و 200 دلار برای مسافران کربلا و حج عمره در نظر گرفته شده است.

پنج شنبه گذشته قیمت دلار در بازار آزاد 2980 تومان بود، حتی اگر قیمت دلار در بازار آزاد به 3000 تومان هم برسد، اختلاف قیمتی که برای این میزان ارز مسافرتی محاسبه می شود تنها 120 هزار تومان است و همین امر باعث شده است که ارزش ارز مسافرتی به شدت افت کند.

همچنین شرایطی که بانک مرکزی برای پرداخت ارز مسافرتی تعیین کرده است، باعث شده بسیاری از مسافران ریسک دریافت ارز دولتی را قبول نکنند و ترجیح دهند که ارز مورد نیاز مسافرت خود را از بازار به نرخ آزاد تهیه کنند.

بانک مرکزی در بخشنامه ارز مسافرتی به بانکها اعلام کرده است که ارز مسافرتی را در باجه بانک در فرودگاه امام خمینی پس از گیت به متقاضی تحویل دهند.

در این شرایط مسافران به دلیل نگرانی هایی که نسبت به عدم تخصیص به موقع و درست ارز مسافرتی به میزان مذکور در فرودگاه و در شرایط ویژه ای که در آن قرار گرفته اند، دارند، ترجیح می دهند پیش از حضور در فرودگاه ارز خود را از بازار آزاد خریداری کنند، حتی اگر قرار باشد ارز در فرودگاه به آنها پرداخت شود.

به ویژه اینکه طی روزهای اخیر با کاهش اختلاف قیمت ارز آزاد و مسافرتی، ریسک کردن مسافران چندان منطقی به نظر نمی رسد. این شیوه بانک مرکزی باعث شده است که میزان درخواست ارز مسافرتی از بانکها تا حدودی کاهش داشته باشد.

همچنین براساس بخشنامه بانک مرکزی، 6 دسته از مسافران نمی توانند ارز مسافرتی دریافت کنند که همین امر نیز به نوبه خود باعث کاهش تقاضای ارزی مسافرتی شده است.

بانک مرکزی در بخشنامه ارز مسافرتی آورده است:

قابل توجه مشتریان متقاضی ارز مسافرتی به مبلغ 300 دلار ( کربلا و حج عمره 200 دلار) در سال با نرخ مبادله ای ( نرخ حدود 2600 تومان)

فروش حواله ارز مسافرتی : دو روز کاری قبل از تاریخ پرواز

تحویل اسکناس : در باجه بانک فرودگاه امام خمینی پس از گیت

مطابق بخشنامه بانک مرکزی، به افراد ذیل ارز مسافرتی تعلق نمی گیرد:

1- دارندگان کارت اقامت

2- دارندگان  GREEN CARD

3- دارندگان گذرنامه کشورهای دیگر

4- ویزای Student

5 افراد کمتر از 12 سال

6- مسافرین زمینی و دریایی

حضور صاحب گذرنامه الزامی است

- مدارک مورد نیاز جهت کربلا و حج عمره : اصل و کپی کارت ملی

 - مدارک مورد نیاز جهت سایر کشورها:

اصل گذرنامه به همراه کپی صفحه اول و آخر گذرنامه

اصل و کپی ویزا ( جهت کشورهایی که نیاز به ویزا دارند)

اصل و کپی بلیط ممهور شده به مهر آژانس هواپیمایی

اصل و کپی عوارض خروج از کشور (پرداخت شده در شعب بانک ملی).

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار