کد خبر: 623880
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
بزرگراه حیاتی انتظار پایتخت نشینان برای استفاده یکپارچه از بزرگ‌ترین پروژه شهری پایتخت به پایان رسید و با افتتاح رسمی از پل تقاطعی صدر بار ترافیکی 8 بزرگراه حیاتی پایتخت کشور روان شد.

خبرگزاری مهر: بزرگراه حیاتی انتظار پایتخت نشینان برای استفاده یکپارچه از بزرگ‌ترین پروژه شهری پایتخت به پایان رسید و با افتتاح رسمی از پل تقاطعی صدر بار ترافیکی 8 بزرگراه حیاتی پایتخت کشور روان شد.

 پل صدر به عنوان تنها پل تقاطعی تک پایه‌ای کشور با حضور شهردار تهران، رئیس مجلس، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، معاونان شهردار، مدیران شهری و بسیاری از شخصیتهای کشوری و با حضور پایتخت نشینان به بهره‌برداری رسمی رسید.

به اعتقاد کارشناسان شهری با توجه به بهره‌برداری از تونل نیایش، افتتاح پل طبقاتی صدر باعث خواهد شد تا شهروندان به صورت یکپارچه از بزرگترین پروژه شهری کشور به صورت همزمان استفاده کنند.

سیدمازیار حسینی معاون فنی و عمران شهردار تهران درباره تکمیل پروژه صدر - نیایش می‌گوید: اگرچه در سالهای اخیر کاهش فاصله امکانات زندگی شهری میان شمال و جنوب تهران از یکسو و همچنین شرق و غرب آن از سوی دیگر، اجرای پروژه‌های عمرانی در جنوب و شرق پایتخت را شتاب‌بخشیده اما این رویکرد هرگز به‌آن‌معنا نبود که رشد شاخص‌های توسعه شهری در شمال و غرب پایتخت از‌حرکت بایستد. به‌ همین‌خاطر‌ بود که پروژه‌های ساخت تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر در امتداد یکدیگر به‌اجرا درآمد تا ضمن تکمیل حلقه ارتباطی غرب به شرق در پهنه شمالی پایتخت، به میزان قابل‌توجهی در تسهیل ترافیک و افزایش ظرفیت بزرگراه‌های پایتخت موثر‌ باشند.

ساخت دومین تونل شهری بزرگ دنیا و اولین پل تک پایه تقاطعی کشور در تهران آن‌هم با بهره‌مندی از توان مهندسان جوان ایرانی نشان داد که روند توسعه پایتخت توسط مدیریت شهری تهران همچنان ادامه دارد.

معاون شهردار تهران درباره مشخصات پل صدر توضیح می‌دهد:پروژه افزایش ظرفیت بزرگراه طبقاتی صدر به‌عنوان نخستین پل تک‌پایه طبقاتی کشور که به‌صـورت طرح و اجرا اکنون تکمیل و آماده بهره‌برداری است، شامل ساخت یک پل‌اصلی به عرض 22.70 متر و طول تقریبی 6 کیلومتر است که این رقم با احتساب رمپ‌های دستـرسی به 11 کیلومتـر می‌رسـد. این پـل بـه‌صورت دو بـانـد رفت‌و‌برگشت ساخته شده که در هر باند، عرض لازم برای دو خط عبوری و یک خط توقف اضطـراری تامین شده‌است. در‌واقع عرض بزرگراه طبقاتی از عرض پوسته بزرگراه موجود کمتر‌است و به‌دلیل قرارگرفتن تک پایه‌ها در رفیوژ میانی بزرگراه، از سطح سرویس‌دهی موجود در تراز صفر کاسته نمی‌شود.

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره می‌گوید: افزایش ظرفیت بزرگراه طبقاتی شهید صدر به عنوان یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های مدیریت شهری تهران محسوب می‌شود و با افتخار و اقتدار می‌توانیم اعلام کنیم بزرگراه صدر در صدر پروژه‌های شهری کشور قرار دارد. با بهره‌برداری از این پروژه که حد فاصل تقاطع بزرگراه‌های شهید صدر و شهید مدرس در غرب تا تقاطع بزرگراه‌های امام علی(ع) و شهید بابایی در شرق قرار دارد، ظرفیت ترافیکی بزرگراه شهید صدر افزایش خواهد یافت، که این افزایش قابل‌توجه در ظرفیت این بزرگراه از طریق انتقال بخشی از جریان ترافیک به طبقه فوقانی آن به دست آمده است.

مسئله مهم دیگری که معاون شهردار تهران به آن اشاره می‌کند، باز شدن گره ترافیکی 8 بزرگراه حیاتی پایتخت با افتتاح پل طبقاتی صدر است.

او می‌گوید: بهره‌برداری از بزرگراه شهید صدر بر جریان ترافیک 8 بزرگراه پایتخت تاثیر خواهد گذاشت.

بزرگراههایی که کارکرد آنها با بهره‌برداری از این پروژه بهبود خواهد یافت، شامل بزرگراه‌های نیایش، شهید مدرس، شهید همت، شهید حکیم، رسالت، شهید زین‌الدین، یادگار امام(ره) و شهید چمران است.

طبق گفته‌های کارشناسان ترافیک اکنون دسترسی به بزرگراه شهید صدر از بلوار کاوه، خیابان قیطریه و بزرگراه امام علی(ع) ایجاد شده است. البته شهروندان باید به این مسئله توجه داشته باشند که به دلیل ممنوعیت عبور موتورسیکلت و خودروهای سنگین از داخل تونل نیایش، تردد این وسایل نقلیه از روی این پل هم همچون تونل مذکور ممنوع است.

همچنین سقف سرعت وسایل نقلیه عبوری روی این بزرگراه حداکثر 60 کیلومتر و روی رمپ‌های ارتباطی آن نیز حداکثر 30 کیلومتر است. طول مسیر بزرگراه و خروجی‌های آن با دوربین‌های نظارت تصویری به صورت لحظه‌ای مورد کنترل قرار می‌گیرد و هر گونه تخلف از جمله سرعت غیر مجاز در این بزرگراه ثبت می‌شود.

پروژه صدر برای اولین بار در کشور اجرایی می‌شود و توان اجرای آن را تنها 4 کشور آمریکا، ژاپن، آلمان و فرانسه دارد و کشور ما پنجمین کشوری است که این طرح را اجرایی می‌کند. معاون فنی و عمران شهردار تهران در این باره توضیح می‌دهد: کشور بزرگی مانند چین برای اجرای چنین طرح‌هایی یا تیمی از این 4 کشور می‌آورد یا با آنها همراه می‌شود تا طرح را اجرایی کند اما این پروژه در کشور ما با توان مهندسان ایرانی ساخته شد و اجرای این طرح از لحاظ تکنیکی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

طبق مطالعات صورت گرفته، 40 درصد ترافیک عبوری از بزرگراه صدر موجود فرامنطقه‌ای بوده و 60 درصد نیز محلی و منطقه‌ای است. بنابراین با افتتاح پل طبقاتی صدر، عملا 40 درصد بار ترافیکی این مسیر به روی پل منتقل می‌شود و ترددهای فرامنطقه‌ای دیگر مزاحمتی برای ساکنان مناطق یک، 3 و 4 نخواهد داشت.

از سوی دیگر اتصال بزرگراه‌های صدر و نیایش در نتیجه تعامل پل طبقاتی و تونل، منجر به تکمیل رینگ کمربندی شهر تهران خواهد شد و حتی از ترافیک بزرگراه‌های شرقی ـ غربی موازی با این مسیر نظیر بزرگراه‌های شهید همت و شهید حکیم خواهد کاست.

پیش‌بینی می‌شود که با بهره‌برداری از کریدور شرقی ـ غربی جدیدی که با طبقاتی کردن بزرگراه صدر در شمال تهران ایجاد شده است، ترافیک بزرگراه‌های شهید همت، شهید زین الدین و رسالت بیش از همه تحت تاثیر قرار بگیرد.

پروژه صدر به نوعی پروژه اولین هاست چرا که برای نخستین بار در کشور از سیستم رمپ میترینگ(کنترل ورودی) نیز در پروژه پل طبقاتی شهید صدر استفاده می‌شود چرا که این سیستم قادر است میزان تردد و ورود خودرو به پل را کنترل کرده تا ظرفیت پل و تونل نیایش در حداکثر نگه‌داشته شود.
براساس بر آوردهای معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با افتتاح پروژه پل صدر30 درصد از طول سفر از شرق به غرب و غرب به شرق یا شرق به مرکز کاهش پیدا خواهد کرد.

افتتاح پروژه صدر تاثیر بسزایی بروضعیت ترافیک بخصوص معابر شرقی - غربی و به ویژه بزرگراه شهید همت وشهید حکیم دارد و این پل با ارتباط خوبی که بین شمال شرق و شمال به مرکز شهر یا غرب تهران ایجاد می‌کند، می‌تواند ترافیک روانی را در این محدوده ایجاد کند.این پروژه که جزو آخرین حلقه‌های تکمیلی طرح جامع شهر تهران است به همراه تونل نیایش به‌طور یکپارچه در مرکز کنترل،کنترل می‌شوند چرا که اگرچه این دو سازه از نظر ساختاری متفاوت هستند اما از نظر کاربرد برای شهروندان، یکپارچه عمل می کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار