کد خبر: 623742
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
فیلم مستند "ممد نبودی" پرتره‌ای از جواد عزیزی سراینده این نوحه است که از حال و هوای همراهی و همرزمی با شهید محمد جهان آرا در عملیات ثامن الائمه (ع) می‌گوید.
مهر: شهروز توکل کارگردان فیلم مستند "ممد نبودی" در توضیح سوژه این فیلم مستند به مهر گفت: موضوع این فیلم مستند نحوه سرایش و رواج پیدا کردن نوحه "ممد نبودی" و تبدیل شدن آن به یک فرهنگ را مدنظر دارد و ما از آنجایی شروع کردیم که جواد عزیزی (متخلص به توانا) سراینده این نوحه براساس علاقه به محمد جهان‌آرا این اثر را سرود.
 
وی در ادامه افزود: این نوحه در ابتدا به دلیل همان علاقه شخصی جواد عزیزی شکل گرفت اما در طول زمان و با شکستن حصر آبادان و خرمشهر این نوحه با آواز و ملودی جان دوباره گرفت. نکته قابل توجه اینکه پس از تمام شدن جنگ بازهم این نوحه همچنان قابل تعمیم به شهدا و بازماندگان جنگ تحمیلی است و خاطرات و اثرات نوستالژیک آن تا امروز باقی است.
 
این کارگردان با اشاره به شخصیت جواد عزیزی ترانه‌سرای نوحه "ممد نبودی" گفت: جواد عزیزی از دوستان و همرزمان محمد جهان‌آرا و از رزمنده‌های خرمشهر بوده است. در واقع هنوز اولین سالگرد شهادت محمد جهان‌آرا از راه نرسیده بود که خرمشهر آزاد شد و جواد عزیزی هم بلافاصله و پس از فتح خرمشهر با دلی دردمند از نبود جهان آرا این شعر را می سراید که به سرودی خاطره‌انگیز تبدیل می شود.
 
توکل با اشاره به ساختار این فیلم سینمایی گفت: عزیزی ساکن شهر اراک است و من به عنوان راوی این مستند از تهران سوار قطار می شوم و به اراک می رسم و از آنجا عزیزی هم همراه با من سوار قطار می شود و با هم به خرمشهر می رویم. در این سفر عزیزی از خاطرات خود با جهان‌آرا می گوید و زمانی که به خرمشهر می رسیم با هم به مکان هایی سر می‌زنیم که عزیزی و جهان آرا روزگاری در آن قدم زده بودند.
 
این مستندساز در ادامه افزود: این فیلم طی ۲ روز فیلمبرداری شد که طی این دور روز حال و هوای جنگ به درستی برای ما تداعی شد.
 
کارگردان فیلم مستند "ممد نبودی" که با این اثر در جشنواره "سینماحقیقت" حضور دارد در این‌باره گفت: جشنواره "سینماحقیقت" مهمترین اتفاق مستند کشور است و باید سعی شود این رویداد به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار