کد خبر: 623717
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
برای نخستین بار در یک پدیده نادر در ‌کاشان درخت نارنج پنج‌ ساله در حیاط خانه‌ای در این شهرستان با نارنج‌هایی به وزن چهار کیلو گرم به بار نشست.
 
فارس: حسین آزاده که این درخت در حیاط خانه‌اش روییده عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کاشت این درخت در باغچه حیاط خانه به صورت خودجوش با هسته‌ای از نارنج که در دست داشتم آغاز شد و با انداختن این هسته به درون باغچه سال بعد سبز و شروع به رشد کرد.  
 
وی افزود: بعد اینکه متوجه روییدن درخت نارنج در باغچه حیاط منزل شدم از آن مواظبت شد و بعد از دو سال به بار نشست و در سال گذشته با وجود اینکه بهار نارنج زیادی داشت اما هیچ‌یک از آنها بارور نشد.  
 
 
آزاده یادآور شد: امسال نیز درخت نارنج طبق روال سال‌های گذشته بهار نارنج زیادی داشت اما همه ریخت و تنها سه تا از آنها بارور شد و حاصل آن نارنج‌هایی با وزن چهار کیلوگرم است. 



 
وی افزود: قطر هر یک از نارنج‌ها، 50 سانتی‌متر و طول هر یک 20 سانتی‌متر است که در نوع خودش می‌تواند به عنوان گیاهی کم‌نظیر و یاحتی بی‌نظیر محسوب شود.  
 
رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کاشان نیز این نوع گیاه را گیاه تاریخ‌ِده اعلام کرد و گفت: بزرگ شدن غیر طبیعی نارنج می‌تواند به دلیل جهش‌های ژنتیکی هنگام گل‌افشانی باشد که منجر به درشت شدن میوه می‌شود.  
 
سید مصطفی قمصری افزود: تغذیه مناسب، شرایط مطلوب و رشد رویشی مورد نیاز توسط یک سری از ژن‌هایی که در گیاه موجود است می‌تواند اندازه، سایز و قیافه میوه را تنظیم کند و با جهش‌هایی که ایجاد می‌شود باعث درشت شدن میوه شود.
 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار