کد خبر: 623647
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۷
«وعده‌هاي انتخاباتي را فراموش نخواهم كرد.» با اين وجود سخناني كه درهنگام گزارش صد روزه و 10 روز اخير ايراد كرده، همخواني كاملي با وعده‌هاي انتخاباتي ايشان نداشت، چه از نظر قول‌هاي وي براي اشتغال و تورم و چه از منظر عنوان تدبير و اميد كه اين عنوان نسبتي با پرداختن به گذشته و سياه‌نمايي ندارد.

 دكتر روحاني رئيس جمهور در اولين نشست خبري خود پس از انتخابات رياست جمهوري يازدهم با مورد توجه قرار دادن وعده‌هاي انتخاباتي گفته بود: «وعده‌هاي انتخاباتي را فراموش نخواهم كرد.» با اين وجود سخناني كه درهنگام گزارش صد روزه و 10 روز اخير ايراد كرده، همخواني كاملي با وعده‌هاي انتخاباتي ايشان نداشت، چه از نظر قول‌هاي وي براي اشتغال و تورم و چه از منظر عنوان تدبير و اميد كه اين عنوان نسبتي با پرداختن به گذشته و سياه‌نمايي ندارد.

به گزارش «جوان» دكتر روحاني با وجودي كه در وعده‌هاي انتخاباتي خود، وعده حل كوتاه مدت يك ماهه و يكصد روزه يكسري از مشكلات كشور را داده بود و حتي نمايندگان ايشان نيز در برنامه‌هاي تلويزيوني بر وجود برنامه مدون كارشناسي براي حل مشكلات اقتصادي در كوتاه مدت تأكيد مي‌كردند، اما در سخنان 10 روز اخير خود با تلاش براي بزرگنمايي مشكلات كشور، حل كوتاه مدت مشكلات را غيرممكن دانست، به نحوي كه تركان مدت زمان مورد نياز حل مشكل تورم را چهار سال عنوان كرد و دكتر روحاني در ديدار با سه مجري صدا و سيما حل تورم را در مدت كوتاه غير‌ممكن اعلام كرد.

به عبارت ديگر، موضع ايام ارائه گزارش عملكرد صدروزه با گردشي 180 درجه‌اي فراموشي وعده‌هاي انتخاباتي و شعار اميدو اعتدال بود كه مهم‌ترين وعده‌هاي آن در حوزه اقتصاد بهبود معيشت و حل مشكل اشتغال بود. البته هم ادعاي تركان بر اساس گزارش‌هاي نهادهاي بين‌المللي درست است و هم آخرين اظهار نظر دكتر روحاني، زيرا اقتصادي كه گرفتار بيماري هلندي است به اين سادگي نمي‌توان آن را شفا داد. با اين حال نگاهي به اظهارات گذشته اين دو مقام اجرايي طي ماه‌هاي گذشته مغايرتي آشكار و غيرقابل انكار با سه ماه پيش دارد، به نحوي كه حتي براي حاميان اين دولت هم اين سؤال به وجود آمده كه: «‌پس چرا اگر اين وضعيت اقتصادي وجود داشت، وعده‌هاي غير‌عملي داده‌ايد و چرا بر‌خلاف ادعا‌‌هاي تبليغاتي براي حل معضلات برنامه‌هاي كارشناسي خود را تا كنون اعلام نكرده‌ايد و اجراي برنامه‌هاي خود را به سال ديگر موكول كرده‌ايد؟!» بنابراين گزارش، همچنين نگاهي به رسانه‌ها و اظهار نظر تيم اقتصادي كابينه نشان مي‌دهد كه دولت دائم در حال عقب‌نشيني از وعده‌ها، عقب‌نشيني از اجراي پروژه‌هاي اقتصادي و به تعويق انداختن تورم است كه همگي ناشي از نبود يك برنامه كارشناسي مدون و جامع و برخلاف وعده‌هاي تبليغاتي است.

اين رويه عقب‌نشيني از شعارها و فراموشي وعده‌ها نيز با اولين سخنراني ايشان در مجلس آغاز شد. با وجودي كه آقاي روحاني و يارانشان بر حل مشكلات در كوتاه‌مدت (دوره يك ماهه و صد روزه) تأكيد داشتند اما آقاي روحاني در مجلس شوراي اسلامي گفتند كه فقط 100 روز زمان براي جمع آوري اطلاعات كشور تعيين كردند! اطلاعاتي كه قاعدتاً در اختيار نمايندگان طرفدار ايشان و مجمع تشخيص بوده است.

اين اتفاق در حالي بود كه بنابر گفته آقاي تركان در برنامه ديروز، امروز، فردا، وعده‌هاي آقاي روحاني مبتني بر كار كارشناسي بوده است.

متأسفانه رصد رسانه‌ها و اظهار نظر مسئولان دولت در حوزه اقتصادي نشان مي‌دهد، تصميم‌گيري‌هاي دولت در حوزه اقتصادي دچار نوعي سردرگمي، عقب‌نشيني و خارج از ادعاي مطرح شده در ايام تبليغاتي است، آنچنانكه دولت تاكنون درباره دو طرح بزرگ اقتصادي ابتدا با تبليغات عظيم، سخن از ايراد و تغيير آنها را به ميان آورده اما در عمل ادعاي خود را پس گرفته و عقب‌نشيني آشكاري داشته است.

در طرح هدفمندي يارانه‌ها دولت با ادعاي تراز كردن منابع و هزينه‌ها موضوع حذف 20 ميليون نفر از يارانه‌بگيران را طرح كرد و خبرهاي فراواني از تشكيل كميته شناسايي و راهكارهاي حذف افراد مطرح شد. اما ناگهان مسكوت شد تا دكتر روحاني در گزارش عملكرد خود شناسايي افراد پولدار را مضر براي اقتصاد بداند و براي پرداخت سبد كالايي تنها به شناسايي اقشار آسيب‌پذير و كارمندان بي‌خطر بسنده كند!

همچنين در طرح مسكن مهر نيز در تلاشي همه‌جانبه سعي شد تا بركات آن ناديده گرفته شود و به عنوان يكي از عوامل اصلي تورم در جامعه معرفي شود. طرحي كه در ايام تبليغات هيچگاه سخن از برچيدنش به ميان نيامد تا مبادا آراي اين گروه از مردم به سبد ديگري بريزد. اما پس از رأي اعتماد به وزير راه و شهرسازي دائم صحبت از توقف آن مطرح شد كه با واكنش‌هاي مختلف دولت در عقب‌نشيني آشكار ادامه آن را قول دادند!

به اين ترتيب دو عامل اصلي تورم ( يارانه‌هاي نقدي و مسكن مهر) همچنان در دستور كار دولت قرار دارد و هنوز راه‌حلي براي كاهش نقدينگي ارائه نشده و معلوم نيست چگونه قرار است دولت تورم را در سال آينده و با اين نوع عقب‌نشيني‌ها به 25 درصد برساند!؟

البته اين تنها ايراد دولت نيست بلكه انصراف از برخي تصميم‌ها نيز تا‌كنون به كرات به وقوع پيوسته است كه مهمترين آنها در حوزه نفوذ بيشتر در قيمت‌گذاري‌ها برخلاف ادعاي تبليغاتي است. كوتاه كردن دست دولت در بازار همواره يكي از شعارها بوده است اما انصراف از افزايش قيمت مرغ و تخم مرغ، جلوگيري از افزايش قيمت شير، انصراف از اجراي قانون بودجه در افزايش قيمت‌هاي حامل‌هاي انرژي، انصراف از طرح تسهيلات به اندازه شش برابر وديعه، جلوگيري از كاهش نرخ ارز‌هاي خارجي و. . . همه نشان از عمليات‌هاي اقتصادي خلاف ادعاي تبليغاتي است كه مي‌توان ذيلاً در سخنان آقاي روحاني يا تيم اقتصادي دولت عيناً يافت. وعده‌هايي كه نه براي چهار سال تصدي‌گري دولت كه براي همين 100 روز اعلام شده بود.

وعده‌هاي انتخاباتي رئيس‌جمهور منتخب براي حل مشكلات اقتصادي در كوتاه مدت

 

- هفتم خرداد/برنامه با دوربين شبكه يك سيما/ دكتر روحاني: در برنامه مدون من افزون بر برنامه براي حل مشكلات اقتصادي، اجتماعي، سياست داخلي، سياست خارجي و امور فرهنگي، برنامه كوتاه مدت يك ماهه و صد روزه وجود دارد. . . مي‌توان در يك زمان كوتاه تحول اقتصادي در كشور به وجود آورد و در آن تحول اقتصادي با ايجاد يك دوره تنفس به كارخانه‌ها و مراكز توليدي كه امروز مشكل دارند، مشكلاتشان را حل و فصل كرد.

- 9 خرداد/شبكه جام جم (برنامه انتخاباتي)دكتر روحاني: ما براي اشتغال، برنامه‌ جدي خواهيم داشت و جدي‌ترين برنامه‌ اقتصادي‌ام در ماه‌هاي اول حل معضل اشتغال است؛ به خصوص براي تحصيلكردگان دانشگاه‌ها.

- 25 خرداد/شبكه يك سيما(برنامه نگاه يك)محمدرضا نعمت‌زاده رئيس ستاد انتخاباتي: آقاي روحاني با تعيين گروه‌هاي ويژه يك چارچوب مشخصي را در زمينه اقتصاد تدوين و ارائه كرد، البته جزئيات آن نياز به كار بيشتري دارد. . . روحاني در نظر دارد در 100 روز يا سه ماه اول كار بعضي اقدامات كوتاه‌مدت را انجام دهد، اميدواريم يكي از اين مسائل مهم موضوع اقتصاد و معيشت مردم باشد تا قدم‌هاي اوليه محكم برداشته و شاهد شكل‌گيري حماسه اقتصادي نيز باشيم.

- 30 خرداد/شبكه سه (برنامه ديروز امروز فردا)/اكبر تركان: توسط دكتر روحاني كميته اقتصادي تشكيل شده و در حال مطالعه برنامه‌اي 100 روزه اقتصادي است كه برنامه 100 روز اول ايشان براي هدف‌گذاري است و حركت رو به جلو براي حل معضل بيكاري كه اين برنامه اولويت حجت‌الاسلام روحاني در حركت اول است.

- 27 خرداد/تأكيد دكتر روحاني در اولين نشست خبري بر عمل به وعده‌هاي انتخاباتي:«مي‌خواهم بگويم كه وعده‌هاي انتخاباتي را فراموش نخواهم كرد از خدا مي‌خواهم به من توفيق دهد تا به همه آنها عمل كنم. البته ملت توجه دارد كه همه كارها بر مبناي زمان و طبق اولويت‌ها دنبال خواهد شد. من خدا را گواه مي‌گيرم در ايام انتخابات كمتر به فكر رقابت بودم و بيشتر تمركزم روي مسائل كشور و سخنان زيباي ملت در كوي و برزن بودم.»

تأكيد رئيس‌جمهور منتخب بر عدم امكان حل مشكلات در كوتاه مدت

 

- 12 تير/تالار وزارت كشور (در ديدار گروهي از روحانيون)/دكتر روحاني: مردم مي‌دانند مشكلات چندين ساله در چند روز و در چند ماه حل نمي‌شود، مردم صداقت مي‌خواهند، مردم از دولت قول سديد مي‌خواهند، كلام دولت، كلام روحانيت و كلام همه بايد قول سديد باشد، قول سديد كلام محكم، استوار، راست و درستي است.

- 23 تير 1392/مجلس شوراي اسلامي/دكتر روحاني: دولت با شروع كارش در 100 روز اول، تلاش مي‌كند واقعيات كشور را به مردم و رهبري و نمايندگان ملت بگويد. دولت آينده خواهد گفت كه چه چيزي را تحويل گرفته و با چه مشكلاتي مواجه است و راه‌حل را چگونه مي‌بيند.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
2
1
بهتر نیست بجای انتقاد از دولت قبلی قولهایی را که داده بود عمل می کرد
سید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
2
1
سلام ودرودبرآقای دکترروحانی وتیم بسیار فهیم وقوی هیئت دولت علی الخصوص تیم مذاکره کننده ژنو ؛نمیخواهم یادآورسخن خانم فاطمه رجبی شوم وغلوکنم اما به واقع باآماروارقام وگزارش صدروزه شما ونتیجه تیم مذاکره کننده معجزه کردید درطی صدروز حداقل تورم رامهارکردید وامیدونشاط اقتصادی رابه مملکت برگرداندید وبسیار متاسفم ازافرادی که اگرخوشبینانه بگوئیم انصاف ندارندودرطی هشت سال گذشته باآنهمه عدم مدیریت آن دولت راتاییدمیکردند وچشمانشان رادرهرگونه عملکردغلط بسته بودند واکنون انتقادمیکنند؛امروزدرروزنامه جوان تیتربزرگ اول صفحه نقل به مضمون این بودآسیب شناسی دولت قبل به جای گزارش کارصدروزه ووعده های داده شده ؛عزیزان روزنامه داروروزنامه نگار چه بسا شماها ازبعض مطالب مطلع باشید اما عموم مردم نسبت به این اعدادوارقام ارائه شده بی اطلاع باشند ازجمله خودمن واقعآحیرت زده شدم که حضرات کاندیداهای ریاست جمهوری بااطلاع ازاوضاع اقتصادی چگونه جرآت کردند که سکان کشتی مملکت راعهده دارشوندواین کارجزایثاروفداکاری وفداکردن خودبرای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی چیزدیگری نمیتواندباشد
ایرانی
|
UNITED STATES
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
3
2
البته برای شماها که در فجایع سیاسی اقتصادی واجتماعی هشت سال گذشته شریک بوده اید بیان حقایق این فجایع سیاه نمایی است خوب است نماینده آقا در سپاه هم به خالی شدن خزانه اذعان کرده اند خوب است کمی واقع بین باشید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
2
2
كي اين چهار سال مي گذره
امیررضا
|
-
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
2
2
دولت در زنگ حساب ...انشا خواند ..
بجای اینکه گزارش 100 روزه ی خودشون رو بدن، گزارش دولت گذشته رو دادن
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
1
2
واقعا متاسفم براي اينچنين ريس جمهوري كه لباس روحانيت به تن كرده و باز.........همان شيوه وسنت بزرگان همفكر و حامي خودش رو احيا كرد اگر بگيم تورم محصول تحريم بوده اين فرمايش درسته ولي بيشتر از انكه تحريم بر اين وضع اقتصادي اثر گذار بوده فرافكني كرده ايم چون من دانشجو هستم تمام اخبار هاي اقتصادي(پنهان يا اشكار) در داخل كشور اطلاع داشتم خيانت هاي بزرگان اصلاحات (بعلت در دست داشتن سرمايه و رانت ي كه بواسطه دولتهاي 16 سال قبل بدست اورده بودند) با كوچكترين تحريمي انچنان در بازار التهاب افريني كردند كه مردم رو وادار به خريد اجناس با قيمتهاي چند برابري ميكردند .ضمنا رشد اقتصادي با توليد بدست مياد نه با اخراج كارگر و خواباندن خط توليد!بواسطه وعده هاي نسيه ي فرزندان [...](كه براي همه مفسد اقتصادي وسياسي بودنشان محرزه)و دوره گردي بعضي از بزرگان اصلاح طلب.الان هم اقاي روحاني هنري نكرده تو بوق و كرنا كرده گوش فلك رو كر كرده
بوالفضول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
1
2
جناب حقوقدان در زنگ حساب . انشاء خواند.
مجريان پاچه خوار سيما هم تاييد كردند !!!
payam
|
-
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
1
2
خوب شد لا اقل به از نصف بیشتر بودجه خودتون اعتراف کردید و پذیرفتید اما به اندازه نصف بودجه هم برای مردم کاری نکردید دولت شما دولت تعطیل و نا امیدی است شما به اندازه یک مو ازطرحهای احمدی نژاد رو نمی تونید انجام بدید چون در این حد نیستید شعار و سخن پراکنی و عوام فریبی و فرافکنی رو خوب بلدید که اونم مردم بالاخره بیدار می شن گرچه همین الانم از هرکی بپرسی میگه چند مرده حلاجین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار