کد خبر: 623503
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
معمولاً اولين فكري كه در لحظه اول مواجه شدن با يك آشپز حرفه‌اي به ذهنمان مي‌رسد اين است كه اين آشپز حرفه‌اي سال‌ها در آشپزخانه بهترين رستوران كار كرده يا زير نظر يك سر آشپز ماهر و حرفه‌اي تعليم ديده است!

نگار آشنا | غافل از اينكه اگرچه آموزش جزو اصول اساسي يك آشپز حرفه‌اي است اما هر رشته‌اي براي خود فوت و فن‌هايي دارد كه با دانستن آن هر انساني مي‌تواند «بهترين‌ها» شود. در ستون سبك خانه‌داري مي‌خواهم بسيار دوستانه و محرمانه به شما بگويم كه يك آشپز خوب اسراري دارد كه رعايت اين اسرار هر انساني را ياري مي‌كند تا به ايده‌آل‌ترين آشپز دنيا تبديل شود.

تنها تفاوت مردم عادي با سرآشپز‌هاي معروف اين است كه آنها مي‌دانند چه كاري را چه زماني انجام دهند، چه نكاتي را رعايت كنند به همين دليل در كار خود خبره‌اند. بياييد براي اولين قدم در ستون خانه‌داري اين هفته به چند مورد از نكات آشپزي بپردازيم.

يكي از مهم‌ترين اصول آشپزي تازه نگه‌داشتن موادغذايي است. حتماً شما هم مثل من از آن دست خانم‌هايي هستيد كه براي رفع نگراني‌تان كمي بيش از حد مورد نياز ميوه و سبزي خريد مي‌كنيد اما بايد يك نكته را به خاطر بسپاريد كه از اصول اساسي آشپزي خريد مواد اوليه باكيفيت، پاكسازي و شست‌وشوي مطلوب و نگهداري باكيفيت است.

كاهو

براي شما هم پيش آمده ميزان زيادي كاهو بخريد اما بعد از يكي، ‌دو روز و نگهداري آن در يخچال ببينيد ديگر قابل استفاده نيست؟ نگران نباشيد اين اتفاق براي خود من هم افتاده است و اگرچه اتفاق بدي است اما مي‌تواند يك تجربه براي آموختني‌هاي بسيار مفيدي در مورد كاهو شود. اگر به ميزان زيادي كاهو خريد كرديد و مي‌خواهيد به مدت طولاني آن را با كيفيت نگه داريد كافي است كاهو را در پاكت كاغذي يا در بين ورقه‌هاي روزنامه باطله بپيچيد و در يخچال نگه داريد.

رمز اين نوع نگهداري در آن است كه كاغذ اجازه نمي‌دهد رطوبت يخچال به كاهو نفوذ كند و همين باعث تازه ماندن انواع سبزيجات به ويژه كاهو مي‌شود. برخلاف تصور عموم مردم كيسه‌هاي پلاستيكي براي نگهداري سبزيجات مناسب نيستند چون با محبوس‌كردن هواي تبخيري كاهو باعث پلاسيده شدن آن مي‌شود.

نكته مهم بعدي اينكه هيچ وقت برگ‌هاي خارجي كاهو را تا زمان استفاده جدا نكنيد. خود اين برگ‌ها به عنوان يك محافظ مهم براي لايه‌هاي مياني عمل مي‌كند.

يكي از مهم‌ترين نكات در مورد سبزيجات نحوه شست و شوي آنهاست. براي شست‌وشوي كاهو كافي است به هر يك ليتر آب يك قاشق جوش‌شيرين اضافه كنيد اين عمل باعث ضد عفوني كردن و از بين بردن نا خالصي‌ها مي‌شود. بعد از اينكه حدود 10 دقيقه كاهو را در اين محلول قرار داديد آن را با آب سرد بشوييد.

اگر كاهو تلخ است، مي‌توانيد آن را حدود 15 دقيقه داخل محلول آب سرد و نمك قرار دهيد. نمك موجود در آب تلخي برگ‌هاي كاهو را جذب مي‌كند. اگر براثر فراموشي كاهوهاي داخل يخچال مانده‌تان پلاسيده و بدفرم شده‌اند براي تازه كردن برگ‌هاي آن را چند دقيقه داخل يك ظرف آب ولرم قرار دهيد و سپس زير شير آب سرد بشوييد.

دورريز ميوه‌تان را كم كنيد

ميوه‌ها از مواد اوليه مهم سالادها، دسرها و كيك‌هاي هر مهماني هستند علاوه براين كيفيت ميوه‌ها زماني در بالاترين حد ممكن است كه از كيفيت رنگ و براقي و سفتي پوست آنها چيزي كم نشده باشد. بخش مهمي از حفظ اين كيفيت در گروه صحيح شستن ميوه‌هاست. بهتر است ميوه‌هاي قرمز رنگ را حتماً قبل از شستن چند ساعت در يخچال قرار دهيد اين زمان هرچند كوتاه به ميوه اجازه مي‌دهد تا سفتي پوست خود را حفظ كند و بعد از شستن زمان بيشتري سالم بماند و لهيده نشود.

هميشه سيب را پيش از قرار دادن در يخچال داخل نايلون پلاستيكي در باز بگذاريد. سيب از خود گاز اتان منتشر مي‌كند كه اين گاز به بهتر رسيدن ساير ميوه‌ها و سبزي‌ها كمك خواهد كرد. بنا براين اگر ميوه نرسيده‌اي داريد، كافي است براي رسيدن سريع‌تر آن يك يا چند عدد سيب داخل ظرف اين ميوه قرار دهيد در مقابل اگر ميوه‌هاي يخچالتان كاملاً رسيده است سيب‌ها را در نايلوني جدا از آنها قرار دهيد.

اگر به صيفي‌جات و ميوه‌هاي نارسي مانند خرمالو و گوجه فرنگي برخورد كرديد آنها را دور نريزيد. قرار دادن آنها در يك مكان خنك و دور از نور مستقيم خورشيد كمك مي‌كند كه در مدت چند روز خوب رسيده و قابل استفاده شوند. براي نگهداري از موز آن را در يخچال نگهداري نكنيد و در صورت امكان آن را آويزان كنيد.

حتماً يكي از مشكلات لاينحل شما مانند بسياري از خانم‌ها نگهداري موز بدون آنكه سياه شود است. نكته اول در اين مورد آنكه اگر فضايي مانند انباري يا بالكن داريد كه خنك و دور از نور مستقيم خورشيد است مي‌توانيد موزها را در يك گوشه‌اي آويزان كنيد. در غير اين صورت براي آنكه موز را زمان بيشتري نگه داريد آن را درون كاغذ آلومينيومي بپيچيد و در يخچال بگذاريد آن وقت خواهيد ديد كه موز زمان بيشتري سالم خواهد ماند. اگر موزي خريداري كرده‌ايد كه بيش از حد رسيده است و فعلاً به آن نيازي نداريد آن را در فريزر قرار دهيد البته در اين صورت فقط مي‌توانيد براي درست كردن شير موز از آن استفاده كنيد.

سلطان ميوه‌هاي اين فصل انار است و براي اينكه شما بعد از اتمام فصل انار، اين ميوه بهشتي را هنوز در دسترس داشته باشيد و از خوردن آن لذت ببريد يك پيشنهاد ويژه داريم. انار را با روغن‌نباتي چرب كنيد و در جاي خشك و خنك و به دور از نور آفتاب قرار دهيد. چربي روغن نباتي اجازه تبخير و خشك شدن را به پوست انار نمي‌دهد در واقع با حفظ رطوبت موجود در انار كيفيت آن را در حد بالايي نگه ‌مي‌دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر