کد خبر: 623444
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
گزارش محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه از مذاکرات ژنو در صحن علنی مجلس آغاز شد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که برای ارائه گزارش از مذاکرات اخیر ژنو در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرده در ابتدای سخنانش با سپاسگزاری از ابراز لطف مردم و نمایندگان به تیم هسته‌ای، گفت: وظیفه‌ای که از سوی شورای عالی امنیت ملی و رئیس‌جمهور بر عهده من و همکارانم گذاشته شده بود وظیفه آسانی نبود.

وی با بیان اینکه ما از ابتدا به سختی کار واقف بودیم، اظهار داشت: می‌دانستیم که وارد شدن به مذاکره حتما با دشورای‌های اساسی روبرو خواهد بود چرا که مذاکره‌ کردن به معنای ورود به حوزه‌ای است که حتما نمی‌توانید همه خواسته‌های خود را به دست آورید.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در میز مذاکره حداقل دو طرف وجود دارد و هر طرف باید بتواند از مذاکره با رضایت خارج شود و طبیعی است که اگر نتوانید همه خواسته‌های خود را از این طریق به دست آورید مورد انتقاد و گاهی حمله قرار می‌گیرید.

ظریف با اشاره به انتقادهای مطرح شده پس از مذاکرات ژنو به تیم‌های مختلف مذاکره‌کننده گفت: فعلاً همه کسانی که بر سر میز مذاکره بودند به صورت واقعی یا زرگری مورد نقد قرار دارند؛ به هر حال شما همان میزان که در مذاکره به دست می آورید باید بر سر نکاتی نیز توافق کنید.

وی با بیان اینکه در مذاکره مهم این است که با چشم باز متوجه عواقب تصمیمات خود باشیم، اظهار داشت: ملاحظه جوانب، مجموعه نگرانی‌ها، توانمندی‌ها، خواسته‌های مقامات و در نهایت خواست مردم باید در زمان ورود به این معرکه مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه خوش و بش‌ها و شوخی‌های دیپلماتیک را پوششی برای بحث‌های تلخ، تند و چالشی خواند و افزود: همه اینها جزئی از ابزار مذاکره بوده و برای این است که در نهایت بتوانید منافع کشور را حفظ کنید.

ظریف با بیان اینکه ما این ادعا را نداریم که امکان این نبود که نتیجه بهتر از این شود، گفت: ما با افتخار قرعه‌ای که به ناممان افتاده است را پذیرفته و این توهم را نداریم که نتیجه کار به شکلی باشد که ما مورد نقد نباشیم؛ بدون شک ما از نقد استقبال می‌کنیم.



منبع: افكار نيوز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار