کد خبر: 623418
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
یک فوق تخصص غدد گفت: بهترین درمان برای بیماران دیابتی تزریق انسولین است چون این روش بهتر از هر داروی دیگری باعث کنترل و درمان بیماری می شود.


دکتر لطف الله ساعد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دیابت بیماری است که در آن قند خون به صورت غیر طبیعی بالا می رود و باید کاری کنیم بیمار دیابتی عوارض و درمان بیماری خود را بشناسد و در مرکز تصمیم گیری باشد.

وی با بیان اینکه در حالت ناشتا یعنی زمانی که فرد هشت ساعت غذا نخورده باشد باید میزان قند خون زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد گفت: اگر دو ساعت بعد از غذا این میزان بیشتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر باشد باید فرد از نظر ابتلا به دیابت مورد بررسی قرار گیرد.

این فوق تخصص غدد، چاقی، زندگی شهری و کم تحرکی، عدم مصرف میوه و سبزی و ماهی در کنار گرایش مردم به مصرف فست فود را عامل افزایش موارد بیماری دیابت در 30 سال اخیر عنوان کرد.

ساعد با بیان اینکه دیابت انواع مختلف دارد که 90 درصد آن دیابت نوع دو است اظهار کرد: در دیابت نوع یک پانکراس تخریب می شود و از همان ابتدا باید انسولین برای فرد تجویز شود.

وی افزود: دیابت نوع دو اغلب در افراد چاق و با سن بالا که نسبت به انسولین هم مقاومت دارند شیوع دارد البته این مورد استثنا هم داشته و ممکن است در سن پایین هم افراد مبتلا به نوع دو دیابت را هم داشته باشیم.

دکتر ساعد در خصوص علایم بیماری نیز اظهار کرد: در برخی آمارها تا 70 درصد موارد بدون علایم هستند اما علایم تیپ یک شامل پر ادراری، پرنوشی و پر خوری است.

به گفته وی در برخی مواقع فرد مبتلا به دیابت با شکایت از زخم پا یا بیماری قلبی به پزشک مراجعه می کند.

وی با اشاره به اینکه شیوع دیابت در حال افزایش است و هرچه سن افراد بالاتر رود دیابت در آنها بیشتر می شود، افزود: خانم ها برای ابتلا به دیابت از مردان مستعد ترند چون هورمون های متفاوتی دارند.

این فوق تخصص غدد عوارض روحی روانی برای فرد مبتلا، عوارض چشمی، عوارض کلیوی و پایین آمدن کیفیت زندگی فرد که منجر به افسردگی بیماران نیز می شود را از دیگر اثرات دیابت در افراد مبتلا دانست.

وی با بیان اینکه بار اصلی دیابت کردستان بر عهده کلینیک دیابت استان است، اظهار کرد: ویزیت بیماران دیابتی بسیار مشکل است چون باید بیمار را از جهات مختلف معاینه کرد.

به گفته وی در بحث دیابت بیشتر کار تیمی مطرح است و این ایده باید رواج یابد که دیابت تنها با یک شخص و یک واحد اداره نمی شود.

دکتر ساعد با درخواست از بخش دولتی و خصوصی جهت پشتیبانی از انجمن حمایت از بیماران دیابتی گفت: بیمه ها باید حمایت بیشتری از بیماران دیابتی داشته باشند تا این افراد در تهیه نوارهای اندازه گیری قند خون و سر سوزن تزریق با مشکل و کمبود روبرو نشوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار