کد خبر: 623328
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه تحریم های شورای امنیت، دوجانبه و چندجانبه ای که بر ایران تحمیل شده از نظر ما غیرقانونی است و در برنامه هسته ای ایران تاثیری نداشته است، گفت: این تحریم ها تنها به مردم ما ضرر رسانده است.
 محمد جواد ظریف در حاشیه بیست و یکمین اجلاس شورای وزیران سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) که سومین روز آن در تهران جریان دارد، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در مذاکرات آینده بین ایران و 1+5 که قرار است در دی ماه برای گام نهایی برگزار شود چه اقداماتی از سوی ایران برای لغو کامل تحریم ها و عادی شدن پرونده صورت خواهد گرفت چرا که شما ذکر کرده اید در گام نهایی پرونده ایران به طور کامل عادی می شود و تحریم ها لغو خواهد شد اظهار کرد: این موضوع که از سوی شما مورد اشاره قرار گرفت در سند دیده شده و هدف کار هم این است که در مرحله نهایی شاهد حذف تمامی تحریم های شورای امنیت، دوجانبه و چندجانبه باشیم.

وی افزود: این تحریم ها از نظر ما غیرقانونی است و در گام نهایی به دنبال رفع تمامی آنها خواهیم بود. تحریم ها تنها به مردم ما ضرر می زند و تاثیری بر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران نداشته است.

ظریف با تاکید بر اینکه اقدام ایران در قبال برداشتن کامل تحریم ها، رفع نگرانی ها در خصوص صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشورمان خواهد بود، تصریح کرد: برنامه ما این است که در گام نهایی به تفاهمی درباره رفع این نگرانی ها برسیم.

ظریف در پاسخ به این سئوال که در مورد تحریم های نفتی و بانکی که مشکل اصلی ایران بوده است در سند به صورت صریح به جزئیات اشاره نشده و اساسا چه تغییری در تحریم های نفتی و بانکی ایجاد شده است تصریح کرد:همانطور که برنامه هسته ای ما کاملا دست نخورده باقی می ماند و اقداماتی که صورت میگیرد موقتی و محدود است اقداماتی که طرف مقابل انجام میدهد موقتی و محدود است.

وی افزود: مهترین اقدام اضافه نشدن تحریم ها و رفع برخی ممانعت های غیر قانونی است که اجازه نمی داده دارایی های ایران که از طریق فروش نفت به دست می آمده به کشور منتقل شود.

ظریف گفت: این محدودیت ها مانع فعالیت ها و همکاری های بانکی می شده و امکان باز شدن ال سی را حتی برای معاملات غذا و دارو به صورت غیر قانونی و بر خلاف سیاست های اعلام شده از طرف های تجاری ایران می گرفت که همه این ها رفع می شود ضمن اینکه برخی اقلامی که در سند ذکر شده رفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: نکته دیگری که در بحث نفت و بانک مهم است این است که در کنار تحریم های غیر قانونی و غیر عادلانه که در زمینه صنعت نفت وجود داشته بیمه نفتکش ها و پالایشگاه ها محدود شده بود که تمام این محدودیت ها بر اساس این سند رفع خواهد شد و لذا یکی از مشکلات عمده که در مسیر معاملات نفت ایران بوده برداشته می شود.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار