کد خبر: 623315
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴
مشاور وزیر راه در امور معماری و شهرسازی از طرح تسهیلات مسکن نامحدود در مسکن حمایتی حتی تا سقف ۳۰۰میلیون تومان خبر داد وگفت:زمین رایگان ۹۹ساله در مسکن اجتماعی منتفی است و دوره پرداخت ۲برابر تسهیلات در صندوق پس انداز از ۶ماه کمتر می شود.
سید رضا هاشمی با اشاره به انتقاداتی که به مسکن مهر در خصوص  تامین مالی و ساختار شهرسازی و معماری واحدهای آن مطرح است، گفت: در حال حاضر کمتر از یک میلیون واحد مسکن مهر تقریبا آماده تحویل است و 1.2 میلیون واحد باقیمانده است. بخش زیادی از واحدهای آماده تحویل هم زیرساخت‌های لازم از جمله خدمات روبنایی مانند مدرسه، مسجد، کلانتری و... را ندارند.

وی با رد اینکه مشاوره هایش به آخوندی نقش زیادی در لغو شدن طرح مسکن مهر داشته است، گفت: اما خب تا حدودی با یکدیگر هم‌نظر بودیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که دولت قبل اراده کرد کاری را که حداقل باید در 20 تا 25 سال در قالب‌های مختلف انجام می‌شد را فورا انجام دهد، تصریح کرد:‌ بزرگترین مشکل مسکن مهر بی مقیاس بودن آن است و مشکلات موجود پروژه‌های این طرح نیز ناشی از همین بی مقیاسی است که تبعات دیگری را به دنبال خواهد داشت.

هاشمی با اشاره به این‌که یکی دیگر از مشکلات این پروژه این است که واحدهای آن فقط روی محصول نهایی (آپارتمانی) برآورد شده است، اظهار کرد: در هر حال مسکن مهر متوقف نشده است یعنی پروژه‌های این طرح تا آخرین تعهد انجام می‌شود، اما ادامه پروژه‌های مسکن در قالب مسکن مهر امکان‌پذیر نیست.

وی با تاکید بر این‌که مسکن مهر با عدد و رقم بالا هم نتوانست اجاره‌بها را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: دولت مانند آدمی که یک دفعه بذل و بخشش گل می‌کند و می‌گوید هر چه دارم امشب خیرات بدهم، در مسکن مهر عمل کرده است.

* مسکن اجتماعی اجاره ای و برای دو تا سه دهک است

مشاور وزیر راه در امور معماری و شهرسازی از ادامه از جزئیات 3 طرح مسکنی دولت گفت و با اشاره به برنامه مسکن اجتماعی دولت، افزود: این مسکن برای کسانی است که تقریبا قادر به مشارکت در تامین سرمایه مسکن نیستند، مانند افراد تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد یا نظیر آنها. از این جهت هم باید بیشتر به صورت اجاره‌ای ارزان باشد چون اصولا قادر به مالکیت این واحدها نیستند و نمی‌توان این خانه را هم بخشید.

* زمین 99 ساله رایگان دیگر نمی دهیم حتی در طرح مسکن اجتماعی

به گفته وی، در مسکن اجتماعی که به دو یا سه دهم اختصاص دارد، ارائه زمین رایگان 99 ساله منتفی است، و با توجه به اینکه دولت باید تا مدت زیادی همین مسکن مهرها را ادامه دهد، اجرای طرح مسکن اجتماعی در اینده نزدیک بعید است.

* اجرای مسکن اجتماعی در آینده نزدیک بعید است

وی تصریح کرد: طرح های مسکنی جدید دولت یازدهم برای این است که دولت دست خالی نباشد، وگرنه تا مدتها باید مسکن مهر را ادمه دهیم.

هاشمی از مسکن حمایتی به‌عنوان دیگر برنامه دولت نام برد و در این‌باره گفت:‌ این احتمال وجود دارد که وزارت راه بتواند سطوحی از مسکن حمایتی را از همین الان شروع کند و از طریق صندوق پس انداز مسکن وام‌های آسانتری را مثل سابق برای طبقات متوسط پرداخت کند.

* وام مسکن نامحدود تا سقف 300 میلیون تومان

مشاور وزیر راه در امور معماری و شهرسازی با اعلام اینکه هنوز جزئیات طرح مسکن حمایتی، نرخ سود بانکی، و میزان تسهیلات بانکی در این طرح مشخص نشده است، از طرح پرداخت تسهیلات نامحدود خبر داد و البته تاکید کرد که این نامحدود به معنی معروف آن نیست بلکه منظور این است که به شرط آورده و پس انداز مثلا تا 300 میلیون هم می شود وام داد.

* دوره پرداخت 2برابر تسهیلات در صندوق پس انداز از 6ماه کمتر می شود

هاشمی در خصوص میزان تسهیلات پرداختی در صندوق‌های پس‌انداز مسکن نیز گفت:‌ دقیقا رقم را نمی‌دانم اما شبیه همان شرایطی است که قبلا وجود داشت. هر شش ماه یک برابر اضافه می‌شد. فرض کنیم 3 میلیون سپرده‌گذاری می شود و پس از 6 ماه 3 میلیون دیگر تسهیلات پرداخت می شد. اما اگر 5 دوره 6 ماه سپرده در بانک می‌ماند 15 میلیون تومان به سپرده‌گذار تسهیلات پرداخت می‌شد. حالا می‌خواهند 6 ماه را مقداری کمتر کنند و این همین جوری تکرار شود.

* مستند سازی مسکن مهر در دولت یازدهم تا عید 93

وی با تاکید بر این‌که  در حال حاضر پروژه‌ای تحت عنوان مستندسازی مسکن مهر در حال انجام است که در قالب آن گزارش جامع عملکرد مسکن مهر تدوین می شود، گفت:‌  این گزارش با دید کشف نقاط ضعف نیست، بلکه گزارش عملکرد در جهات مختلف است مانند اینکه پروژه‌های طرح مسکن مهر چگونه مکان‌یابی و طراحی شده و این‌که توزیع جغرافیایی چگونه بوده است.

وی با بیان این‌که اولین مرحله این برنامه بر اساس جمع‌آوری اطلاعات و مستندات موجود تا عید آماده می‌شود در پاسخ به این پرسش که در مسکن اجتماعی زمین همچنان رایگان است، افزود: زمین به قیمت تمام شده دولتی خواهد بود. زمین رایگان که واقعیت ندارد و این زمین برای دولت که رایگان تمام نمی‌شود. دولت نمی‌تواند در جایی هزینه کند و به حساب نیاید. بالاخره فرض کنیم که دولت آماده‌سازی کند پول دولت حساب و کتابش یک جای معلوم است.

* مسکن ویژه ادامه می یابد، از مالیات مکرر مالیات می‌گیریم نه خانه‌های خالی

مشاور وزیر راه در امور معماری و شهرسازی همچنین در پاسخ به این پرسش که مسکن اجتماعی و حمایتی قرار است کجا ساخته شود، اظهارکرد: قرار است مثل مسکن مهر نباشد. به اصطلاح بررسی کنند تا تقاضا را پیدا کنند ببینید توزیع جغرافیایی تقاضا در کجاست. یعنی در تهران احتیاج داریم به مسکن یا در رودهن یا کرج و به همان اندازه خانه بسازیم. این تمرین‌ها انجام شده است به خاطر دارم زمانی که وزارتخانه بودم سال‌های 74 و 75 مدل‌های توزیع جغرافیایی تمرین شد.

هاشمی همچنین از ادامه دیگر طرح های دولت قبلی در بخش مسکن مثل مسکن ویژه و یا بازسازی بافتهای فرسوده در این دولت خبر داد و گفت: طرح اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن نیز در دولت مطرح است البته مالیات از خانه های خالی سخت است و خیلی مطرح نیست.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار