کد خبر: 623151
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از شناسایی 20 آیین تاریخی مذهبی ویژه ماه محرم در این استان خبر داد.

سید محسن رحمتی گفت: در استان مرکزی 20 اثر ویژه ماه محرم شناسایی شده که از این تعداد تعزیه شهرستان‌های اراک، تفرش، وفس و علم‌گردانی شهرستان تفرش، روستای هزاوه و جغجغه‌زنی روستای انجدان، نخل گردانی شهرستان خمین، نراق و تفرش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: عزاداری و سوگواری مرسوم در مناطق مختلف ایران در ماه‌های محرم و صفر که برگرفته از اعتقادات و باورهای شیعیان ایران است، مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: یکی از آیین‌های ویژه ماه محرم در استان مرکزی «علم گردانی» روستای هزاوه است که از روز اول محرم تا روز دهم محرم در این روستا برگزار می‌شود.

به گفته وی آیین مذهبی علم‌ گردانی توسط هیئت سادات روستای هزاوه اجرا می‌شود و شروع این رسم بیرون آوردن علم از محل نگهداری آن در امامزاده احمد(ع) هزاوه در شب اول ماه محرم است. عزاداران هیئت سادات هزاوه همگی با لباس‌های مشکی و شال‌های سبز در این آیین شرکت می‌کنند و علم عاشورا را به عنوان نماد رشادت علمدار کربلا در روز اول محرم آذین کرده و در میان سینه‌‌زنان عزادار در بین محله‌های روستا به حرکت در می‌آورند.

وی خاطرنشان ساخت: در این مراسم علم به تک تک خانه‌ها رفته و در آن مردم نذورات خود را به علمدار برای کمک به هیئت داده و این آیین در روز عاشورا با بردن علم به تپه‌ای موسوم به مبارک و عزاداری و سینه‌زنی ادامه یافته و علم در میان سوگ و ماتم، دوباره به امامزاده احمد(ع) هزاوه برگردانده می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار