کد خبر: 623135
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴
سردار نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين در گفت‌وگو با «جوان» اعلام كرد

صغري خيل‌فرهنگ | چند روز پيش بود كه سردار نقدي در نمازجمعه تهران اعلام كرد مردادماه امسال اعضاي سازماندهي شده بسيج از مرز 20 ميليون نفر گذشته‌اند. يعني همان آرماني كه امام(ره) مد نظر داشت اكنون محقق شده و به جرئت مي‌توان گفت امروزه بسيج علاوه بر گسترش كمي، با پيشتازي در راستاي تحقق حماسه سياسي و اقتصادي، براي جامه عمل پوشاندن به منويات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در ابعاد گوناگون در تلاش است. لذا در پنجم آذرماه مصادف با سي و چهارمين سالروز تشكيل بسيج مستضعفين و جامعيت فعاليت بسيج در عرصه‌هايي چون ولايت‌پذيري، استكبارستيزي، علمي، جهاد و سازندگي، اقتصاد مقاومتي، سبك زندگي، امر به معروف و نهي از منكر و بسياري ديگر از زمينه‌ها و عرصه‌ها را طي گفت‌وگويي با سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين در ميان گذاشتيم كه ماحصل آن را پيش رو داريد.

يكي از مسائلي كه اين روزها از سوي برخي از جريان‌هاي سياسي تعقيب مي‌شود، بحث مخالفت با شعار مرگ بر امريكاست، نظر شما در اين خصوص چيست؟ و اصلاً رويكرد بسيج در امر استكبارستيزي چگونه است!

سازش با امريكا مغاير فرهنگ مقاومت و شهادت است. آنهايي كه با فشارهاي دشمن دم از تسليم و سازش مي‌زنند و با تحريم‌هاي آبكي، بي‌ارزش و فشارهاي رواني نواي سازش سر مي‌دهند، خوب است كه از حماسه دفاع مقدس درس بگيرند. اگر قرار بود ما با امريكا سازش كنيم، رزمنده‌هايي چون همت‌ها، باكري‌ها و چمران‌ها را به قربانگاه نمي‌‌فرستاديم؛ اينها رفتند تا به ما درس بدهند اگر دشمن با همه جاه و جلال ظاهري خود به ميدان آمده، ما خدا را داريم و اراده‌اي كه او به هر انساني براي ايستادن، دفاع كردن و حق خود را طلبيدن داد؛ در اين عرصه هم مي‌توانيم از همان فرمول استفاده كنيم. ملت ايران تا آخر ايستاده است و دشمنان بايستي از درس مقاومت، بصيرت و ايستادگي ملت در طول 34 سال گذشته عبرت بگيرند. اينكه ملتي به تنهايي و با دست خالي و بدون امكانات در مقابل همه قدرت‌هاي شيطاني ايستادگي و مقاومت كرده و به پيروزي برسد، در تمام تاريخ ايران و تاريخ بشريت يافت نمي‌شود و اين اعجاز خداي متعال است. هيچ ابرقدرتي در جنگ عليه ايران غايب نبود و در عين حال كه همراه با اذناب منطقه‌اي خود به تحريم، محاصره و دشمني پرداختند، اما به لطف خدا همه آنها شكست خوردند.

كشور ما اكنون وارد مرحله جديدي از جنگ دشمن تحت عنوان جنگ اقتصادي شده است، آيا آن طور كه در دوران دفاع مقدس شاهد بوديم بسيج نقش كليدي در جبهه‌هاي جنگ ايفا كرد، در جنگ اقتصادي هم مي‌تواند چنين نقش كليدي و تعيين‌كننده‌اي ايفا نمايد؟!

همانطور كه امام خامنه‌اي عزيز فرمودند: اينكه ما عرض كرديم «اقتصاد مقاومتي» اين يك شعار نيست؛ اين يك واقعيت است، كشور دارد پيشرفت مي‌كند. امروز طبق فرمايش ولي امر‌مان در جنگ اقتصادي با استكبار هستيم و اين آخرين تير تركش دشمن است و بعد از اين وارد فضاي جديدي مي‌شويم. بايد قدر نعمت ولايت را دانسته و با بهره‌گيري از فرمايشات ولي فقيه زمان، گفتمان ولايت را در ميان جامعه و گفت‌وگوهاي عمومي مردم تبيين و ترويج كنيم. ما افق‌هاي بسيار بلند و نويدبخشي را در مقابل خودمان مشاهده مي‌كنيم، از اين رو بسيج همواره در خط مقدم مبارزه با دشمنان قسم خورده بوده و هست.

همانگونه كه با ايستادگي در دفاع مقدس، توانستيم به پيروزي برسيم، با ايستادگي و مقاومت در برابر تهاجم اقتصادي دشمن مي‌توانيم با پياده‌سازي اقتصاد مقاومتي به عنوان يكي از ابرقدرت‌هاي اقتصادي معرفي شويم. اما در اين راستا بايد جنگ اقتصادي را همچون دوران باشكوه دفاع مقدس جدي گرفت. همانطور كه مي‌دانيد اقتصاد مقاومتي در كلام امام حاضرمان ۱۲ مؤلفه دارد كه شش مؤلفه مربوط به دولت و شش مؤلفه ديگر مربوط به مردم مي‌باشد كه وظيفه بسيج تبيين شش مؤلفه مردمي و مطالبه اجراي شش مؤلفه ديگر از دولت مي‌باشد. شش مؤلفه مربوط به مردم در اقتصاد مقاومتي عبارتند از: فرهنگ كار و تلاش، مردمي كردن اقتصاد، تقويت روح خودباوري و خوداتكايي، اصلاح الگوي مصرف و پرهيز از اسراف و تبذير، استفاده از تمام ظرفيت‌ها و امكانات و حمايت از توليد ملي و عدم مصرف كالاي خارجي اجراي طرح اقتصاد مقاومتي نيازمند روحيه جهادي است كه براي اجرايي شدن اقتصاد مقاومتي، ما بايد از منافع شخصي، بخشي و خطي براي مصلحت جمعي بگذريم. بسيج سازندگي نيز با چنين رويكردي به شكل عملي وارد عرصه اقتصاد مقاومتي شده و در چندين عرصه سعي در حمايت از توليد داخلي دارد. به طور مثال ورمي‌كمپوست نوعي كود آلي است كه از فعاليت كرم خاكي حاصل مي‌شود‌ و سالانه ۶۰۰ هزار تن واردات كود شيميايي از خارج داريم كه باعث از بين رفتن خاك و خروج ارز از كشور مي‌شود. بسيج بر آن است تا با ايجاد 40‌هزار واحد كوچك توليد ورمي كمپوست جايگزيني براي اين مقدار كود شيميايي ايجاد كند. يك مثال ديگر تلاش براي راه‌اندازي 2 هزار واحد توليدي قارچ در كشور است. توليد قارچ جايگزين مناسبي براي گوشت يا گوشت‌هاي وارداتي است كه نياز به سرمايه‌گذاري كمي هم دارد.

در سال گذشته شاهد برگزاري سلسله رزمايش‌هاي استاني بسيج بوديم، گويا در سال جاري نيز نظير اين رزمايش‌ها در پيش است، هدف بسيج از انجام چنين تحركاتي چيست؟

پيام رزمايش‌هاي بسيج، ‌آمادگي ملت ايران در اقصي نقاط كشورمان است. بسيجيان نه تنها در مرزها بلكه در هر نقطه‌اي از كشور در وجب وجب اين خاك آماده‌اند و هيچ نقطه‌اي از حضور هوشمندانه بسيج خالي نيست. رزمايش بسيجيان دفاعي همه‌جانبه است كه نشان مي‌دهد آمادگي بسيجيان محدود به جبهه‌هاي رزمي نبوده و براي مبارزه در عرصه‌هاي فرهنگي و توسعه‌هاي رواني دشمن و جنگ اقتصادي كاملاً آماده‌اند. به طور نمونه بايد به فعاليت گردان‌هاي عاشورا، الزهرا(س) و الي بيت المقدس اشاره داشت. اين گردان‌ها تركيبي از فعاليت توأمان عقيدتي و فرهنگي با آمادگي رزمي هستند كه براي هر نوع توطئه و فتنه‌اي آماگي دارند. از سوي ديگر پيام رزمايش‌هاي بسيج تذكر جدي به قدرت‌طلبان داخلي و خارجي است. دشمنان داخلي و خارجي بدانند اگر توطئه‌اي و فتنه‌اي برپا كنند ملت عزيز ما چنان تودهني به آنها خواهد زد كه هيچگاه نتوانند از پا برخيزند و همچنين براي تحقق آرزوي بزرگ امام راحل كه آزادي قدس شريف بود با تقويت بنيه معنوي، رزمي و اقتصادي آماده خواهيم شد و سازمان امروز بسيج بر همين مبناي آمادگي همه جانبه طرح‌ريزي شده است.

اخيراً شما صحبت‌هايي را در خصوص توليد البسه ايراني مناسب با فرهنگ كشورمان ايراد كرده بوديد، با توجه به اينكه بسيج در اقشار مختلفي چون اصناف نيز حضور دارد، براي اصلاح الگوي پوشش جامعه اسلامي چه توصيه و راهكاري داريد؟

اصناف كشور همانطور كه با تقديم شهدا و تلاش‌هاي خود در انقلاب اسلامي پيشتاز بودند، امروز نيز مي‌توانند با اصلاح الگوي پوشش مؤثر باشند و پيشتازي خود را مانند گذشته حفظ كرده تا ايران اسلامي بتواند الگوهاي خود را به جهان معرفي كند. طي ساليان دلايلي سبب شد تا نقوش و نوشته‌هاي پوشاك تغيير و تحول پيدا كند و اين مسئله بر ما واجب مي‌گرداند تا اقداماتي را براي مقابله با برخي از اينگونه تغييرات انجام دهيم. اولين دليل در راستاي چنين اقدامي اين است كه مگر خودمان داراي هويت، شخصيت و فرهنگ مستقل و غني نيستيم كه از هويت استقراضي ديگران استفاده كنيم، چراكه شخص فاقد هويت و اصالت به ديگران پناه مي‌برد و از آن استفاده مي‌كند. دليل ديگر توهين‌آميز بودن بسياري از اين علائم و نشانه‌هاست، دشمن علائم، نقش‌ها و نوع و مدل لباس‌هاي خود را به ما تحميل كرده كه حتي نمي‌توان با آن لباس‌ها به خوبي عبادت كرد در حالي كه لباس‌هاي بومي كه با توجه به ويژگي‌هاي جغرافيايي، فرهنگي و متناسب با فعاليت افراد طراحي شده است مهجور مانده‌اند. دليل ديگر براي لزوم تحول در نقوش و نوشته‌هاي پوشاك، روحيه دادن به دشمنان و تضعيف روحيه ملت در وضعيت امروز پوشاك جامعه است و تبليغات كالاهاي دشمن سبب ضرر اقتصادي كشور خواهد شد. ملت ايران با داشتن اهل بيت(ع) و ارزش‌هاي والاي انساني كه حتي همه آفرينش به اميرالمؤمنين علي(ع) افتخار مي‌كنند، چگونه مي‌تواند تصوير يك هنرپيشه فاسد غربي را روي لباس‌هاي خود تحمل كند. از اين رو در اولين گام از طرح تحول نقوش و نوشته‌هاي پوشاك كه به همت بسيج اصناف و اتحاديه اصناف مرتبط اجرايي شده است، 117 طرح براي استفاده روي لباس در گروه‌هاي ويژه محرم، شهدا، حروف ابجد از نام ائمه، ايران و تهران، آثار باستاني و كودك و نوجوان منتشر شده است تا توليدكنندگان و توزيع‌كنندگان پوشاك در سراسر كشور به رايگان از اين نقوش و نوشته‌ها استفاده كنند.

دستورالعمل بسيج در بحث امر به معروف و نهي از منكر چيست؟

امر به معروف و نهي از منكر، يك نظام و سنت الهي براي حيات جامعه است كه در نظام تكوين نيز وجوب آن مشاهده مي‌شود. برخي منكرات با وجود فعاليت‌هاي بسيار در زمينه امر به معروف و نهي از منكر، طي سال‌هاي گذشته در جامعه زياد شده كه لازم است آسيب‌شناسي شوند.
بسيج با بررسي‌هاي كارشناسانه توانسته آسيب‌ها را احصا كرده و براي رفع آن تصميمات و راهبردهاي جديدي را اتخاذ كند. جايگزيني نقش مردمي به جاي نقش حكومتي، بسط و گسترش امر به معروف و نهي از منكر در ساير عرصه‌هاي زندگي، به كارگيري روش‌هاي جذاب‌تر به جاي رفتارهاي صرفاً عتاب‌آلود، تأكيد بر شناخت كساني كه نياز به امر به معروف و نهي از منكر دارند و احصا روش‌هاي هدفمند از راهكارهاي جديد بسيج در امر به معروف و نهي از منكر است. براي امر به معروف و نهي از منكر در عرصه‌هاي مختلف جامعه، شبكه امر به معروف و نهي از منكر در اقشار مختلف بسيج ايجاد شده است تا با شناسايي منكرات رايج و معروفات مغفول مانده در آن قشر و تخصص در جامعه، براي اصلاح آنها اقدام كنند. طبق برآوردها در سال‌هاي گذشته برخي فعاليت‌ها پيرامون امر به معروف و نهي از منكر كارايي لازم را نداشتند. بسيج در گذشته از موضع حكومتي وارد امر به معروف و نهي از منكر مي‌شد و خلأ حضور مردمي در اين زمينه وجود داشت كه حركت جديد بسيج به اين سمت آغاز شده تا مردم بتوانند با الگوبرداري از بسيجيان، امر به معروف و نهي از منكر را در جامعه گسترش داده و تكرار كنند.

توليد علم همواره مورد تأكيد مقام معظم رهبري بوده است، به نظر شما چه لزومي در توجه بسيج و نهادهاي انقلابي به بحث علم اندوزي و پيشرفت‌هاي تحصيلي جوانان ايراني وجود دارد؟

«العلم السلطان» كليد حل مسائل امروز است و اگر مسلمين راه برتري علمي را پيش نگيرند اسير گرگ‌هاي وحشي امريكايي باقي مي‌مانند. امروز دانش‌آموزان در فلسطين هر لحظه در انتظار گلوله و بولدوزري براي ويراني خانه‌هايشان و تيرهايي كه قلب خانواده‌شان را نشانه گرفته هستند. امروز در افغانستان هواپيماهاي بدون سرنشين امريكا كودكان را در خواب مي‌كشند و اين واقعيت امروز است چراكه ابزار قدرت به دست شيطان و انسان‌نماها و گرگ‌هاي وحشي است. كسب دست برتر در علوم پايه، فني و علوم انساني براي آزادي بشريت و طي مسير تكامل در ايران ضروري است. تا وقتي كه در علوم توانايي كمتري داريم، دشمنان با داشتن سلاح‌هاي برتر زورگويي كرده و با اتهامات تقلبي تجاوز، زيرساخت‌ها را نابود و مردم را قتل عام مي‌كنند چراكه با همان علم برتر، قوي‌ترين ابزار رسانه‌اي را در اختيار داشته و هر دروغي را كه بخواهند به دنيا القا مي‌كنند. اگر ابزار و قدرت برتر در دست انسان‌هاي واقعي نباشد اين گرفتاري‌ها ادامه خواهد داشت. لذا جهاد علمي همه‌جانبه نياز امروز كشور است و براي اين جهاد علمي و خودباوري مبني بر اينكه «ما مي‌توانيم» لازم است. همان طور كه امام راحل اين خودباوري را به ملت داد و ترجيع بند راهبردهاي مقام معظم ولايت جهاد علمي است و همين باعث شده تا امروز ايران به اعتراف دشمنان، پرشتاب‌ترين كشور در زمينه پيشرفت علمي باشد. بسيج نيز با حضور در اقشار مختلفي چون بسيج اساتيد، دانشجويي، دانش‌آموزي، مهندسين، جامعه پزشكي كشور و... طرح‌هاي گوناگوني را در جهت توليد علم و پرورش خلاقيت‌ها و نخبه‌ها در دست اجرا دارد. امروز بايد گفت 20 ميليون بسيجي سازماندهي شده، گوش به فرمان رهبري آماده متحول ساختن كشور در ابعاد گوناگون هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار