کد خبر: 622815
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز خرسندی از توافق حاصل شده میان ایران با ۱+۵ بر ضرورت لغو تحریم های یکجانبه ضد ایران تاکید کرد.

به گزارش روسیاالیوم، سرگئی لاوروف گفت: جوهر توافق میان 1+5 با ایران به طرح و ایده ای که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آن را مطرح کرده بود مربوط می شود.

وزیر خارجه روسیه بیان کرد: مذاکرات سخت و دشوار درباره پرونده هسته ای ایران به پایان رسید و توافقی که حاصل شد حاصل تماس های چند سال گذشته بود.

وی افزود: با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید ایران احساس کردیم که تمایل برای حل این مشکل وجود دارد و این در مواضع همکاران ایرانی شرکت کننده در مذاکرات از دو هفته قبل آشکار شد.

لاوروف تاکید کرد: توافقی که حاصل شد مبتنی بر ایده ای بود که ولادیمیر پوتین مطرح کرد و سیاست خارجی ما بر اساس این ایده حرکت کرد.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: ایران با شفافیت با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد.هم اکنون فرار از حقایقی که آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده است دشوار است و ما مطمئن هستیم که ایران با شفافیت با آژانس همکاری خواهد کرد.

وی بیان کرد: توافق یعنی اینکه ما بر ضرروت اعتراف به حق مسالمت آمیز ایران برای انرژی هسته ای موافقت کرده ایم.حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است.همه سئوالات درباره پرونده هسته ای ایران بسته خواهد شد و برنامه تحت نظارت شدید آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار خواهد گرفت.این هدف نهایی است و در سند امروز ثبت شده است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: مرحله نخست دست یابی به این هدف شش ماهه خواهد بود ودر طی شش ماه آینده ایران برنامه های هسته ای اش را متوقف خواهد کرد و سانتریفیوژ جدیدی اضافه نخواهد کرد و اقدامی درباره نیروگاه آب سنگین اراک انجام نخواهد داد.برنامه هسته ای ایران تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

وی افزود:این موضوع اعتماد را بالا می برد و به شرکای ما در آمریکا و اتحادیه اروپا اجازه می دهد که تحریم ها را علیه ایران که خارج از چارچوب شورای امنیت اعمال شده است پایان دهد و ما هیچگاه این تحریم ها را به رسمیت نشناخته ایم.به اعتقاد من کاهش فشار علیه ایران باید از طریق لغو این تحریم های یکجانبه صورت گیرد.

لاوروف بیان کرد: در شش ماه آینده هیچ محدودیتی علیه وضع کنونی صورت نخواهد گرفت و مذاکرات و گفتگوهای گسترده ای برای دست یابی به توافق نهایی درباره معیارهایی که ایران برای فعالیت هسته ای مسالمت آمیز همانند تولید سوخت برای نیروگاه های هسته ای،پژوهشی وپزشکی و انسانی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: امکانات فراوانی برای آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران به وجود آمده است و ایران با اقدامات اضافی موافقت کرده است و در نهایت این به نفع همه ماست.

لاوروف تاکید کرد: با توافق کنونی ما بسیاری از نگرانی و سئوالاتی که در بسیاری از کشورها درباره وجود تهدید اشاعه سلاح کشتار جمعی مربوط به برنامه هسته ای ایران وجود داشت را برطرف کردیم.
 
منبع: فردا نيوز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار