کد خبر: 622813
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس
وزیر امور خارجه انگلیس توافق هسته‌یی بین ایران و گروه 1+5 را «خبر خوبی برای کل جهان» دانست.

 ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیسبه دنبال امضای توافق بین ایران و گروه 1+5 در توییتر خود نوشت: توافقنامه گام اولیه مهم و دلگرم‌کننده‌ای با ایران حاصل شد. برنامه هسته‌یی ایران تا شش ماه به جلو حرکت نمی‌کند و بخش‌هایی از آن عقب رانده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری پرس اسوشیشن، هیگ در ادامه نوشت: این توافقنامه نشان می‌دهد که کار کردن با ایران امکان‌پذیر است و می‌توان از طریق دیپلماسی مشکلات پیچیده را حل کرد. توافق امشب با ایران برای کل جهان از جمله کشورهای خاورمیانه و مردم ایران خوب است. مذاکرات بسیار سخت بود و کار دشوار اجرا و عمل به توافقنامه از فردا آغاز می‌شود.

وزیر امور خارجه انگلیس علاوه بر آن گفت که این توافقنامه «لحظه مهمی» بود که ارزش تحقق آن را داشت.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای ‌نیوز، گفت که این توافق اجازه «لغو تحریم‌های محدود و متناسب» برای ایران را می‌دهد که شامل لغو انسداد برخی از دارایی‌های ایران و لغو برخی تحریم‌ها از اقلامی مانند طلا، فلزات گران‌بها و کالاهای پتروشیمی است.

هیگ گفت: بخش اعظم تحریم‌ها تا زمانی که یک توافق جامع و نهایی حاصل شود که به دنیا اطمینان دهد برنامه هسته‌یی ایران در آینده منحصرا برای مقاصد صلح‌آمیز خواهد بود، در جای خود باقی می‌ماند.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت که چالشی که اکنون وجود دارد اطمینان از این است که این توافقنامه به طور کامل اجرا می‌شود و مسیر را برای یک توافق نهایی و جامع هموار می‌کند.

هیگ گفت: انگلیس و شرکای ما با حسن نیت این توافق را اجرا خواهند کرد و ما از ایران می‌خواهیم که با حسن نیت آن را اجرا کند و پس از آن مساله یک راه‌حل جامع و نهایی در میان است، راه‌حلی که بر اساس آن دنیا مطمئن شود که توسعه یک برنامه هسته‌یی در ایران برای انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز در آینده است و بر اساس آن همه تحریم‌ها لغو شوند.

وی افزود: این یک تغییر بسیار مهم است، اینکه این امکان حاصل شد تا درباره این مسائل با ایران به توافق برسیم و همه طرف‌های گفت‌وگو اراده سیاسی داشتند. این چیزی است که بسیاری از مردم همین چند ماه پیش نسبت به آن شک و تردید داشتند.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار