کد خبر: 622709
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
نتانياهو
شهر ژنو از روز چهارشنبه 29 آبان به فاصله 10 روز بعد از نشست قبلی و برای سومین بار در دولت یازدهم میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 است.

در نشست قبلی که به مدت سه روز 16، 17 و 18 آبان (هفتم، هشتم و نهم نوامبر) با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، روسیه،‌ انگلستان، فرانسه، آلمان، قائم مقام وزیر خارجه چین و کاترین اشتون در این شهر برگزار شد و البته تا نیمه شب 19 آبان نیز به طول انجامید قرار بود توافقنامه‌ای بین طرفین به امضا برسد که به دلیل ارائه یکسری اصلاحیه‌ها از سوی فرانسه و طرح مواضع حداکثری، تفاهمی حاصل نشد و در نهایت توافق شد نشست بعدی در 20 نوامبر در این شهر برگزار شود.


در این دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و  گروه کشورهای 1+5 روند مباحثات به روز چهارم کشیده شده است. فشردگی و پیچیدگی مذاکرات و نیز وجود برخی اختلافات باعث شده است تا مذاکرات هسته‌ای کشورمان یک روز بیشتر از پیش‌بینی‌ها افزایش یابد. 
تاکنون سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه وارد ژنو شده است.وی دیشب با ظریف مذاکره دوجانبه داشت.

 

به موزارت این امر «آنشل ففر» خبرنگار روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» از توافق در مورد حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم خبر داده، اما نوشته است ایران و 1+5 هنوز در مورد وضعیت نیروگاه آب‌سنگین اراک اختلاف نظر دارند.

پیش از این پایگاه «بلومبرگ» از اختلاف بر سر نحوه اشاره به حق ایران برای غنی‌سازی در توافقنامه اولیه خبر داده بود. نشریه «اکونومیست» هم چندی قبل نوشته بود 1+5 با حق ایران برای غنی‌سازی محدود موافق است، اما قصد دارد آن را به نحوی در موافقتنامه بیاورد که دیگر کشورهای امضاکننده «ان‌پی‌تی» نیز خواستار برخورداری از آن نباشند.

این توافق گویا خشم صهیونیستها را هم برانگیخته است به گونه ای که دیروز  نتانیاهو در گفتگو با رادیو دولتی رژیم اسرائیل گفت: 1+5 در حال دادن هدیه کریسمس به ایران است!

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس برای حضور در مذاکرات هسته‌ای به ژنو می‌رود.

هیگ خبر سفر به ژنو را در صفحه توئیتر خود اعلام کرد و نوشته است هدف از این سفر پیوستن به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 است.  «جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم راهی ژنو شده و گفته می‌شود وزیران خارجه فرانسه و چین هم فردا به محل مذاکرات می‌رسند. تاکنون حضور وزیران خارجه تمام کشورهای 1+5 به جز آلمان و چین در نشست‌های روز شنبه قطعی شده است.

درعین حال، معاون وزیر امورخارجه ددر پاسخ به این سوال که آیا اظهارنظر یک دیپلمات غربی مبنی بر اینکه 1+5 حق غنی سازی ایران را پذیرفته است را تایید می کنید؟ افزود: از آنجا که مذاکرات هنوز نهایی نشده است نه تکذیب می کنم و نه تایید.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا اختلافات زیاد است یا نه؟ گفت: توافق تا وقتی نهایی نشده است هیچ قسمتی از آن نهایی نیست.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امورخارجه در عین حال افزود: به میزان خوبی در مذاکرات به توافق نزدیک شده ایم.


فریادهای صهیونیست ها ادامه دارد


آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل ضمن تکرار ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته دادن اجازه غنی‌سازی به ایران باعث ایجاد رقابت هسته‌ای در منطقه خواهد شد.

لیبرمن گفته در صورتی که جامعه بین‌المللی اجازه غنی‌سازی اورانیوم را به ایران بدهد، یک رقابت هسته‌ای در منطقه آغاز خواهد شد که گستره آن را حتی «ترسناک‌ترین فیلم‌های وحشتناک هالیوود هم نمی‌توانند به تصویر بکشند.»

رژیم اسرائیل تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه قلمداد می‌شود که از پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی ناظر بر برنامه هسته‌ایش اجتناب کرده است. تعداد کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل بین 200 تا 400 عدد برآورد شده است.

لیبرمن گفت: «در صورتی که جهان مطالبه ایران برای به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی اورانیومش را قانونی جلوه دهد، تمامی کشورها در منطقه به زودی همین حق را خواستار خواهند شد.»

وی به جدل‌های لفظی بین آمریکا و اسرائیل در چند وقت گذشته اشاره کرد و گفت: «اسرائیل نمی تواند در جهان بدون همکاری و کمک آمریکا که مهمترین شریک راهبردی ما است عمل کند. ما باید دشواری‌هایی که آنها با آن مواجه هستند را در نظر بگیریم و با طراحی یک سیاست خارجی متنوع‌تر به آنها کمک کنیم.»

وی تصریح کرد که رفتار اسرائیل با آمریکا مناسب نبوده است و ادامه داد: «ما نمی‌توانیم از آمریکا مطالبه زیادی داشته باشیم و بار زیادی روی دوش آنها بگذاریم. ما به متحدان جدید نیاز داریم.»
 
 
 
 
 
منبع:‌فردانيوز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار