کد خبر: 622700
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
يك كارشناس سياست خارجي در گفت‌وگو با «جوان»:
يك كارشناس سياست خارجي با اشاره به دور جديد مذاكرات 1+5 گفت: نشانه ها حاكي از يك توافق ولو جزئي و محدود است كه اتفاق خواهد افتاد ولي بايد منتظر آن لحظه باشيم چرا كه هر لحظه استثنائات خودش را هم دارد و در هر صورت رسيدن به توافق يك نياز غربي است.
زينب صناعي
مصيب نعيمي در گفت‌وگو با «جوان» اظهارداشت: از روند مذاكرات كه محتوايش غيرعلني است و با توجه به حواشي اطراف آن و ورود وزراي خارجه 1+5 تلويحا مي توان اظهار اميدواري كرد كه طرفين به يك توافق ولو محدود مي رسند.

وي تصريح كرد: اين احتمال مي‌رود كه ما در مدت امروز و امشب شاهد يك توافقنامه اوليه يا پيش نويس توافق اوليه باشيم؛ حالا اينكه اين توافقنامه در چه سطحي است و چقدر مي تواند ايجاد اقناع كند بحث بعدي است كه بايد عناوين اين توافقنامه را مشاهده كرد.

اين كارشناس سياست خارجي با تاكيد بر  اينكه غرب همواره سعی می‌کند از پرونده هسته‌ای کشورمان به عنوان يک ابزار سیاسی استفاده کند، افزود: آنچه كه از صحبت‌هاي سخنگوها، كارشناسان و رسانه‌هاي كشورهاي ذي ربط مطرح مي شود اين است كه رسيدن به توافق يك نياز غربي است و با توجه به اينكه شرايط و بحران هاي مختلف در منطقه داريم نوع اين توافق با توجه به پافشاري ايراي روي خط قرمزهاي اصلي بسيار مهم و تعيين كننده است به طوري كه امروز براي آخرين بار فرانسوي ها ابراز اميدواري كردند كه اين اتفاق رخ دهد.

نعيمي ادامه داد: اينكه ما فرانسه را يك تافته‌ي جدابافته بدانيم خيلي ساده‌انگارانه است به طوري كه مي بينيم در دور قبلي مذاكرات آنها يك كاسبي سياسي با صهيونيست‌ها داشتند و يك حركت تنش‌آفرين انجام دادند اما امروز مي بينيم كه وزير خارجه فرانسه قبل از همه وارد ژنو مي شود و بعد صحبت از توافق با ايران مي كند.

وي تاكيد كرد: امروز ما براي غرب نبايد مبداء و منافع قائل شويم چرا كه آنها مبداء ندارند و در همه سياست‌هايشان تجاري فكر مي كنند و هر لحظه در حال تغيير سياست دوست و دشمني‌شان هستند بنابراين اگر با اين معيار به مسئله نگاه كنيم كاملا راحت مي توان نقاط ضعف و قوت را ارزيابي كرد كه خوشبختانه از همين زاويه نيز ما وارد شديم.

اين كارشناس مسائل خارجي عنوان كرد: اينكه فرانسه در دور قبلي مذاكرات مخالف و اين هفته موافق شود هيچ اتفاقي نمي افتد اما مي بينيم كه آنها امروز دم از موافقت زده اند و بقيه كشورها نيز حضور پيدا كرده اند. 

نعيمي اظهار كرد: نشانه ها حاكي از يك توافق ولو جزئي و محدود است كه اتفاق خواهد افتاد ولي بايد منتظر آن لحظه باشيم چرا كه هر لحظه استثنائات خودش را هم دارد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار