کد خبر: 622585
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
یک جامعه‌شناس خواستار شد
یک جامعه‌شناس خواستار رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های اسیدپاشی شد و گفت: اطاله‌دادرسی در چنین پرونده‌هایی خسته‌کننده بوده و سبب تشدید مجازات برای قربانی اسیدپاشی می‌شود.

دکتر غلامرضا علیزاده با بیان اینکه در پرونده‌های اسیدپاشی باید پدیده‌های خشونت و خودخواهی مورد بررسی قرار گیرد، افزود: اینکه فرد احساس کند در صورت علاقه به فردی، طرف مقابل نیز ملزم است او را دوست داشته باشد و در غیر این صورت باید با خشونت عریان که یکی از انواع آن اسیدپاشی است، انتقام بگیرد، امر غلطی است.


وی زیاده‌طلبی و مشکلات تربیتی در محیط خانوادگی را از عواملی دانست که سبب تبدیل‌ افراد به عاملان اسیدپاشی یا انواع دیگر خشونت در جامعه می‌شود و گفت: گاهی افراد توقع دارند همان‌طور که هر آنچه که در خانواده خواسته‌اند و برایشان مهیا شده، در جامعه هم چنین شرایطی وجود داشته باشد. بنابراین آستانه تحمل‌شان کاهش یافته و توان شنیدن جواب منفی را از دست می‌دهند.


به گفته این محقق اجتماعی، این دسته از افراد با توجه به اینکه یاد نگرفته‌اند، چگونه باید با جواب رد مواجه شوند، دست به حرکت‌های طغیانی و بدون کنترل عقلی و اندیشه‌ای می‌زنند که انجام آن تنها با راهبری احساسات کور و بی‌منطق است.


علیزاده با بیان اینکه چنین اقداماتی برای جامعه و خود فرد نیز ایجاد مشکل می‌کند، گفت: اسیدپاشی موضوعی نیست که تنها دو طرف درگیر آن باشند، بلکه مسئله‌ای است که خانواده‌های زیادی را درگیر خود کرده و به تبع آن جامعه نیز نسبت به آن حساس است.


وی اضافه‌کرد: وقتی فردی اقدام به اسیدپاشی روی فرد دیگر می‌کند، تنها قربانی اسیدپاشی نیست که در مسیر یک نوع خشونت عریان قرار گرفته، بلکه خانواده و نزدیکان عامل و قربانی هر دو به نوعی دیگر قربانی شده و زندگی‌شان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.


این جامعه‌شناس با بیان اینکه پس از مدتی متهم نیز احساس شرمندگی کرده و از کرده خود پشیمان می‌شود، افزود: در این زمان نیز خانواده طرفین درگیر مسئله‌ای به نام "قصاص" می‌شوند که این موضوع نیز تبدیل به نوعی چالش روانی برای خانواده‌های دو طرف خواهد شد.

 

فروش اسید قانونمند شود


علیزاده با بیان اینکه باید از جمله تکراری "پیشگیری بهتر از درمان است" در اینجا نیز استفاده کنیم، افزود: باید خرید و فروش موادی که می‌توان از آنها در موارد مرگبار و حادثه‌ساز استفاده کرد، رویه‌ای قانونمند و قانونی پیدا کند که اسید نیز از این دست مواد است.


وی با بیان اینکه خرید و فروش اسید باید با مجوز و نظارت انجام شود، گفت: حتی در مورد خرید و فروش بنزین‌های گالونی نیز باید این حساسیت وجود داشته باشد.


این جامعه‌شناس ادامه داد: باید بررسی شود که وقتی فردی برای خرید اسید اقدام می‌کند، آن را در کجا و با چه هدفی مصرف می‌کنند. همان‌طور که در بحث خرید و فروش سلاح گرم نیز چنین نظارت‌هایی وجود دارد.


علیزاده با انتقاد از قابل دسترس‌بودن اسید برای شهروندان، افزود: چرا باید اجازه دهیم هر فردی به اسید دسترسی داشته باشد، در حالی که باید روندی قانونی بر این موضوع نظارت کند که تنها افرادی که در مصارف صنعتی یا کاری نیازمند اسید هستند، امکان خرید و فروش و تهیه آن را پیدا کنند.


وی از بین بردن زمینه‌های فعل مجرمانه را نیز از دیگر روش‌های پیشگیری دانست و افزود: در همین راستا پیشنهاد می‌کنم مراکز توزیع‌کننده اسید تنها با درخواست رسمی و مجوزهای لازم اقدام به توزیع آن کنند و دامنه توزیع اسید در جامعه کاهش یابد.

 

انتقاد از اطاله دادرسی


پرونده‌های اسیدپاشی خارج از نوبت رسیدگی شود


این جامعه‌شناس خواستار رسیدگی خارج از نوبت پرونده‌های اسیدپاشی شد و افزود: اطاله‌دادرسی امری است که سبب خسته‌شدن قربانی و به نوعی تشدید مجازات وی می‌شود. بنابراین باید سعی کنیم، پرونده‌های اسیدپاشی با سرعت بیشتری رسیدگی شود.


وی در عین حال افزود: مجازات عاملان اسیدپاشی باید تشدید شود و سعی کنیم مجازات را به گونه‌ای بالا ببریم که هیچ فردی جرات اقدام به اسیدپاشی را نداشته باشد.


علیزاده با اشاره به قوانینی که در بحث آدم‌ربایی وضع شد، افزود: در این حوزه شاهد این هستیم که دیگر کمتر کسی دست به آدم‌ربایی می‌زند، چرا که از عواقب آن باخبر است که به نظرم باید در بحث اسیدپاشی نیز چنین اقدامی صورت بگیرد و با تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها و همچنین بالابردن مجازات‌ها، کاری کنیم تا فردی فکر اسیدپاشی نیز به ذهنش خطور نکند.


وی انجام چنین اقدامی را نیازمند همت دستگاه قضایی و نهادهای قانونگذاری دانست.

 

فیلم‌های اکشن و خشن از عوامل خشونت در جامعه است


این محقق اجتماعی و مدرس دانشگاه با اشاره به محدودیت‌های موجود در جوامع، اظهارکرد: با توجه به اینکه نمی‌توانیم روابط انسانی را آن‌طور که به شکل واقعی وجود دارد، در جامعه به تصویر بکشیم، بنابراین بخش‌هایی از آن را با ساخت فیلم‌ها و بازی‌های اکشن و خشن جبران می‌کنیم که این امر سبب تولید فرهنگ خشونت در جامعه می‌شود.


علیزاده افزود: چه لزومی دارد که یک کودک خردسال را به پای بازی بنشانیم که برای پیشرفت و رسیدن به هدفش، مجبور به کشتن چندین فرد باشد و پس از آن به مرحله بعدی صعود کند؟!

 

نهادها و گروه‌های مرجع در رفتار خود خشونت‌ را بروز ندهند


علیزاده با تاکید بر اینکه نهادها و گروه‌های مرجع نباید در رفتارهای خود خشونت‌ را بروز داده و آن را ترویج کنند، به ایسنا گفت: از آنجا که این گروه‌ها منبع قدرت هستند و به عنوان گروه مرجع در جامعه به شمار می‌روند، اقدامات خشونت‌آمیز از سوی آنان سبب تقلید مردم و بازتولید آن در جامعه می‌شود.


وی اضافه‌کرد: به عنوان مثال در نهادهایی که سمبل قدرت نظام هستند، نباید اعضای آن با قدرت‌نمایی و خشونت عمل کنند. چرا که این امر بازتولید خشونت در جامعه را سبب می‌شود.


این جامعه‌شناس با بیان اینکه نیازمند مبراکردن جامعه از خشونت از طریق انجام کارهای فرهنگی هستیم، خاطرنشان کرد: جامعه باید به سمت دوستی، مشارکت، همدلی و ... حرکت کند و این امر شدنی نیست، مگر با کاهش خشونت و زمینه‌های آن در جامعه.


علیزاده از تمامی نهادهای موثر کاهش خشونت خواست تا وارد عمل شده و به شکل جزیره‌ای در این حوزه عمل نکنند.

 

قربانیان اسید را باید به جامعه بازگرداند


وی همچنین ادامه‌داد: اقداماتی باید انجام شود تا افراد آسیب‌دیده از خشونت در جامعه نظیر قربانیان اسیدپاشی احساس نکنند که زندگی خود را از دست داده و دیگر چیزی برای ادامه ندارد، بلکه باید زندگی را به این افراد برگرداند و متناسب با توانایی‌هایی که دارند، به آنان در جامعه نقش داد تا باور کنند جامعه به حضور آنان نیازمند است.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار