کد خبر: 622261
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی با اشاره به این‌که دولت به‌عنوان کارگزار مردم وظیفه حفظ ایمنی، سلامت و رفاه آنها را در حمل‌ونقل هوایی برعهده دارد، گفت: ایرلاین‌های بخش خصوصی مجبور به تشکیل کنسرسیوم نیستند.

علی محمد نوریان در جمع خبرنگاران تصریح کرد:‌ در وزارت راه به دنبال اجرای قانونی هستیم که توسط مجلس مصوب شده است، در قانون برنامه پنجم توسعه دو ماده 161 و 166 در رابطه با مسائل هواپیمایی است. ماده 161 در خصوص متنوع‌سازی و آزادسازی قیمت بلیت هواپیماست.

وی با اشاره به این‌که وقتی بحث آزادسازی قیمت می‌شود به این معناست که بخش خصوصی است که باید در این برنامه نقش اصلی را به عهده بگیرد، افزود:‌ قرار است در 18 ایرلاین دولتی و خصوصی در مرحله اول متنوع‌سازی اجرا شود. متنوع‌سازی یعنی این‌که قیمت بلیت هواپیما در صبح، ظهر، شب، روز تعطیل، وسط هفته، ایام نوروز متفاوت باشد، این درحالی است که قیمت کنونی بلیت به‌صورت غیرقانونی اعمال می‌شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی ادامه داد:‌ در حال حاضر بلیت هواپیما از طریق منابعی با قیمت‌های بالاتر تهیه می‌شود و در واقع در محیط غیررقابتی این کار انجام می‌گیرد. امیدواریم با توجه به دستور مصوبه مجلس تا پایان سال با کمک ایرلاین‌ها در گام اول بلیت هواپیما متنوع‌سازی می‌شود و در مرحله بعدی مسیرها آزادسازی خواهد شد تا ایرلاین‌ها در هر مسیری که می‌خواهد پرواز کنند.

نوریان با اشاره به این‌که دولت با یک سری مکانیسم پرواز به نقاط محروم را انجام خواهد داد، یادآور شد: پس از متنوع‌سازی و آزدسازی مسیرها یک سری تشویق برای هواپیماهای نو مانند تخفیف سوخت در نظر گرفته می‌شود. یا این‌که در زمینه عوارض فرودگاهی تخفیفاتی به ایرلاین‌ها اعطا می‌شود که با این برنامه و حمایت‌های دولتی امیدواریم تنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها پیشنهاد و پیاده شود.

وی با اشاره به این‌که هدف دولت این است که مسائل تعمیراتی، صدور بلیت، خدمات فرودگاهی و... ایرلاین‌ها مشترک شود، گفت: این برنامه باعث می‌شود تا قیمت تمام‌شده و هزینه‌ها کاهش یابد و کارایی افزایش یاب، به‌طور کلی دولت کمک می‌کند تا کنسرسیوم بین ایرلاین‌ها تشکیل و به این ترتیب بازار رقابتی ایجاد شود. فرض ما بر اساس الگوهایی که در دنیا وجود دارد این است که یک ایرلاین کوچک با سه هواپیما نمی‌تواند بقا داشته باشد و برای بقا باید چند ایرلاین با یکدیگر کنسرسیون تشکیل دهند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی با اشاره به این‌که بر این اساس 16 ایرلاین بخش خصوصی به دو کنسرسیوم تبدیل شوند، اظهار کرد: این کار باعث کاهش هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری ایرلاین‌ها می‌شود.

نوریان در پاسخ به پرسش مبنی بر این‌که آیا تشکیل کنسرسیوم مورد نظر دولت برای ایرلاین‌ها یک اجبار است، گفت:‌ ما علاقه‌مند به حفظ سلامت مردم هستیم و ایمنی برای دولت اولین هدف است، بنابراین هر هواپیمایی که شرایط ایمنی را نداشته باشد از دور خارج خواهد شد. اما به هیچ عنوان قصد اعمال فشار بر ایرلاین‌ها برای تشکیل کنسرسیوم را نداریم و بر عکس در کنار هستیم تا برای آنها شرایط مناسب اقتصادی ایجاد شده و بتوانند به مردم به خوبی خدمات‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: مردم باید مطمئن باشند که دولت به‌عنوان کارگزار آنها مواظب سلامتی، ایمنی و رفاه آنها در صنعت حمل ونقل هوایی است. چراکه تمام زیرساخت‌های این صنعت توسط دولت ایجاد شده است و این امکانات به‌صورت کامل در اختیار بخش خصوصی است تا آنها بتوانند خدمت مناسبی به مردم داشته باشند.

به گفته وی، با این حال اجباری در تشکیل کنسرسیوم با مشارکت ایرلاین‌های بخش خصوصی نیست.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار