کد خبر: 621994
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا و توسعه روابط تجاری با کشوری که خود یکی از عوامل اصلی تحریم‌ها علیه ایران است خواسته برخی از نمایندگان بخش خصوصی کشور بود که گویا پرونده آن به بایگانی رفته است.

درحالی که چندی پیش همزمان با سفر رییس جمهور ایران به نیونیورک در اتاق بازرگانی ایران زمزمه‌های راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و آمریکا مطرح شد، تشکیل چنین اتاق مشرکی حتی در شکل شورای مشترک بازرگانی بین این دو کشور نیز گویا منتفی شده است.

بامداد روز چهارشنبه سوم مهر ماه حسن روحانی به عنوان هفتمین رییس جمهور در سازمان ملل سخنرانی کرد. در این میان نگاه‌ها در ایران به سمت بهبود روابط سیاسی و اقتصادی و در پی آن کاهش تحریم‌ها علیه ایران بود. سفری که پیش از آغاز آن حتی گمانه‌زنی‌ها را به سوی تاسیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا نیز کشاند.

هرچند شکل‌گیری و مطرح شدن راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و آمریکا از سوی فعالان اقتصادی نشان از تمایل آنها برای برقراری رابطه تجاری با کشور آمریکا دارد اما در حال حاضر شواهد حاکی از منتفی شدن ماجرای اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا دارد.

البته برخی از اعضای اتاق بازرگانی ایران از همان ابتدا مطرح شدن چنین قضایای را ناشی از جوزدگی سیاسی دانسته بودند و معتقد بودند در شرایط فعلی نه حجم مبادله‌ی ما با آمریکا آن مقدار است که بخواهیم اتاق مشترکی با آن تشکیل دهیم و نه به دلایل اقتصادی نیازی به تشکیل چنین اتاقی احساس می‌شود.

مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در این زمینه اعلام کرده‌ بود که در اتاق بازرگانی ایران بیش از آن‌که لزوم تشکیل اتاق مشترک ایران و آمریکا حس شود بیشتر افراد به دنبال آن هستند که چه کسی رییس و هیات رییسه این اتاق مشترک می‌شود.

به گفته وی افرادی که زمزمه‌ راه‌اندازی تاسیس اتاق مشترک را سر داده‌اند بیشتر به دنبال کسب پست‌های مدیریتی در این اتاق هستند، در غیر این صورت در حال حاضر برای گسترش روابط تجاری با آمریکا راه‌های دیگری نیز به جز راه‌اندازی اتاق مشترک وجود دارد.

پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این زمینه تاکید کرده بود که در حال حاضر امکان و شرایط راه‌اندازی اتاق مشترک وجود ندارد اما فعالان اقتصادی به شیوه‌های دیگر می‌توانند اقدام به فعالیت‌های تجاری کنند.

وی افزوده بود که ما معتقدیم باید فضای تجاری بین دو کشور مساعد شود و تنها دراین صورت اتاق مشترک شکل گیرد، اما با توجه به مسائل و مشکلات بین دو کشور و به‌ویژه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا فضای توسعه و رونق تجارت بین دو کشور فراهم نیست، بنابراین ایجاد یک اتاق مشترک به صورتی که در شیوه‌ی متعارف باید باشد امکان‌پذیر نیست.

او ابراز خوش‌بینی کرده بود که در آینده شرایط به سمت مثبت سوق پیدا کند ولی تشکیل چنین نهادی در فضای هیجانی مناسب نیست.

بازار داغ شایعه راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و آمریکا تا جایی پیش رفت که رییس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد که کشور آمریکا از ایران پیش دستی و اقدام به راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و آمریکا کرده است. البته این موضوع سریعا از سوی اتاق بازرگانی ایران رد شد.

در حال حاضر نیز شواهد و اظهارات بیانگر آن است که تشکیل اتاق یا شورای مشترک بین ایران و آمریکا به فراموشی سپرده شده‌ و فضای هیجانی ناشی از سفر رییس جمهور به آمریکا در اتاق بازرگانی ایران از بین رفته است.

در همین زمینه علاء میرمحمد صادقی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کانادا که یکی از اولین افرادی بود که زمزمه راه‌اندازی اتاق مشترک را مطرح کرده بود به ایسنا گفت: تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا منتفی شده و بعید است فعلا چنین اتاق مشترکی راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: حالا اتاق بازرگانی مشترک ایران و کانادا هست. کانادا هم که همسایه آمریکا است و بازرگانان می‌توانند از این اتاق استفاده کنند.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار