کد خبر: 621628
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
حسن روحانی در روزهای مبارزات انتخاباتی خود به مردم وعده داد که یارانه کالایی را در کنار یارانه های نقدی به مردم ارایه خواهد کرد. حال صد روز از آغاز به کار دولت تدبیر و امید گذشته است و مردم در انتظار محقق شدن آن وعده انتخاباتی رئیس جمهور هستند.

خبرگزاری مهر: حسن روحانی در روزهای مبارزات انتخاباتی خود به مردم وعده داد که یارانه کالایی را در کنار یارانه های نقدی به مردم ارایه خواهد کرد. حال صد روز از آغاز به کار دولت تدبیر و امید گذشته است و مردم در انتظار محقق شدن آن وعده انتخاباتی رئیس جمهور هستند.

حسن روحانی رئیس جمهور در روزهای مبارزات انتخاباتی خود به مردم وعده داده بود که در صورتی که رئیس جمهور شود، در کنار پرداخت یارانه های نقدی، یارانه کالایی به مردم خواهد داد.

وی در آن زمان به این اعتقاد خود اشاره کرد که باید در کنار یارانه نقدی، یارانه کالایی را نیز به دهک‌های پایین جامعه داد، چراکه در دولت تدبیر و امید، هدف این است که در بخش اقتصادی، آرامش به مردم داده شود و مردم برای کالاهای اساسی خود نگران نباشند.

آن روزها روحانی با تاکید بر این‌که صدقه گرفتن افتخار نیست، بلکه صدقه دادن افتخار است، گفته بود: ما باید به نحوی حرکت کنیم که وضع مالی مردم خوب شود تا مالیات دهند و در واقع به سمتی برویم که دست دولت به سمت ملت دراز باشد نه برعکس آن. به اعتقاد روحانی، یارانه افرادی که دارای حقوق ثابت هستند، مانند کارگران و کارمندان باید تقویت شود.

او در مورد یارانه‌ها معتقد است: یارانه باید هدفمند شود اما سوال اینجا است که آیا این امر محقق شد؟ یارانه باید به تولید می‌رسید اما این امر محقق نشد و برای ادامه هدفمندی باید نواقص گذشته اصلاح گردد و در کنار یارانه نقدی، یارانه کالایی هم داشته باشیم تا مردم مشکل نداشته باشند و نگرانی از مردم گرفته شود. دولت تدبیر و امید درصدد است تا علاوه بر حل مشکلات اقتصادی، مردم به چنان آرامشی برسند و همه در خانه‌ها شاغل باشد که به یارانه ۴۵ هزار تومانی نیاز نداشته باشند.

آن زمان وعده انتخاباتی حسن روحانی برای پرداخت یارانه نقدی  توجه همگان را به دنبال داشت؛ در شرایطی که اکنون صد روز از عمر دولت یازدهم گذشته است و خبری از پرداخت یارانه کالایی یا ارایه سبدهای کالایی به مردم نیست.

البته خبرها از دولت حکایت از آن دارد که احتمالا قرار است در بودجه سال 93 کل کشور، ارایه یارانه کالایی به مردم نیز در کنار یارانه نقدی گنجانده شود. از سوی دیگر، مقرر شده بود که برای پرداخت هرچه بهتر یارانه‌ها، سه دهک پردرامد کشور حذف شده و پرداخت یارانه های کالایی و یارانه های نقدی، تنها به اقشار متوسط و ضعیف جامعه داده شود.

این در شرایطی است که دولت هیچگونه مکانیزمی برای شناسایی سه دهک پردرآمد جامعه ندارد و بر همین اساس است که رئیس جمهور در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرده است که دولت قصد ندارد وارد زندگی خصوصی افراد شود و اموال آنها را شناسایی کند.

البته در اواخر دولت گذشته نیز، دولتمردان دهم با همراهی مجلس مصوبه ای را برای ارایه سبدهای کالایی به اقشار آسیب پذیر در مقاطع سه ماهه در اختیار گرفت که به دلیل پایان یافتن عمر دولت، هیچگاه عملیاتی نشد.

در واقع، در این مصوبه عنوان شده بود که به منظور حفظ امنیت غذایی مددجويان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، دولت موظف است در مقاطع سه ماهه سبدهای کالایی شامل برنج، روغن و گوشت را تامین و از طریق دستگاه‌های مزبور توزیع كند.

البته قرار بود که اعتبار مورد نياز برای اجرای این قانون از محل سهم دهک‌های درآمدی بالا از يارانه‌های موضوع قانون هدفمند کردن يارانه‌ها تامین و در بودجه سالانه کشور منظور شود.

در عین حال، علی محمد احمدی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص می گوید: حدس من این است که دولت بین روش های مختلف پرداخت یارانه مردد است و ممکن است در بودجه سال 93 به صورت ترکیبی عمل کند یعنی به بخشی نقدی یارانه پرداخت کند، به بخشی کالا بدهد و بخشی را هم حذف کند.

وی می افزاید: ظاهرا دولت خودش هنوز به جمع بندی نرسیده و حدس و گمان هایی به شکل پراکنده توسط مسئولان مطرح می شود البته در نهایت باید آقای نوبخت سخنگوی اقتصادی دولت تصمیم نهایی در این رابطه را اعلام کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: به نظر می رسد دولت در حال حاضر به این جمع بندی رسیده که با شیوه موجود پرداخت یارانه نقدی آن هم به شکل فراگیر قادر به ادامه کار نیست و حتی اگر کسری هزار میلیاردی امسال را به هر شکل جبران کند، قطعا برای سال آینده با مشکل مواجه است.

به هرحال مردم منتظر محقق شدن این وعده از سوی رئیس جمهور هستند، به خصوص اینکه هم اکنون قیمت بسیاری از اقلام اساسی در بازار بالا است و همین امر، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است و بنابراین ارایه سبد کالایی یا پرداخت یارانه کالا در کنار یارانه نقدی، می تواند یاری رسان مردم باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار