کد خبر: 621439
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰
بعد از شش پیش‌شماره، شمارۀ اول رصد پویای فکری و فرهنگی جهان اسلام، در ترجمان منتشر شد.

به اهتمام محمد ابراهیم‌نژاد، محمدعلی موحدی‌پور و احمد ربیعی‌فر، شمارۀ اول رصد پویای فکری فرهنگی جهان اسلام، در مؤسسه ترجمانمنتشر شد. رصد پویای فکری فرهنگی جهان اسلام، تلاشی پژوهشی است که توسط ترجمان جهت کسب اطلاع از وقایع مهم علمی و فرهنگی در کشورهای جهان اسلام انجام می‌شود. تاکنون شش پیش‌شماره از این کار پژوهشی به چاپ رسیده است و در این شماره تلاش شده است تا رویۀ شماره‌های قبلی، با کیفیت و محتوایی بهتر به دست خوانندگان برسد.

این شماره، سه بخش اصلی تشکیل شده است: «کتاب‌شناسی»، «همایش‌ها و نشست‌های علمی، فرهنگی و سیاسی درجهان عرب» و «مهم‌ترین اخبار».

در پیشگفتار این شماره می‌‌خوانیم:

«آنچه اکنون جهان اسلام بیش از پیش از آن رنج می‌برد، اختلافات قومی و مذهبی میان مسلمانان است که عامل اصلی این چالش، عدم شناخت صحیح ملل مسلمان از یکدیگر می‌باشد. همین عامل و در برخی اوقات شناخت کاملا معکوس از یکدیگر سبب بروز درگیری‌های خانمان سوز در کشورهای اسلامی شده است. علاوه بر مسئله اخیر وجود منافع اقتصادی و سیاسی کشورهای استعمارگر در کشورهای اسلامی، شکاف میان مسلمانان را افزایش داده است. کشورهای غربی در راستای پیشبرد اهداف استعماری خود و با برانگیختن اختلافات قومی و مذهبی، سعی در ایجاد تفرقه میان مسلمانان دارند که با وجود حاکمان وابسته به استعمار در کشورهای اسلامی توانسته‌اند شعله اختلاف وتفرقه را حتی میان مردم یک کشور نیز برافروخته سازند.

از این رو با توجه به تعالیم وحدت بخش اسلام، وظیفه آحاد امت اسلامی ایجاد وحدت میان مسلمانان است که راهکار عمده در این راستا، شناخت صحیح از یکدیگر و تکیه بر مشترکات موجود میان مسلمانان و بر حذر بودن از برانگیختن اختلافات است. مسلمانان که با وجود ایمان به خداوند یکتا، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و قرآن کریم داری اصول مشترک بسیاری هستند و حتی دراهداف الهی که همان رسیدن به مقام عبودیت و سعادت انسانها است مشترک می‌باشند می‌توانند با تکیه بر شعار «انما المومنون اخوه» در کنار یکدیگر و با الگو قرار دادن قرآن کریم که می‌فرماید «تعاونوا علی البرّ و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان» تمدن بزرگ اسلامی را احیا کنند تا در سایه آن به وحدت و تعالی رسیده و بدون نیاز به کشورهای استعماری و تمدن غربی سعادت دنیا و آخرت را برای ملتهای خود به ارمغان آورند.»

در بخش کتاب‌شناسی این شماره، ۷۰ کتاب از مهم‌ترین آثار چاپ شده در ماه گذشته در جهان اسلام معرفی شده‌اند و در انتها، ۱۰ کتاب مهم‌تر، به صورت مفصل‌تر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بخش همایش‌ها و نشست‌ها در دو قسمت تدوین شده است: بخش اول به همایش‌های پیش رو می‌پردازد که برخی از عناوین آن عبارتست از: « دومین همایش سالیانه برای مراکز تحقیقاتی در منطقة عربی، محور امسال همایش: مسئلة فلسطین و آیندة پروژة ملی فلسطینی»، «نشست بین‌المللی نظریة اجتناب ناپذیری ارزش‌گذاری در رسانه: نظریه‌های معاصر دربارة رسانه، اولین همایش علمی اندیشة اسلامی میان اصالت و مدرنیته»، «اولین انجمن ملی مطالعات جامع هشناختی و تغییر اجتماعی در سرزمین عربی – واقعیت جنبش‌های عربی» و… در بخش دوم، گزارش‌هایی از نشست‌ها و همایش‌های شاخصی که در ماه گذشته در جهان اسلام برگزار شده‌اند، پرداخته می‌شود.

بخش سوم، به مهم‌ترین جریانات و اخبار سیاسی اجتماعی در پنج کشور اصلی جهان عرب: عربستان، مصر، لبنان، عراق و سوریه پرداخته شده است. در بخش اخبار تلاش مجموعۀ رصد آن است تا با بازتاب نوشته‌ها و گفته‌های شخصیت‌های اصلی هر کشور، اخباری دست اول و بدون تفسیر از اوضاع این کشورها ارائه نماید.

می توانید این محصول را از اینجا دانلود کنید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار