کد خبر: 621311
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۸
ركورد در تأخير تحويل خودرو براي ثبت در گينس
تقريباً همه داستان انتخاب خودرو در ساير كشورها را كه به روش تلفني يا اينترنتي و با حق انتخاب رنگ، آپشن‌هاي مختلف يا حتي تيونيگ شده و با‌زپرداخت آن متناسب با حقوق افراد است را شنيده‌ايم اما چند روز پيش يك شركت خودرو‌ساز ايراني در اقدامي تبليغاتي – تعهدي و با حضور مدير‌عاملش كاري را كرد كه بي‌شك قابليت ثبت در كتاب ركودهاي گينس را دارد.
مهران ابراهيميان

تقريباً همه داستان انتخاب خودرو در ساير كشورها را كه به روش تلفني يا اينترنتي و با حق انتخاب رنگ، آپشن‌هاي مختلف يا حتي تيونيگ شده و با‌زپرداخت آن متناسب با حقوق افراد است را شنيده‌ايم اما چند روز پيش يك شركت خودرو‌ساز ايراني در اقدامي تبليغاتي – تعهدي و با حضور مدير‌عاملش كاري را كرد كه بي‌شك قابليت ثبت در كتاب ركودهاي گينس را دارد.

به گزارش «جوان»، شهروند گچساراني پس از 28 سال انتظار، وانت پيكاني را كه سال 64 ثبت‌نام كرده بود در مراسمي از مديرعامل ايران‌خودرو تحويل گرفت كه اين اقدام منجر به واكنش سخنگوي كاخ سفيد شد.

در اين مراسم، مديرعامل ايران خودرو گفته بود: «پس از بررسي اسناد و مدارك، از ايشان براي تحويل خودرو دعوت كرديم و خودرو مورد نظر تحويل داده شد.»

هاشم يكه زارع افزوده است: «آقاي فلاحت‌زاده سال 1364 مبلغ 60‌هزارتومان براي خريد يك دستگاه وانت پيكان به حساب ايران خودرو واريز كرده بود كه قيمت اين خودرو امروز حدود 12 ميليون تومان است.» مديرعامل ايران خودرو گفته: «اين شركت تنها با دريافت هزينه آپشن‌هاي جديد مانند ترمز‌ اي‌بي‌اس و برخي تجهيزات اضافي و با احتساب 60 هزارتوماني كه سال 64 واريز شده بود مجموعاً 2 ميليون و 560 هزار تومان از ايشان دريافت كرده است.» فلاحت‌زاده فرزند صاحب اين خودرو نيز كه ديگر پدرش قادر به آمدن براي ترخيص خودرو نبوده و براي تحويل آن به ايران‌خودرو آمده بود درباره علت اين همه تأخير در تحويل خودرو گفته بود: «سال 64 پدرم براي خريد يك دستگاه وانت پيكان نام‌نويسي كرد اما مدتي بعد و هنگام تحويل خودرو داماد ما شهيد شد و نتوانستيم در وقتي كه براي دريافت خودرو اعلام شده بود مراجعه كنيم و مدتي بعد كه مراجعه كرديم، گفتند تحويل خودرو براساس حروف الفبا است و به همين علت ماشين را به ما ندادند و پيگيري‌ها نيز بي‌نتيجه ماند.»

وي درباره احساسش از اينكه بعد از 28 سال پيگيري‌هايشان به نتيجه رسيده است و موفق به دريافت اين خودرو شده‌اند، گفته است: «‌اينكه بعد از 28 سال خودرو را تحويل گرفتيم خوشحاليم ولي مشكل ما را بايد 28 سال قبل حل مي‌كردند كه متأسفانه اينگونه نشد.»

با اين حال هنوز معلوم نيست كه هدف مديرعامل از اين اقدام در حضور رسانه‌ها و تبليغات در اين‌باره چيست چراكه اين اقدام منجر به واكنش سخنگوي فارسي زبان كاخ سفيد در فيس بوك شد.

وي در فيس بوك خود كه با هزاران ابراز علاقه و اظهار نظر(‌لايك و كامنت‌) روبه‌رو شده، نوشته بود: تحويل خودرو پس از 28 سال !

به گزارش «جوان»، طبيعي است كه هدف از چنين خبري از سوي مديرعامل ايران خودرو و تيم رسانه‌اي – تبليغاتي‌اش نشان دادن پاسخگويي اين خودروساز و نشاني به وفاي به عهد بوده است. چراكه ‌هاشم يكه زارع «توجه به خواست مشتريان را وظيفه توليد‌كنندگان دانسته» اما اين مديرعامل با خود حتي ذره‌اي فكر نكرده كه وفاي به عهد بعد از 28 سال مي‌تواند در داخل و خارج معاني ديگري هم داشته باشد.

البته تا حدودي نبود چنين پيش‌بيني‌هايي از سوي شركت‌هاي خودروسازي براي مردم قابل پيش‌بيني و براي صنعت خودرو‌سازي انحصاري عادي است زيرا سال‌هاست كه مردم طعم انتظارات طولاني، بدقولي‌هاي مربوط به تحويل را حتي چند سال اخير براي خودروهاي تيبا، رانا و... چشيده‌اند.

با اين حال تأخير 28 ساله حتي براي مردم كشورمان نيز به رغم قراردادهاي يك طرفه، بدقولي‌ها، افزايش قيمت‌ها، معيوب بودن خودروهاي صفر و... نيز تعجب‌برانگيز است و تحويل حتمي يك خودرو را ولو با تأخير نزديك به سه دهه جزو مزيت‌هاي خودروساز داخلي نمي‌دانند. بي‌شك برداشت مردم ساير كشورها از اين اقدام مديرعامل در خوشبينانه‌ترين حالت چيزي جز انحصار، ناتواني صنعت خودرو كشور، وجود بروكراسي وحشتناك و قابليت ثبت در كتاب ركودهاي گينس نيست و در حالت بدبينانه ملاكي براي عقب ماندگي كشور، تأثير تحريم‌ها و... است. اما اين تمام اثرات منفي اقدام تبليغاتي اين خودروساز نيست. چراكه فرد مذكوركه خودرو خود را پس از سه دهه دريافت كرده بيش از 2‌ميليون و 560 هزار تومان نيز پرداخت كرده است تا بار ديگر خودرو‌سازان داخلي نشان دهند كه حرف آخر و اول و وسط را خودشان مي‌زنند. اين مبلغ اضافي علاوه بر 60 هزار تومان پولي كه در سال 64 پرداخت كرده است و به گفته مديرعامل براي هزينه ترمز ‌اي بي‌ اس و فرمان هيدروليك و احتمالاً تغيير شكل سپر و گلگير آن است؛ آپشن‌هايي كه امروز در هيچ خودرو‌سازي در حدو قواره خودروسازان ما جزو آپشن به شمار نمي‌رود. چطور مديرعامل محترم هزينه وسايل جديد وانت را ديده است اما هزينه رفت و آمد، خواب سرمايه و ضرري كه خريدار از حق داشتن خودرو محروم بوده را نديده است؟

با يك محاسبه سر انگشتي و ساده اگر فرد مذكور مبلغ 60 هزار تومان خود را در همان سال سكه خريده بود (سكه تمام در سال 64 مبلغ 4418 تومان بوده است‌) اكنون مي‌توانست علاوه بر خودرو وانت پيكان (كه در هيچ كشوري ديگر حق توليد ندارد) 5/1 ميليون تومان ديگر نيز پس‌انداز داشته باشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
0
0
وفای به عهد ؟ کدام عهد ؟ اینکه پس از 28 سال دیگر وفای به عهد نیست برادرجان
اگر وفای بعد چنین است وای بحال ملت ایران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار