کد خبر: 619966
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
صداقت در رفتار مهم‌ترین ویژگی سیاسی ایشان بود. توصیه‌ای که همواره خود به آن عمل می‌کردند و به مسوولان نیز داشتند.
تابناک: علیرضا عسگراولادی، فرزند حبیب الله عسگراولادی به «روزنامه شرق» گفت: مواضع پدرم درباره موسوی و کروبی حراست از یک امانت بود.

‌مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی مرحوم آقای عسگراولادی چه بود؟

پدرم شخصیتی بود که در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و مذهبی فعالیت داشت. ایشان انسانی متدین، استاد اخلاق و پیرو ولایت‌فقیه بودند و آنچنان ذوب در ولایت بودند که شاید در مسوولان و سیاستمداران دیگر کمتر سراغ داشته باشیم. برای ایشان هیچ‌گاه بزرگی و کوچکی افراد ملاک نبود؛ برای مثال به آبدارچی یک اداره با مدیر اداره با یک نگاه برخورد می‌کرد. حاج آقا عسگراولادی شخصیتی بود که با وجود ظرفیتی که داشتند، همواره درباره مسایل مختلف مشورت می‌گرفتند.

‌با توجه به اینکه پدر شما شخصیتی سیاسی بودند مهم‌ترین ویژگی ایشان در عرصه سیاسی چه بود؟


پدرم در مسیر سیاست نیز خود را خرد می‌دید و وقتی در کنار دیگران می‌نشست گوش به فرمان تصمیمی می‌شد که شورا می‌گرفت. در کمیته امداد نیز با اینکه خود سرلوحه افراد شورا بود اما همیشه سعی می‌کرد در تصمیم‌گیری‌ها نفر سوم باشد نه نفر اول و همیشه دیگران را نیز به مشورت توصیه می‌کرد. ایشان در میان جمع طوری برخورد می‌کردند که انگار گم هستند و خود را بالاتر از دیگران نمی‌دیدند و دلیل توفیق ایشان در جامعه و سیاست و خانواده هم این بود که خود را برای همه وقف می‌کرد نه دیگران را برای خود.

 ایشان در بحث‌های مختلف اجتماعی و سیاسی با تمام ظرفیت فعالیت می‌کردند که نمونه آخرش مواضعی بود که ایشان نسبت به فتنه گرفتند. ایشان به حدی خود را پایین آوردند که بتوانند جامعه را از شرایط نامساعدی که قرار داشت نجات دهد. ایشان همواره خود را در معرض امتحان می‌دیدند و در این امتحان نیز ثابت کردند هرجا که لازم باشد و بدانند که می‌توانند موثر واقع شوند برای انقلاب و نظام ایفای نقش می‌کنند.

‌مهم‌ترین توصیه‌ای که خود نیز در عالم سیاست آن را رعایت می‌کردند، به سیاسیون چه بود
؟

صداقت در رفتار مهم‌ترین ویژگی سیاسی ایشان بود. توصیه‌ای که همواره خود به آن عمل می‌کردند و به مسوولان نیز داشتند، این بود که اگر کسی به سراغ ایشان می‌آمد و کاری از ایشان می‌خواست که سررشته‌ای در آن نداشت می‌فرمودند من برای این کار مویی سپید نکرده‌ام. ایشان از روز اولی که نهضت امام‌خمینی شروع شد تا به امروز ثابت‌قدم بودند.

پیروی از ولایت‌فقیه و مشورت در امور، ویژگی‌های بارز دیگر پدرم در عرصه سیاسی بود. ویژگی دیگر ایشان صبوری و استقامت بود. ایشان اسوه صبر بودند و خودشان می‌گفتند که «در 13سالی که در زندان بودم با صبر و استقامت چیزهای زیادی به دست آوردم و هرچه دارم از آن دوران است.»

 حاج آقا عسگراولادی زمانی که در بیمارستان نیز بستری بود با اینکه نمی‌توانست صحبت کند اما با ایما و اشاره به ما تاکید می‌کرد که صبور باشیم و خود ایشان نیز هیچ‌گاه در برابر مشکلات آه نگفت و هرگز نگران نبود. ایشان در همین اواخر عمر نیز همواره خود را در معرض امتحان می‌دید و به دوستانی که در گروه‌های سیاسی اصولگرا بودند می‌فرمودند که «من چیزهایی در سینه دارم که نمی‌توانم آنها را با خود به گور ببرم پس اگر از مواضعی که می‌گیرم نگران و ناراحت می‌شوید باید بگویم من دارم از امانتی حراست می‌کنم که در سینه دارم.»

‌منظور ایشان از امانت، مواضعی بود که درباره آقایان موسوی و کروبی و حوادث سال 88 در پیش از انتخابات مطرح کردند؟


بله. ایشان زمانی که بسیاری می‌خواستند رهبری را تنها بگذارند یا کشور را دچار التهاب کنند، تلاش کردند که این التهاب از بین برود و برای همین ایشان به شکلی خالصانه وارد شدند و شروع به دلجویی از گروه‌های سیاسی کردند تا التهاب به وجود آمده در جامعه را از بین ببرند و پس از آن بود که ما شاهد خنثی شدن بسیاری التهاب‌ها و سپس برگزاری انتخاباتی پرشور بودیم.

‌مطلبی هست که بخواهید درباره پدرتان بگویید؟

پدرم آنقدر طالب ارباب خود «امام‌حسین(ع)» بود که در اولین روز از ماهی که منسوب به این امام است دارفانی را وداع گفت. ایشان همواره تاکید داشتند که ما مدیون انقلاب و خون شهدا هستیم و باید این انقلاب را که متعلق به پابرهنه‌هاست آبیاری کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار