کد خبر: 619767
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سکون هوا و عدم جابه‌جایی جریان باد، موجب تجمع آلاینده‌های هوا شد و بارندگی نیز آلاینده‌ها را به سطح زمین منتقل کرد و موجب ایجاد مشکلاتی برای شهروندان در روزهای گذشته در اهواز شد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سکون هوا و عدم جابه‌جایی جریان باد، موجب تجمع آلاینده‌های هوا شد و بارندگی نیز آلاینده‌ها را به سطح زمین منتقل کرد و موجب ایجاد مشکلاتی برای شهروندان در روزهای گذشته در اهواز شد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در جلسه کارگروه بررسی بروز مشکلات تنفسی پس از بارش باران در اهواز، که امروز برگزار شد؛ اظهار کرد: در آنالیزی که روز دوم بارندگی بر روی نمونه‌های آب باران انجام دادیم، سطح یکی از پارامترها بالا نشان داده شد، این پارامتر "نیترات" بوده است که بالا بودن میزان "نیترات"، احتمال باران اسیدی را قوت می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر روز اول بارندگی بلافاصله پس از بارش باران، آب باران را آنالیز می‌کردیم، قطعا می‌توانستیم بهتر نتیجه بگیریم، ولی مجموعه هواشناسی، نمونه باران روز اول را نداشتند که در اختیار محیط زیست بگذارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هر فعالیت نفتی ممکن است "نیترات" تولید کند. حتی آتش زدن مزارع هم می‌تواند تولید "نیترات" داشته باشد. "نیترات" یکی از عواملی است که اگر با رطوبت ترکیب شود تولید اسید نیتریک می‌کند، همچنین اگر "گاز SO2 " با باران یا رطوبت ترکیب شود، تولید اسید سولفوریک می‌کند که هر دو، آلاینده‌های هوا محسوب می‌شوند.

لاهیجان‌زاده گفت: بر اساس جمع‌بندی‌های کارگروه مربوطه و جدولی که هواشناسی از وضعیت ورزش باد در روزهای قبل و بعد بارندگی و روزهای بارندگی ارایه داد، اعدادی گویای مطلب است. سرعت وزش باد زیر 3 متر بر ثانیه به معنی صفر است که در شهرهایی ماندن دزفول و بستان در حدود صفر بوده، در اهواز نیز سرعت وزش باد یک متر بر ثانیه و در آبادان 2 متر بر ثانیه بوده است. در جاهایی که سرعت بالای 5 متر بر ثانیه بوده، مشکلاتی برای مردم مشاهده نشد.

وی ادامه داد: شهرهای صنعتی طبیعتا آلایندگی بسیاری دارند. در اهواز علاوه بر فعالیت‌های نفتی و صنعتی، ترافیک شهری نیز موجب تشدید این وضعیت شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار