کد خبر: 619632
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۱
رییس سازمان بورس خبر داد
ییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام حذف معاملات گروهی یا "ددد" گفت: با اجرای این دستوالعمل از این پس ساعت معاملات نیم ساعت افزایش می‌یابد.

دکتر علی صالح‌آبادی از حذف معاملات گروهی یا ددد خبر داد و گفت: جلسات متعددی در این زمینه تشکیل شده و در نهایت با توجه به مزایا و معایبی که این معاملات در بر دارند به این جمع‌بندی رسیدیم که این معاملات حذف شوند.

وی به افزایش ساعات معاملات با حذف ددد اشاره کرد و گفت: با این کار ساعت معاملات در بورس و فرابورس نیم ساعت افزایش خواهد یافت.

صالح‌آبادی هم‌چنین معاملات آنلاین را از دیگر مزاریای حذف معاملات "ددد" یا گروهی عنوان کرد و گفت: با این کار وزن معاملات آنلاین در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت.

وی از اجرایی‌شدن این دستورالعمل از هفته آینده خبر داد و افزود: امروز در جلسه کمیسون فرعی بورس این دستورالعمل مجددا مطرح شده و بعید به نظر می‌رسد که مخالفتی در این زمینه وجود داشته باشد که در نهایت از هفته آینده مشروط به این‌که از نظر فنی مشکلی نداشته باشد این معاملات حذف خواهند شد.

صالح آبادی به دید فنی و دید بیزینسی در این زمینه اشاره کرد و گفت: با توجه به این که 93 درصد معاملات "ددد" به یک کد تخصیص داده می‌شود و این معاملات تنها 13 درصد دفعات معاملات را افزایش می‌دهد بنابراین از نظر فنی حذف این معاملات هیچ مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این‌که حجم بازار و دفعات معاملات بیشتر شده است، گفت: با توجه به این موارد به این نتیجه رسیدیم که با حذف این معاملات می‌توان ساعت معاملاتی را نیم ساعت یا حتی تا دو ساعت افزایش داد. بنابراین در وهله نخست در بورس و فرابورس نیم ساعت به ساعت معاملات اضافه خواهد شد.

وی بحث عدالت را از دیگر مزایای حذف معاملات گروهی عنوان کرد و گفت:‌ ممکن است معامله گری سهمی را خرید کرده و سپس آن را به مشتریان خاص خود اختصاص دهد لذا عدالت در این زمینه برقرار نخواهد شد اما با توجه به حذف این معاملات معامله گر نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

صالح‌آبادی همچنین بحث اطلاعات نهانی را از دیگر مشکلات معاملات "ددد" اعلام کرد و گفت:‌ از دید نظارتی برای سازمان بورس حذف این معاملات بهتر است زیرا در مواقعی که ددد است نمی دانیم چه اتفاقی می افتد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین نشست اعضای کنونی کمیته رسانه بازار سرمایه، به کاهش رفتار توده‌ای یا گله‌ای با حذف این معاملات اشاره کرد و گفت:‌ زمانی که معاملات به نام باشد راه برگشتی وجود ندارد و معامله گر در خرید سهام دقت بیشتری خواهد کرد اما در معاملات "ددد" این اتفاق نمی‌افتد بنابراین با این کار یک مقدار سطح تحلیل بالا خواهد رفت.

وی همچنین به موافقت کانون کارگزاران با این دستورالعمل اشاره کرد و گفت:‌ کانون با طرح کلی این دستورالعمل موافقت کرده اما پیشنهاداتی در این زمینه داشته‌اند که برخی از این پیشنهادات در دست بررسی است.

صالح آبادی در ادامه افزایش ساعت معاملات، حذف نشدن "ددد" از عرضه‌های اولیه و افزایش دامنه نوسان را از جمله پیشنهادات کانون عنوان کرد و گفت: در مورد افزایش ساعت معاملات مشکلی وجود نداشته اما در مورد دو پیشنهاد دیگر نیاز به بررسی بیشتری وجود دارد، بنابراین در وهله نخست این معاملات از عرضه‌های اولیه حذف نخواهد شد.

رییس سازمان بورس جدی گرفتن رعایت نوبت را از دیگر مزایای این دستورالعمل عنوان کرد و گفت: تا دیروز یک جا خرید صورت می گرفت اما از این پس اگر نوبت رعایت نشود ممکن است سهمی به یک مشتری نرسیده و در این صورت کارگزار مشتری خود را از دست خواهد داد. بنابراین کارگزار مجبور است سیستمی را طراحی کرده تا به محض درخواست مشتری خرید و فروش را انجام دهد.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار