کد خبر: 619629
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۷
یک استاد حوزه:
رییس گروه تأمین منابع تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: موضع‌گیری‌های جناحی در مجالس عزاداری درست نیست، چراکه تریبون امانتی است برای بیان معارف اسلام و اهل بیت(ع) نه هرچیزی که مداح دوست داشته باشد بر زبان آورد.


حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر مؤمنی با اشاره به این‌که «متاسفانه در فعالیت مداحان در مجالس ضعف‌های زیادی وجود دارد» عنوان کرد: عدم ساماندهی یکی از این مشکلات است. نهادی متولی ساماندهی، آموزش و اعطای مجوز به مداحان وجود ندارد از این رو نابسامانی در این عرصه فراوان است.


وی ادامه داد: عدم تحصیل و آموزش از مشکلاتی است که هنوز در جامعه مداحان حل نشده، برخی تصور می‌کنند داشتن صدای خوب کافی است، بنابراین بدون داشتن تحصیلات و آموزش و بدون اطلاع از عقاید و معارف اسلامی و تاریخ اسلام و در حقیقت بدون شرایط لازم پشت تریبون قرار می‌گیرند.


مومنی خاطرنشان کرد: مداح باید از نظر اخلاق و رفتار و گفتار الگوی جامعه باشد. بر زبان راندن کلمات ناشایست در شأن یک مداح نیست. استفاده از الفاظ نادرست و توهین‌آمیز نسبت به دیگران که مدتی است از سوی برخی مداحان باب شده، خلاف اخلاق است و قطعا مورد رضایت خدا، پیامبر و اهل بیت نیست.


رییس گروه تأمین منابع تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: عدم رعایت شئونات اسلامی در برخی مجالس وجود دارد در بعضی از مجالس مداحی، عزاداری با درآوردن لباس و بالا و پایین پریدن‌ها و پخش موسیقی همراه است که این کار با شئون اسلامی ناسازگار است.


وی افرود: موضع‌گیری‌های جناحی در این مجالس درست نیست، چراکه تریبون امانتی است برای بیان معارف اسلام و اهل بیت، نه هرچیزی که مداح دوست داشته باشد بر زبان آورد. مستمع نیز برای شنیدن مواضع سیاسی و جناحی مداح در مجلس حاضر نمی‌شود و چه بسا برای برخی از مخاطبان ناراحت کننده باشد و باعث طرد آنان از این گونه مجالس شود.


مومنی گفت: مداح باید دقت داشته باشد که افراد حاضر در مجالس، دارای گرایش‌ها و سلیقه‌های گوناگون هستند و وجه اشتراک آنان علاقه مندی به دین و اهل بیت است. به هر حال تریبونی که در اختیار مداح است باید در خدمت دین و اهل بیت باشد نه آن‌که ابزاری برای مواضع فردی وی باشد.


رییس گروه تأمین منابع تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به مشکلات دیگری که در این راستا وجود دارد، گفت: متاسفانه اظهارنظرهای غیر تخصصی و سخنرانی‌های دینی از طرف برخی افراد بدون داشتن تخصص در مسایل مذهبی و سیاسی صورت می‌گیرد که اصلا درست نیست، برخی از مداحان از نقش خود فراتر رفته و در نقش روحانی نیز ظاهر می‌شوند و مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کنند.


وی افزود: متاسفانه برخی از مداحان به این نعمت الهی که خدا در اختیارشان قرار داده به چشم منبع درآمد نگاه می‌کنند، رفتار برخی از مداحان با مجالس عزاداری یا جشن اهل بیت کاسبکارانه است و راهی برای کسب منافع دنیایی است. برخی با تعیین نرخ برای کار خود ارزش‌گذاری می‌کنند و با کمتر از آن حاضر به مداحی اهل بیت نمی‌شوند و در حقیقت به شرط مادی زبان به مدح و ثنا و بیان مصائب اهل بیت می‌گشایند.


مومنی یادآور شد: مطالب کذب برخی از مداحان و افزودن مطالب غیر واقعی و ساختگی، ارزش مجالس را پایین می‌آورند و یا برخی از مداحان با مراجعه به کتب نامعتبر تلاش می‌کنند به هر نحوی مجلس را گرم کنند و مردم را بگریانند. این افراد گمان می‌کنند هدف از برگزاری مجالس عزا گریه کردن است؛ بنابراین تلاش می‌کنند برای رسیدن به این هدف از هر وسیله‌ای استفاده کنند. در حالی که هم هدف آنان و هم وسیله رسیدن به هدف، نادرست است. مسوولیت یک مداح این نیست که به هر قیمتی مردم را بگریاند. مداحان باید حقایق را بیان کنند.


رییس گروه تأمین منابع تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: مداح نباید از تعابیر غلوآمیز و شرک‌آلود در مورد اهل بیت (ع) استفاده کند، چرا که این کار نه تنها مورد تأیید اهل بیت نیست بلکه گناهی بزرگ است.


وی در پایان گفت: مردم نباید فقط به مجالس مداحی اکتفا کنند در مجالس جشن و عزای اهل بیت (ع) روشنگری و آموزش دین و معارف اسلام و معرفی اهل بیت به عنوان الگو ضرورت دارد. متأسفانه در برخی مجالس از روحانی برای سخنرانی دعوت نمی‌شود و به مداح اکتفا می‌کنند که این کار اصلا درست نیست.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار