کد خبر: 619571
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۲
سر کنسول ترکیه در آذربایجان‌شرقی:
سر کنسول ترکیه در استان آذربایجان‌شرقی، گفت: سال گذشته جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم صادرات و رتبه ششم واردات ترکیه را به خود اختصاص داد.

"مهمت بولوت" در نشست با جمعی از فعالان اقتصادی استان کرمانشاه که در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: در این دو ماهی که کار خود را آغاز کردم با مسوولین استان آذربایجان‌شرقی تماسها و مذاکراتی داشته‌ام، اما با استانهای دیگر غرب ایران تعامل چندانی نداشتم و از همین رو تصمیم گرفتم با تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران کرمانشاه، کردستان، همدان و ...، نیز تعامل برقرار کنم و سفر خود را به این استان‌ها آغاز کردم.

وی اظهار کرد: در سالهای گذشته هیأت‌های تجاری از ایران به استانهای مختلف ترکیه اعزام شده است که انتخاب استانها، انتخابی به جا و مناسب بوده است.

سرکنسول ترکیه در آذربایجان‌شرقی، استان قاضی انتپ را یکی از استانهای ترکیه که هدف هیأتهای تجاری ایران بوده است دانست و گفت: این استان زیرساختهای صنعتی و تولیدی فراوانی دارد و در اقتصاد ترکیه جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گفته بولوت، بندر ازمیر نیز از دیگر استانهای مهم تجاری ترکیه است که به سبب داشتن بندری بزرگ از لحاظ تجارت خارجی اهمیت زیادی دارد.

وی با تأکید بر روابط اقتصادی و تعاملات خوب ایران و ترکیه، یادآوری کرد: وقتی که به سالهای 2003 تا 2013 نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم روابط دو کشور پیشرفت منظم و خوبی داشته است.

سرکنسول ترکیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به جایگاه ایران در واردات و صادرات ترکیه، خاطرنشان کرد: در رتبه‌بندی‌های انجام شده ایران رتبه سوم صادارت ترکیه و رتبه ششم واردات به این کشور را دارد که این نشان دهنده جایگاه ویژه ایران در تجارت ترکیه و وابستگی اقتصادی دو طرف به یکدیگر است.

وی ادامه داد: در بین دو کشور زمینه‌های قانونی و حقوقی فراوانی برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی و جود دارد و دو تفاهم نامه‌ای که در سال 2005 و در حوزه‌های منع عوارض دو جانبه و حمایت از سرمایه‌گذاران و تشویق آنها به امضا رسید زمینه تعامل بیش از پیش را فراهم می‌کند.

بولوت معتقد است که در کشور ترکیه بخش خصوصی بخشی بسیار قدرتمند است که با کل جهان تعاملات فراوانی دارد و بخش دولتی دخالت چندانی در امور بخش خصوصی ندارد و تنها نقش هماهنگ کننده و تسهیل کننده امور خارج از کشور را برعهده دارد.

سرکنسول ترکیه در آذربایجان‌شرقی ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک از استان کرمانشاه نیز هیأتهای تجاری به کشور ترکیه اعزام شوند و با اعزام این هیأتها روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تقویت شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی پرواز مستقیم کرمانشاه به ترکیه، اظهار کرد: از آنجاییکه کرمانشاه از نظر تولید، صنعت و تجارت مرکزیت خوبی در غرب کشور دارد، راه‌اندازی این پرواز می‌تواند گامی مؤثر در جهت توسعه تجارت استان خصوصا با کشور ترکیه باشد.

پتانسیل‌های گردشگری، مرزهای رسمی و بازارچه‌های مرزی از جمله دیگر پتانسیل‌های استان کرمانشاه بود که بولوت از آنها نام برد.

وی تأکید کرد: فعالان اقتصادی استان کرمانشاه باید سرمایه‌گذاران ترکیه را از پتانسیل‌های موجود در این استان باخبر کنند و ما نیز به عنوان نماینده بخش دولتی مسوولیت هماهنگی‌ها و حمایت‌های همه جانبه را برعهده داریم.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار