کد خبر: 619495
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در اجلاس یونسکو روز سه‌شنبه عازم پاریس می‌شود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه هفته جاری برای شرکت در سی و هفتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو در راس هیاتی به فرانسه سفر می‌کند.


ظریف در حاشیه این اجلاس با مدیرکل یونسکو و لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.


محمدرضا مجیدی، سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو در این‌باره گفته بود: اجلاس رهبران، با حضور چند تن از رییسان جمهور و نخست‌وزیران روز چهارشنبه (15 آبان ماه) در یونسکو برگزار می‌شود و وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان مهمان ویژه در این نشست سخنرانی خواهد کرد و این برای اولین بار است که از وزیر خارجه کشورمان در این نشست به عنوان سخنران ویژه دعوت می‌شود.


مجیدی گفت که دکتر ظریف در سال 1386 در جریان سی و چهارمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو، ریاست کمیسیون فرهنگی کنفرانس را بر عهده داشته است.


وی با بیان این‌که وزیر خارجه کشورمان روز چهارشنبه 15 آبان با مدیرکل یونسکو دیدار می‌کند، اضافه کرد: هم‌چنین آقای ظریف عصر سه‌شنبه (14 آبان ماه) با وزیر خارجه فرانسه دیدار می‌کند. وی قرار است با رسانه‌های این کشور نیز گفت‌وگوهایی داشته باشد. وزیر امور خارجه هم‌چنین با جمعی از اندیشمندان فرانسه نیز دیدارهایی خواهد داشت.


سفیر ایران در یونسکو اضافه کرد: کنفرانس عمومی یونسکو هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود و در این نشست دو هفته یی قرار است مهم‌ترین موضوعات در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث گذاشته می‌شود و سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان برای سال‌های آینده بررسی و تصویب شود.


مجیدی افزود: نشست امسال یونسکو به دلیل در دستور قرار داشتن راهبرد جدید میان مدت برای دوره هشت ساله‌ پیش روی از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است و پیش از آغاز مباحث کنفرانس امسال، نشست رهبران برای بررسی برنامه‌های دوره‌ای پس از 2015 برگزار می‌شود.


سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو همچنین با بیان اینکه یونسکو میزبان دو هیات عالی‌رتبه از کشورمان است، با اشاره به سفر حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس‌جمهور کشورمان به فرانسه نیز گفت: عصر چهارشنبه (15 آبان‌ماه) در نشست مشترک گروه غیرمتعهدها و گروه 77 و چین، دکتر آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهور پیام دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان و رییس جنبش غیرمتعهدها را قرائت خواهد کرد.


مجیدی توضیح داد: در دوره‌ ریاست کشورمان برجنبش غیرمتعهدها تلاش می‌شود حداکثر استفاده برای بیان دیدگاه‌های کشورمان و نیز فعال‌سازی جنبش صورت گیرد. از چند ماه پیش در نشست مشترک گروه غیرمتعهدها و گروه 77 و چین تصمیم گرفته شد بیانیه‌ای مشترک در مورد آینده یونسکو و دیدگاه‌های دو گروه تنظیم و در اجلاس وزرا و سران هیات‌های شرکت کننده در سی و هفتمین اجلاس کنفرانس عمومی به تصویب برسد. خوشبختانه پیش‌نویس بیانیه با تلاش دو گروه و با جمع‌بندی نظرات بیش از 130 کشور عضو این دو گروه، آماده طرح در این نشست مشترک و تصویب نهایی است.


وی ادامه داد: با آغاز مباحث کنفرانس عمومی یونسکو (پنجشنبه 16 آبان)، دکتر فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری و رییس هیات اعزامی ایران به یونسکو، در کنفرانس سخنرانی می‌کند و دیدگاه‌های کشورمان را در حوزه‌های گوناگون ماموریت‌های پنجگانه یونسکو در زمینه علوم، فرهنگ، آموزش، ارتباطات و علوم انسانی و اجتماعی تبیین خواهد کرد.


مجیدی با بیان این‌که وزیر علوم دیدارهایی با مسوولان یونسکو و وزرای کشورهای مختلف خواهد داشت نیز یادآور شد: در کمیسیون‌های مختلف سی و هفتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو، نمایندگان کشور ما از دستگاه‌های مختلف و کمیسیون ملی یونسکو حضور دارند و علاوه بر بیان دیدگاه‌های ایران در مورد موضوعات در دستور کار، به دفاع از پیشنهادهایی که از سوی کشورمان مطرح شده خواهند پرداخت.


سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو اضافه کرد: در جریان کنفرانس عمومی یونسکو، تاسیس اولین مرکز آموزشی و پژوهشی اقیانوس‌شناسی زیر نظر یونسکو در غرب آسیا در ایران به تصویب نهایی خواهد رسید. کشورمان که در طول تاریخ یک کشور دریایی بوده است، باید جایگاه خود را در پهنه‌ اقیانوس‌ها و آب‌های بین‌المللی احیا و تقویت کند. فعال شدن مراکز آموزشی و پژوهشی در سطوح مختلف یکی از لوازم آن است. این مرکز می‌تواند به این امر یاری رساند.


وی تصریح کرد: در اواخر اجلاس کنفرانس عمومی، در برنامه‌ای که گروه کشورهای آسیایی برگزار می‌کند، هنرمندانی از کشورهای مختلف به هنرنمایی خواهند پرداخت. از کشور ما علاوه بر نمایش یک اثر زیبای هنری، یک از خوشنویسان ایران از خراسان جنوبی آثار خود را عرضه خواهد کرد. تابلو فرش تمام ابریشم و هنری با نام " فرش تقارب فرهنگ‌ها" اثر استاد محمد جمشیدی از قم و همکاران هنرمندشان که به مناسبت دهه‌ بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها و برای اهدا به یونسکو بافته شده است، در معرض دید هنردوستان قرار خواهد گرفت. استاد مهدی اسماعیلی، رییس انجمن خوشنویسان خراسان جنوبی برای شرکت کنندگان و به صورت زنده و مستقیم به خلق آثار هنر خوشنویسی خواهد پرداخت. او سال پیش در برنامه هفته فرهنگی خراسان جنوبی در یونسکو حضور داشت، با تواضع قابل تقدیر آن‌چنان هنردوستان را جذب هنر و اخلاق خود کرد که در چند نوبت درخواست شد از وی مجددا دعوت کرد.

وزیر امور خارجه سه شنبه برای شرکت در مذاکرات ایران و 1+5 که قرار است در ژنو برگزار شود، فرانسه را به مقصد سوییس ترک می‌کند.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار