کد خبر: 619462
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
«جوان» بررسي مي‌كند؛
هرساله با نزديك‌شدن ايام سوگواري محرم براساس باورهاي فرهنگي ما ايرانيان شهرها را سياه‌پوش و خود نيز در عزاي بهترين فرزند آدم به سوگواري مي نشينيم؛ هر قوم و قبيله با زبان و شكل و فرهنگ خود مرثيه‌سراي خون خدا مي‌گردند چرا كه مظلوميت امام حسين(ع) در طول تاريخ بشريت بي‌نظير بوده و انسانيت و شجاعت، پايمردي در دين خدا سرچشمه در عاشورا دارد.
زينب صناعي
جوان: عشق به حسين(ع) در خون و رگ ما ايرانيان است؛ حتي كودك نوپا هنگام محرم زنجير كوچكي به دست مي‌گيرد و به دنبال سينه‌زنان عاشورايي حركت مي‌كند. چه كسي به اين گروه از كودكان و نوجوانان نوحه‌سرايي براي سالار شهيدان را ياد داده است.

در اين ميان همواره مخلوط شدن بعضي از عوامل غلط فرهنگي به رسوم سوگواري باعث بهانه‌سازي براي دشمنان گرديده و گويي آب به آسياب معاندان مي ريزد هرچند ممكن است همان گروه از افراد نيز در باورهاي خود استوار و صادق باشند اما شيوه كار را به درستي نمي‌دانند.

براساس تجارب و دستاوردهاي حاصل از آسيب‌شناسي سوگواري محرم براي هرچه باشكوه‌تر برگزاركردن اين ايام و جلوگيري از سوء تعبيرها لازم است نكات زير در نظر گرفته شود.

1- نوحه‌سرايي و مرثيه گويي براي سيد‌الشهيدان به قدمت تاريخ ادبيات و فرهنگ ما مي باشد اما در اين ميان بعضي از نوحه‌ها مغاير با جايگاه و شان و شكوه و عظمت امام حسين و ياران وفادار او مي باشد. بعضي از افراد تصور مي كنند هر چقدر تغيير و موضوع ظلم به امام حسين(ع) را پررنگ‌تر كنند سوز دل‌ها بيشتر مي‌شود در حالي كه اينگونه رفتارها ارتباطي با سوز دل عزاداران ندارد بنابراين تقليد از ريتم‌ها و آهنگ‌هاي نادرست و جلف و تنظيم نوحه‌ها بر اساس آهنگ‌هاي موجود اهانتي بزرگ به سوگ امام حسين(ع) و سوگواران دل سوخته اش مي باشد.

2- استفاده از ابزار موسيقي در دسته هاي عزاداري هم مغاير با  روحيه حاكم بر سوگواري و هم ممكن است مورد سووء استفاده قرار گيرد بنابراين استفاده از اينگونه افراد هرچه محدودتر باشد بهتر و موزون‌تر مي‌باشد.

3- تجمع در مقابل تكايا و هيات هاي عزاداري اهانت به عزاداران است كه در بعضي از اوقات ملاحظه مي شود دختران و زناني كه به دنبال دسته هاي عزاداري به راه مي افتند گاه بيشتر از خود عزاداران هستند. اگر كسي براي عزاداري به اينگونه مراكز مي رود بايد داخل خيمه گاه سوگواري شود و گرنه تجمع در مقابل اين اماكن باعث انحراف توجه بعضي از عزاداران مي باشد.

4- بعضي از دختران و زنان با آرايش‌هاي غليظ و ناراحت ‌كننده در محافل ظاهر مي‌شوند؛ عزاداران سيدالشهدا(ع) همانند افراد پدر از دست داده در سوگ و گداز هستند، حداقل اينگونه بانوان به احترام امام حسين(ع) و عزادارانش چند روز هوس خودآرايي را رها كنند و در مقابل شيعيان پدر از دست داده از اينگونه رفتارهاي زننده خودداري نمايند.

5- نصب تصاويري كه هيچگونه ارتباط و شباهت با امام حسين و ياران وفادارانش ندارد بر خلاف باورهاي ديني بوده و مديران تكايا و هيات هاي مذهبي بايد به شدت با اينگونه حركات مقابله نمايند.

6- حركت در خيابان ها و كوچه ها به شكلي كه باعث بسته شدن خيابان و سد معبر گردد بر خلاف ادب عزاداريست كه ممكن است به قيمت جان يك انسان تمام شود بنابراين عزاداران بايد مسير حركت ساير اتومبيل ها را باز نگاه داشته و نظم عبور و مرور را رعايت نمايند.

7- در كنار مراكز عزاداري ممكن است فرد يا افرادي بيمار يا سالمند وجود داشته باشند ، ادامه اينگونه مراسم بعد از ساعات شب برخلاف روابط انسانيست و ممكن است براي يك عمل مستحب دچار عمل حرام گرديم.

8- بعضي از عزادارن در مصرف غذاها و نوشيدني ها رفتارهاي اسراف‌آميز انجام مي‌دهند با هدف كمك به نيازمندان واقعي بايد از اينگونه رفتارها خودداري گردد.

اميد است امسال با رعايت موازين شرعي، همدلي و اتحاد حسيني بيش از هميشه جلوه‌گر شده و عزاداري فرزند علي بن ابيطالب، ياران وفادار و خانواده ارجمندش هرچه بيشتر با شكوه برگزار گردد.

 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
زهرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
0
0
سلام، به نظر من دهه اول محرم به هیچ وجه زمانم مناسبی برای آسیب شناسی عزاداری نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار