کد خبر: 619336
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰
محمد حسين جعفريان

هفته گذشته «نورمحمد ظريفي» نماينده شوراي ولايتي شهر «هرات» خبر عجيبي را به خبرگزاري‌ها داد. او گفت: مستندات محكمي در دست است كه نيروهاي امريكايي طي چندين نوبت كمك‌‌هاي نظامي عمده‌اي به طالبان انجام داده و اين باعث بي‌اعتمادي شديد مردم و دولتمردان افغانستان به اين نيروها شده است، به عنوان نمونه ظريفي از كانتينرهاي مملو از تجهيزات ياد كرد كه از طريق هوا براي طالبان در حومه «ادرسكن» پرتاب شده است. وي تأكيد كرد اين تحركات ادامه دارد و به تازگي در مناطق كوهستاني شهرستان «شيندند» در 130 كيلومتري جنوب غرب هرات، نيروهاي امريكايي چترهاي حاوي بسته‌‌‌هاي سلاح و پشتيباني نظامي را براي كمك به طالبان گرفتار شده در كوهستان‌‌هاي آن منطقه به زمين ريختند. از همان بدو پيدايش گروه طالبان، بخش‌هايي از آن متهم به همكاري با سرويس‌‌هاي جاسوسي بيگانه و به ويژه پاكستان، عربستان، ‌انگليس و امريكا بودند. لذا پس از شروع نبرد امريكا با طالبان در افغانستان همه ناظران بر آن بودند كه شاخه‌هايي از طالبان كه اغلب بخش‌‌هاي تندروتر را تشكيل مي‌دهند و امريكا حامي آنان بوده، در اين گير و دار چه جايگاهي خواهند يافت.

بسياري از كارشناسان مسائل افغانستان بر اين باورند كه واشنگتن در تمام اين سال‌ها ارتباط خود را با اين بخش از طالبان حفظ و در مواقع لزوم از آنان حمايت كرده است. به نظر مي‌رسد امريكا از اين گروه‌ها براي ايجاد ناامني بيشتر و توجيه ماندگاري نيروهايش در افغانستان و نيز فشار بر كابل براي امضاي پيمان‌نامه امنيتي سود مي‌برد.

شبيه آنچه در حومه هرات رخ داد، همه روزه در بسياري از مناطق افغانستان اتفاق مي‌افتد. چند روز پيش تلويزيون يك افغانستان به نقل از والي (استاندار) ولايت (استان) «كنر» در جنوب اين كشور خبر داد يك دستگاه تانك پيشرفته امريكايي با تمام تجهيزات آن توسط يك فرمانده نيروهاي ويژه امريكايي در منطقه «شيگل»به طالبان واگذار شده است. حجم گزارشاتي نظير اين در اخبار روزانه افغانستان كم نيست. بسياري باور دارند جناح‌‌هاي تندرو طالبان به تحريك امريكا، مخالف پروژه صلح بوده و لذاست كه چهره‌‌هاي موفق در شوراي عالي صلح را هدف قرار مي‌دهند. ترور برهان‌الدين رباني در شهريورماه سال گذشته يكي از اين نمونه‌ها بود. استاد رباني بسياري از سران طالبان را به پذيرفتن صلح و ترك مخاصمه راضي كرده بود اما به نظر مي‌رسد واشنگتن علاقه‌اي به ايجاد آرامش كامل و صلح پايدار در افغانستان ندارد چرا كه در اين صورت علت وجودي نيروهاي ناتو در اين كشور و امضاي پيمان‌نامه امنيتي ميان افغانستان و امريكا و متحدانش از بين مي‌رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار