کد خبر: 619221
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
رئیس سازمان میراث فرهنگی به برداشت اشتباه دیگری که از سخنانش شده است، اشاره کرد و گفت: من گفته بودم هتل ها چون نمی توانند از محل فروش مشروب درآمد کسب کنند باید این منبع درآمد از راههای دیگر تامین شود. منتها برخی این برداشت را کرده بودند که صحبت من آغاز فروش مشروب است این نتیجه ای است که خودشان بدست آورده اند.

خبرگزاری مهر: محمدعلی نجفی در مراسم تودیع منوچهر جهانیان و معارفه مرتضی رحمانی موحد به عنوان معاون گردشگری این سازمان که پیش از ظهر یکشنبه در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: برخی به صنعت گردشگری به چشم یک چاه نفت نگاه می کنند حتی اگر این نگاه درست باشد باید گفت اول برای استخراج نفت این چاه باید هزینه کنیم. در صنعت گردشگری متاسفانه آنطور که باید سرمایه گذاری نشده است.

وی ادامه داد: یکی از نواقص کار من در دو ماهی که به این سازمان آمده ام این بوده که نتوانستم با همکاران بخش گردشگری سازمان و فعالان این حوزه جلساتی را برگزار کنم منتها آقای جهانیان معاون گردشگری جلساتی را در این خصوص با من گذاشته بودند و خانم زمانی نیز گزارشهایی را از صنعت گردشگری تهیه و ارائه داده بودند که بخشی از آن مورد تایید آقای جهانیان نبود اما بالاخره نگاه یک مشاور از دیدگاه دیگر به فعالیت این معاونت بوده اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: باید شورای بخش گردشگری متشکل از نمایندگان این بخش تشکیل شود تا بخش عمده ای از برنامه های خود را با آنها در میان بگذاریم. تشکیل این شورا دشواریهای خود را دارد. احساس کردم گروه های متعدد فعال در این زمینه وجود دارد اما برخی از انجمن های علمی متاسفانه در بین خودشان دارای اختلاف هستند ما باید کانون برنامه ریزی گردشگری را ایجاد کنیم.

وی همچنین به سیستم اداری سازمان میراث فرهنگی انتقاد کرد و گفت: لازم است مشاوری انتخاب شود که یکبار با نگاه جدید و کامل تری به سازماندهی معاونت گردشگری نگاه کند و طرح دیگری را پیشنهاد دهد شاید لازم باشد پروژه های اصلی کارمان را مثل پروژه طبیعت گردی یا گردشگری سلامت مشخص کرده و آن را به دیگران بسپاریم و یا برای آن مدیر پروژه تعریف کنیم.

وی ادامه داد: باید گردشگری را به نقطه پایه رسانده و بعد از آن انتظار اشتغالزایی و درآمدزایی داشته باشیم.

وی گفت: سر و سامان دادن به پژوهشکده گردشگری یکی دیگر از اقدامات است اکنون انفصالی بین پژوهشکده و معاونت گردشگری بوجود آمده و تقریبا این دو مرکز ارتباطی با هم ندارند. این از هم گسیختگی موجب از بین رفتن منابع مالی و انسانی می شود.

نجفی ارتباط سازمان با دانشگاه را مهم ارزیابی کرد و گفت: به برگزاری دوره دکترای گردشگری از نظر محتوا و عمق دوره ها خوشبین نیستم بخصوص در دوره های اخیر. در دانشگاه نیویورک که یکی از قوی ترین بخش های گردشگری را دارد هنوز برای راه اندازی دکترای گردشگری احساس نیاز نشده است با این حال 95 درصد فارغ التحصیلان فوق لیسانس و 85 درصد دوره لیسانس رشته گردشگری این دانشگاه وارد بازار کار می شوند. بنابراین برگزاری دوره های علمی در دانشگاه ها خوب است به شرطی که از نظر محتوا و بازار اشتغال نیز قوی باشد، ولی متاسفانه به دلیل فاصله ای که بین سازمان و دانشگاه وجود داشته روی این مساله کمتر فکر شده است.

نجفی به برخی از مسائل حاشیه ای پیرامون سخنرانی هایش اشاره کرد و گفت: گفته بودم در بخش گردشگری با سواد کمی مواجه هستیم منظورم توهین به افراد خاصی نبوده است اما معتقدم در بخش آموزش و فرهنگ سازی ضعیف هستیم.

وی توضیح داد: متوسط سواد کارکنان در هتل ها و میهمان پذیرها از متوسط سواد کارکنان همین بخش ها در سطح بین المللی پایین تر است. آموزشهای رسمی و غیررسمی و آماده کردن کارکنان گردشگری در بخش حرفه ای بسیار اندک است.

در بین صحبت های نجفی اکبر غمخوار عضو هیات مدیر انجمن دفاتر خدمات مسافرتی تهران گفت: این سواد کم، در بین کارکنان سازمان میراث فرهنگی هم وجود دارد در همین لحظه نجفی حرف او را تایید کرد و گفت: باید گروهی از مشاوران را برای بررسی سواد شغلی نیروی انسانی سازمان بکار بگیریم و تا جاییکه اقدامات قانونی به ما اجازه دهد مشکلات این بخش را نیز حل کنیم.

وی ادامه داد: با اینکه مردم ما به میهمان نوازی معروف هستند، اما متاسفانه رفتار جامعه امروز متناقض شده است. سفیر ایران در عربستان به من یکسری از مشکلات گردشگران در ایران را توضیح داد و گفت: به عنوان مثال گردشگری که از هتل تا فرودگاه در مشهد تاکسی گرفته بود به راننده 150 ریال سعودی پول پرداخت کرده است و یا گردشگران با مشکلاتی در حوزه اصناف و یا افرادی که سر راه آنها قرار می گیرند، مواجه می شود. بنابراین فرهنگسازی در بین مردم یکی از اقداماتی است که باید جدی گرفته شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی به برداشت اشتباه دیگری که از سخنانش شده است، اشاره کرد و گفت: من گفته بودم هتل ها چون نمی توانند از محل فروش مشروب درآمد کسب کنند باید این منبع درآمد از راههای دیگر تامین شود. منتها برخی این برداشت را کرده بودند که صحبت من آغاز فروش مشروب است این نتیجه ای است که خودشان بدست آورده اند والا من اعلام کردم باید از راه هایی مثل مجوز تراکم اداری به هتل ها بتوانیم منابع درآمد آنها را بیشتر کنیم.

وی در پایان گفت: آنچه به عنوان آمار و اطلاعات حوزه گردشگری در اختیار داریم، نمی تواند قابل اتکاء باشد بنابراین به یک بازنگری احتیاج دارد.

در این مراسم، منوچهر جهانیان معاون سابق گردشگری سازمان میراث فرهنگی تودیع شد و رئیس سازمان میراث فرهنگی به وی حکم مشاور گردشگری را داد. همچنین مرتضی رحمانی موحد به عنوان معاون جدید گردشگری این سازمان معرفی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار