کد خبر: 619179
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مذاکرات ایران با 1+5، گفت: همان‌گونه که دولتمردان می‌گویند این بار ما به دنبال اتمام حجت هستیم اما این‌نکته را نیز نباید فراموش کنیم که در گذشته در مواردی صداقت آمریکایی‌ها را سنجیده‌ایم.


سیدمحمد حسینی در نشستی به مناسبت 13 آبان ماه که توسط بسیج دانشجویی دانشکده صداوسیما برگزار شد، با اشاره به اتفاقات رخ داده در این روز، گفت: اگر 13 آبان اتفاق نمی‌افتاد انقلاب از بین می‌رفت همان‌گونه که در دوران مشروطه مردم بپا خواستند اما سپس رضاخان قلدر بر سر کار آمد. برخی در زمان اول انقلاب تصور می‌کردند که این انقلاب به معنای اصلاحات است و این افراد روحیه تحول بنیادین را نداشتند و حتی به باقی ماندن حکومت بختیار قانع بودند و دید وسیعی همانند امام نداشته و به حداقل‌ها اکتفا کردند.


وی با اشاره به اقدامات آمریکایی‌ها برای منحرف کردن دولتمردان ایران پس از انقلاب، گفت: آمریکایی‌ها در ایران پس از انقلاب گزارش‌های روزانه و حتی ماهانه از شهرهای مختلف ایران مخابره می‌کردند و با گروه‌های اپوزیسیون ارتباط داشتند که اکنون اسناد برخی موجود است. به طور مثال آمریکایی‌ها تلاش کرده‌اند که میان دولت بازرگان و خط امام نزاع ایجاد کرده و باعث دوگانگی شوند تا بدین شکل بتوانند پایگاه امام را در ایران تضعیف کنند.


وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به گزارشات مامورهای آمریکایی از افراد صدر اسلام مانند بنی‌صدر و بازرگان، گفت: آمریکا که در ابتدای انقلاب این‌چنین اقداماتی علیه مردم ایران انجام داده است اکنون ساده‌اندیشی است که تصور کنیم دشمن پس از 30 سال و اندی دیگر کاری با ما ندارد.


وزیر سابق ارشاد با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5، گفت: اگر مذاکره می‌کنیم بدین معنا نیست که از آرمان‌های خود دست برداریم. سیاستمداران باید کار خود را انجام دهند اما مردم و گروه‌های مردمی باید به وظیفه روشنگری خود عمل کنند.


وی در پاسخ به سوالی درباره وجود رگه‌هایی از تمایل دولت یازدهم برای برقراری رابطه با آمریکا، گفت: مذاکره با آمریکا به معنای برقراری رابطه کامل با این کشور نیست. تنها در برخی مسائل مانند مساله هسته‌یی ما می‌توانیم با آمریکا مذاکره کنیم.


حسینی ادامه داد: اصل این‌که مذاکراتی در قالب 1+5 و یا در حاشیه آن با کشورهای دیگر وجود داشته باشد اشکالی ندارد اما درخصوص مذاکره با آمریکا همان‌گونه که دولتمردان ما نیز اعلام کردند هرگونه مذاکره در جهت اتمام حجت است. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که در مواردی در گذشته ما صداقت آمریکایی‌ها را سنجیده‌ایم.


وی افزود: کمی شتابزده است که تصور کنیم ما می‌توانیم با توجه به شرایط بوجود آمده در آینده بسیار نزدیک به موفقیت برسیم، چنین تصوری به مصلحت نیست. ما که در شرایط سخت همانند دوران جنگ کشور را اداره کرده‌ایم نباید یک مرتبه وانمود کنیم که چاره‌ای جز کمک آمریکا و رفع تحریم‌ها نداریم.


وی درباره مذاکره ایران و آمریکا، گفت: اگر این مساله یک بار مورد آزمایش قرار گیرد عیبی ندارد زیرا جمهوری اسلامی ایران دنبال جنگ و نزاع نیست و یک بار دیگر با این اقدام حسن نیت خود را نشان می‌دهد، اما باید بدانیم که اگر از موضع قوت، قدرت و عزت رفتار نکنیم این مذاکرات نتیجه‌بخش نیست.


وزیر سابق ارشاد با انتقاد از برخی اظهارنظرها درباره وضعیت کشور توسط دولتمردان، ادامه داد: در این مورد گلایه این است که برخی وضعیت کشور را تیره و تار نشان داده و سیاه‌نمایی می‌کنند، این در حالی است که بسیاری از کارهای عمرانی پژوهشی در سال 91 انجام گرفت. در واقع تنها راه نجات ما نگاه به خارج از کشور نیست و بدین شکل کار پیش نمی‌رود.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چاره‌ای به غیر از تسخیر سفارت آمریکا در آن دوران، گفت: ما راه دیگری نداشتیم. تسخیر سفارت آمریکا دستاوردهای فراوانی برای ما به همراه داشت. این ساده‌اندیشی است که تصور کنیم اگر سفارت آمریکا را تسخیر نمی‌کردیم آن‌ها هم دیگر با ما کاری نداشتند؛ چراکه آمریکا خوی استکباری دارد و بر همین اساس رفتار می‌کند.


وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره شعار مرگ بر آمریکا، گفت: در اینجا بحث دفاع از حق مظلوم مطرح است. این فریاد بر اساس دستور قرآنی است که بر همین اساس افشاگری می‌کنیم که دیگر ظلم ترویج نیابد و گسترش پیدا نکند به عبارتی دیگر این شعار روحیه قرآنی دارد که بر ظلم‌ستیزی تاکید کرده است.


وی افزود: چطور که آمریکا با ایران تماس تلفنی دارد اما بلافاصله بعد از این تماس تلفنی با مقامات رژیم صهیونیستی گفت‌وگو می‌کند. در ایران نیز مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی از اقدامات اخیر ایران در نیویورک و مذاکرات با 1+5 حمایت می‌کنند، این یک پشتوانه بزرگ برای دیپلماسی ایران در خارج است اما این مساله بدان معنا نیست که ما همه جنایت‌های آمریکا را فراموش کنیم.


وی ادامه داد: البته به این نکته نیز باید توجه کنیم که آمریکایی‌ها هنوز کاری انجام نداده‌اند. اگر ما مرگ بر آمریکا می‌گوییم در واقع منظور ما مرگ بر این خوی، خصلت و رویه استکباری است، اگر آن‌ها رویه خود را تغییر دهند ما نیز رویه خود را تغییر می‌دهیم.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار